2021. 03. 13.

Amerikai vasúttörténet: 50 éves az Amtrak

Az 1971-ben, létrehozásakor megálmodott nyereséges működést azóta sem érte el, de 50 évet enélkül is kihúzott az Amerikai Egyesült Államok szövetségi vasúti személyszállító vállalata, a National Railroad Passenger Corporation, azaz köznapi nevén Amtrak. Mai adásunkban az évforduló kapcsán tekintjük át az ikonikus cég történetét. Közvetlen kocsi ismét a Nagy Vízen túlra!







Az Amerikai Egyesült Államok vasúti személyszállítása az 1940-es évek átmeneti fellendülése után tartósan lejtőre került a közúti és légi konkurencia, illetve az elavult szabályozói környezet miatt. Az 1950-es években komolyan mértékben elkezdtek fogyatkozni a távolsági vonatok, mivel a magánkézben lévő vasúttársaságok igyekeztek szabadulni a veszteséges üzlettől. Az 1960-as évekre a folyamat a személyszállításban hagyományosan erősebb vasutakat és azok zászlóshajóit is elérte - búcsúzott például a Broadway Limited (Pennsylvania Railroad) és a 20th Century Limited (New York Central System), hogy csak kettőt említsünk a leghíresebbek közül. A végső lökést a Penn Central csődje adta meg - kormányzati szinten is megszületett az igény a szövetségi személyszállítás megszervezésére, mely feladatra az Amtrak néven közismert National Railroad Passenger Corporation-t hívták életre. (Párhuzamos szál: a Penn Central csődje után maradt teherszállítási űrt az északkeleti államokban a szintén szövetségi Consolidated Rail Corporation - Conrail - vette át, melyet később sikeresen magánosítottak.)

Mai adásunkban foglalkozunk az Amtrak indulását övező furcsaságokkal, például a személyvonatait továbbra is közlekedő cégek helyzetével, vagy éppen a megörökölt, minden szempontból színes járműparkkal. Számba vesszük a vontató és vontatott járműveket, melyekkel az Amtrak megvetette a lábát a piacon, vagy éppen átgurult a 21. századba - egészen a tehervonati mozdonyból fazonírozott dízelektől a francia eredetű gázturbinás motorvonaton át a mai járművekig. Beszélünk a hálózat fejlődéséről, az Amtrak által átvett, de később megszüntetett viszonylatokról, illetve azokról a régi-új vonatokról, melyeket hosszú évtizedek kihagyása után indított újra a cég - beleértve az első igazi transzkontinentális közvetlen kocsit. Számba vesszük a fájó hálózati hiányosságokat és a pályavasutakkal folytatott küzdelmekbe, illetve az Amtrak saját pályavasúti fejlesztéseibe és az állomásépületek problematikájába is betekintünk.

Közreműködött: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Magyarics Zoltán és Mellár Marcell.
Station Voice: Vass Gabriella és Pongrácz Dániel.
Zene: Klaus Doldinger & Passport: Loco-motive

A beszélgetésben előkerült témákhoz hasznos szakirodalom: