2021. 03. 29.

Indul a kettes metró felújítása

Május végén indul a kettes metróvonal felújítása, mégpedig a legforgalmasabb belvárosi szakaszt zárják le a forgalom elől. A földalatti szerelvényeket villamossal fogják pótolni a kieső szakaszon, a siker persze kissé kérdéses azért. Ja igen: mindezt Bécsben teszik.





Újabb látható szakaszához érkezett a bécsi metróhálózat bővítése: az U2-es és az U5-ös vonalak hosszabbítása miatt az U2-es belvárosi részét a Schottentor és a Karlsplatz között felújítják és az új U5-ös vonal elvárásaihoz igazítják a következő bő két év során. A 2021. május 31-én induló beruházás keretében ugyanis a lezárt állomásokon gyakorlatilag újjáépítik a peronokat, hiszen az U5-ös vonalon közlekedő vonatok miatt a peronokra is telepítenek majd ajtókat, mégpedig összesen 144 darabot. A Wiener Linien közlése szerint összesen 16 ezer négyzetméternyi üvegfelületet építenek be az állomásokra. És ha már ott járnak, akkor a pálya is megújul, a teljes alépítményt kicserélik, valamint hat liftet és tíz mozgólépcsőt is felújítanak, illetve cserélnek. Az állomások utastereit korszerű és energiatakarékos LED-es lámpatestek fogják megvilágítani a felújítás után.

Ilyen lesz a „Zweierlinie” új arculata a 2023-ra elkészülő beruházás után. A peronajtókat a Wiener Linien a biztonságos metróüzem miatt telepíti a vezető nélküli üzemben közlekedő U5-ös vonal majdani állomásain
(grafika: ARGE YF architekten ZT GmbH & Franz&Sue ZT GmbH; OLN – Office Le Nomade)

A május végétől érvényes forgalmi rend kialakításához már május 28-ától, péntek üzemkezdettől korlátozzák a metró forgalmát: 30-án estig csak a Seestadt és a Praterstern között járnak a vonatok, mert beépítik a szükséges vágánykapcsolatokat és biztosítóberendezési elemeket a Schottentor ideiglenes végállomáson, így a Karlsplatzhoz csak május 27-ig járnak az U2-es vonal szerelvényei.
A metró lezárása idején a Wiener Linien sűrűbben indítja a térségben közlekedő másik három metrót, az U1-est, az U3-ast és az U4-est, valamint a D, 1-es, 2-es és 71-es villamosokat is. Emellett pótlójáratot is szerveznek: a Ringen a Schottentor és a Karlsplatz között az U2Z jelzésű pótlóvillamos is szállítja az utasokat. Az U2Z nem mellesleg május 28-30. között a Karlsplatz és a Praterstern között jár majd: a vágányhálózat adottságai miatt az egykori 21-es villamos felhagyott és csak üzemi célú kapcsolatot nyújtó Heinestraße–Mühlfeldgasse szakaszán át közlekedve.

A metrópótlást a Wiener Linien nem bonyolította túl, a környező járatokat sűrítik és csak rásegítésként érkezik egy metrópótló villamosviszonylat
(grafika: Wiener Linien)

A metrópótló villamost U2Z jelzéssel illetni meglehetősen szokatlan a bécsi viszonylatszámozási konvenciók szerint, de kétségkívül hasznos. Korábban ugyanis a pótló járatok általában egyszerűen az E betűjelet viselték (E = Ersatz = pótlás), később pedig metró esetén a pótolt viszonylat számát is megkapták, így az U4-es metró felújításának egyik fázisában közlekedett az E4-es jelű metrópótló villamos is. Az U2Z jelzés viszont teljesen új irányt jelent, bár annyiban logikus, hogy jelzi, hogy a metró helyett van, de nem pótlásként, csak sűrítésként, ugyanis a Z a „Zusatz”, a „hozzáadott” jelzése ebben az esetben.

A most induló felújítás tehát várhatóan 2023 őszéig tart majd. Ez után az U2-es vonal vonatai ismét a Seestadt és a Karlsplatz között járnak majd. Az U5-ös vonal 2026-os elkészültével pedig a Rathaus és a Karlsplatz között vegyes üzem jön létre, két viszonylat osztozik a síneken, ebből az U5-ös ráadásul automata, vezető nélküli üzemű lesz. Az U2-es vonal hosszabbítása 2028-ra készül el, ekkor kerül át a viszonylat déli végállomása a Matzleinsdorfer Platzhoz a város elképzelései szerint.

Azért az nem teljesen igaz, hogy ne lett volna vegyes üzem Bécsben, azaz ne használt volna két metróviszonylat egy adott szakaszt egyszerre. Ugyanis létezett az U2/U4-es jelzésű viszonylat 1981-ben, bár nem volt hosszú életű: szeptember 7-étől 25-éig járt a csúcsidőszakban a Karlsplatz és Hietzing között az U2-es, majd az U4-es vonalát érintve, így persze a Karlsplatz csomópontot kétszer is kiszolgálta, igaz, külön állomásokon. A sűrítő viszonylat ötlete azonban nem volt igazán jó, egyrészt a két vonal közötti összekötteteés csak lassan volt járható, másrészt pedig az U2-es vonalán akkor még csak rövid, négy kocsis szerelvények jártak és a peronok is ilyen hosszú vonatokhoz passzoltak – az U4-es vonalán viszont ez a kapacitás nem volt elég. Az ötlet tehát jó három hét után el is halt és lemondtak a bécsi szakemberek ennek az öszvér viszonylatnak az üzemeltetéséről.

Halász Péter