2021. 03. 15.

Berlini tavasz – képeslapok 2018-ból

Alig egy esztendővel ezelőtt a fene se gondolta volna, hogy jódarabig be leszünk zárva és legfeljebb csak a boltba vagy éppen a munkahelyünkre juthatunk el, már persze, ha nem home officeban töltjük a napjainkat. Nos, három esztendővel ezelőtt, 2018 tavaszán még nem is sejthettük, hogy ma egy berlini utazás nem csak egzotikus, hanem legfeljebb csak álom lehet. Múltidéző jelleggel ezúttal 2018 tavaszi képek között tallózunk.



A mostani felvételek 2018. március 13-15. között készültek Berlinben. A válogatás az akkori túra képanyagából teljesen szubjektív és igazából mindennemű összefüggést is nélkülöz. Mégis: három év távlatából visszatekintve kifejezetten érdekes látni, végiggondolni, hogy már azóta is milyen változásokon ment át a német főváros, annak épített környezete és közlekedése is.

Tipikus busznézegető, buszfotózó helya Zoologischer Garten végállomás, ahol nem mellesleg a buszforgalom is olyan jelentős, hogy nem kell sokat várni a különféle járművekre. Persze nem véletlen ez a pörgés: az utolsó nyugat-berlini villamos 1967-ben ment el, azóta a felszínen a városi közlekedés gerincét a buszhálózat adja a város felében. A 110-es viszonylaton közlekedő Mercedes-Benz Citaro LE az U3-as metró Oskar-Helene-Heim állomásáig feltárja a wilmersdorfi városrész kis utcáit is. Az alap autóbusz-hálózaton a követés jellemzően 20 perces ütemű.

Az X10-es buszviszonylat a buszszimulátorok rajongói számára nem ismeretlen. Ám amíg az OMSI 2-ben emeletes MAN Lion’s City DD-t vezethetünk, addig 2018-ban az emeletesek elvesztek a vonalról: a teltowi járatokat csuklós kocsikkal adta a BVG – a rövidebb betétjáratokat pedig szóló buszok vitték. Érdemes egy pillantást vetni a busz – menetirány szerinti – bal alsó sarkára is: a régi BVG-s fényezéstől elütő színű sarokelemmel sikerült pótolni a megrongálódott darabot, de ez nem akadály a BVG-nél.

Ha már emlegettük az emeletes kocsikat, akkor kiránduljunk is egyet: a 337-es viszonylat külső végállomásán, a brandenburgi Falkenseeben járunk. Falkensee az OMSI 2 alap spandaui pályájáról lehet ismerős, de azóta már alaposan megváltozott a vasútállomás térsége, így a buszállomás is. Érdemes rápillantani a kijelzőre: a 337-es busz csak Rathaus Spandauig közlekedik, ott pedig átszerel a 137-es vonalra és ezt az utasok is tudhatják, nem titok számukra.

Maradva a közlekedési szövetség, a VBB területén és a berlini C jelű tarifazónában: ekkoriban készült el Potsdamban a Campus Jungfernsee végállomás. És ha már elért ide, a város szélére a villamoshálózat, akkor a Berlin-Spandau felől érkező 638-as és 639-es buszt is visszavágták idáig, a potsdami belváros pedig villamossal érhető el. A képen az egyik „elpusztíthatatlan” potsdami KT4-es várja az indulást a pihenő buszok mellett.

A Campus Jungfernsee végállomás átadásával együtt erősen csökkent a történelmi belváros forgalma is: a Nauener Tor alatt már csak a 92-es és a 96-os villamos és ritkábban a buszok zavarják csak meg a manapság nem létező turistaforgalmat.

A potsdami főpályaudvar előtti buszállomás is kedvelt „spotterdomb”: innen most csak a ViP egyik csuklós MAN Lion’s Cityjét mutatjuk meg, amint épp a tárolótér felé tart A busz amúgy a négyajtós kivitelével a „Budapestre majd jó lesz” kategóriába tartozik, vajon ha Potsdamban selejtezik pár év múlva, akkor megjelenik vajon a BKV-nál?

Ugorjunk egyet a város keleti végébe: Strausberg állomást az elmúlt évek során alaposan átépítették. Az S-Bahn peronjai mellé került a nagyvasúti peron, ami egy meglehetősen vitatott, de a korábbinál mindenképpen jobb megoldást jelentett a szűkös állomási kapacitások jelentette problémára. Így ugyanis a nagyvasúti vonatok vágányait nem érintik az S-Bahn-szerelvények, ami kifejezetten fontos lépés volt ahhoz, hogy az S5-ös viszonylat Strausberg Nordig végig 20 perces követést kínálhasson az utasoknak.

Itt látszik is az előbb említett megoldás: pár évvel ezelőtt az S-Bahn harmadik sínes vágányait használta a nagyvasút is (vagy épp fordítva is mondhatnánk…), de mostanra külön vágányutat kaptak a járművek.Az állomás régi állapotáról készült képek a korábbi, az átépítést beharangozó cikkünkben is láthatók.

Picivel arrébb, délebbre Strausbergtől fekszik Woltersdorf. Az itteni, a közlekedési szövetségben a 87-es visoznylatszámot viselő villamosvonal önálló (sziget)üzem, ahol a családias hangulatú, de több mint száz esztendős múlttal rendelkező szolgáltató a mai napig Gothawageneket üzemeltet – csúcsidőszakban akár tíz perces követéssel! A háttérben a végállomásnak is nevet adó zsilip melletti felnyitható közúti híd látszik.

A 87-es vonal belső végállomásán járunk: Rahnsdorfnál a villamos csatlakozik az S3-as S-Bahn-viszonylathoz. A hangulatos végállomást egy hosszabb erdei szakasz követi, ahol megmutathatják a Gothawagenek, hogy mit tudnak.

Nem, nem a koronavírus miatti lezárások idején készült a kép, hanem 2018. március 14-én. Csak éppen „hajnali” 9 óra van még, az itt amúgy tömegekben bámészkodó turisták még a szállodákban reggeliztek, így a Brandenburger Tor és az előtte elterülő Pariser Platz szinte üresen kerülhett képünkre. Tőlünk balra a híres Adlon Hotel épülete fekszik, balra előre pedig az amerikai követség épülete áll.

A föld alatt a korábban Unter den Linden nevet viselő, 1936 óra létező S-Bahn-állomáson egy „Halbzug” kocog dél felé: az S26-os viszonylatot az előző év decemberében szervezték meg és hétköznap az S25-össel közösen ad 10 perces követést Teltow Stadt és Schönholz között, a végállomása északon pedig az S85-ös korábbi végpontjára Waidmannslust állomásra került.
Az állomás nem mellesleg az U55-os metró 2009-es átadásakor kapta a mostani nevét (Brandenburger Tor), mivel az Unter den Linden állomásnevet a BVG „átköltöztette” valamivel keletebbre, az U6-os és az U5-ös metró keresztezésénél építendő állomáshoz.

A buszközlekedés azért a korábbi Kelet-Berlinben is fontos szerepet játszott, igaz, ott az S-Bahn- és a villamoshálózatot kiegészítő jelleggel, alapvetően a helyi igényeket kiszolgálva. A hatalmas marzahni és hellersdorfi lakótelep belső igényeit is a buszviszonylatok elégítik ki. A 195-ös busz két S-Bahn-tengelyt köt össze és tárja fel a Marzahn és Mahsldorf közötti lakóterületeket.

A Rhinstraßeról fordul éppen az Alle der Kosmonauten sugárútra az M17-es viszonylaton közlekedő csatolt KT4Dm-szerelvény. A végállomás szokatlan a kocsi kijelzőjén: a lichtenbergi kocsiszínben fordul a villamos, innen pedig a Hegemeisterweg megállóig pótlóbuszok közlekedtek építési munkák miatt.

Az Evangelisches Krankenhaus Königin Elisabeth Herzberge melletti parkon vág át a Lichtenberg felől Falkenberg felé tartó M17-es viszonylatú Tátra-páros. A típus szinte elpusztíthatatlan, pár éve még 2017-re ígérte a BVG a kivonásukat, de egyelőre még mindig szolgálatban vannak a német fővárosban a típus utolsó képviselői is – immáron 45 éve.

Az U5-ös metró ma már a Hauptbahnhof és a város keleti határán fekvő Hönow állomás között jár. 2018. március 14-én azonban Hönow és a Frankfurter Tor között jártak a vonatok, a Frankfurter Tor és a Strausberger Platz között ingajáratban közlekedett egy szerelvény.

A Strausberger Platz és az Alexanderplatz, az U5-ös akkori végpontja miatt pont a vonalhosszabbítás előkészítése miatt pedig pótlóbuszok szállították az utasokat – már aki erre vette az irányt, ugyanis az alaposan megszervezett utastájékoztatásnak köszönhetően sokan szálltak át Lichtenbergnél vagy a Frankfurter Allenál az S-Bahn szerelvényeire és úgy jutottak be a belvárosba.

Miközben Budapesten a március 15-i ünnepségek zajlottak, addig a RegionalBahn szerzői kihasználták a lehetőséget, hogy a meglehetősen rossz üzemkészségű Solaris Urbino Electric 12-esek egyikével utazzanak a 204-es vonalon a Zoologischer Garten és a Südkreuz között. Azóta persze a villanybuszok bevették Berlint, mégha az „ostrom” nem is volt maradéktalanul sikeres.

A kísérleti üzemben működő járművek – négy villany-Solarisról beszélünk – érdekessége a végállomási indukciós töltési lehetőség volt. A projekt lezárulta után a kocsikat kivonta a BVG, legutóbb sorsukat várták az Indira-Gandhi-Straße garázs hátuljában. Itt a 1686-os számú kocsi azonban még a töltőponton szívja magába villamosenergiát a Südkreuznál.

A Yorckstraße nevet viselő (egyik) S-Bahn-megálló mellett, a Bautzner Straße és a vasút közötti lakópark azóta már kiépült, itt azonban még csak a kőművesek dolgoztak az épületeken. Meglehetősen furcsa, de mégis tipikusan berlini hangulatot áraszt az 1939 óta „ideiglenes” gyorsvasúti megálló és a modern (lakó)épületek elegye.

Az U1-es metró Schlesisches Tor állomása kifejezetten szép, ráadásul itt 1902 óta közlekednek a metrószerelvények. 1961 és a Warschauer Straße állomás újbóli, 1995-ös megnyitásáig innen fordultak vissza a vonatok az Uhlandstraße vagy éppen a viszonylatszervezéstől függően Krumme Lanke felé. Az A3L92 sorozatú kisprofilú metrókocsik egyelőre még maradnak szolgálatban, de az A3(L) sorozat többi darabját szép lassan kiváltják az újonnan érkező Stadler-metrószerelvények.

A belvárosba viszonylag kevés villamos jön be Berlinben és azok is jellemzően a volt keleti részen járnak. Az M1-es és a 12-es villamos egészen a Friedrichstraße melletti területig jutnak el: a Museumsinsel közelében hurokvégállomáson fordulnak a kocsik. A tömbkerülő hurokban itt épp az M1-esen közlekedő Flexity várja az indulást.

Amíg az M1-esen Flexity-k járnak, addig a 12-esen GT6-osok szállítják az utasokat. A villamosok „egymást kerülgetik”, az út jobb széléhez közelebb eső vágányokon pihennek a villamosok, míg a másik vágányon az M1-es kerüli a 12-eseket vagy épp fordítva.

A Hauptbahnhof északi oldalán meglehetősen ideiglenes jelleget mutat az M41-es és az M85-ös buszok végállomása – igaz, ez az állapot nagyjából 2006 óta fennáll. Az M41-es egyébként a város egyik legzavarérzékenyebb viszonylata, hiába jár akár 5 percenként is egyes szakaszokon, a jelentős késések a közúti torlódások miatt mindennaposak.

A főpályaudvar alsó szintjén lévő vágányokon éppen a Budapestről érkezett EC 172-es élén kaptuk lencsevégre a reklámfóliás 101 004-est. A MÁV-START kocsijait ekkor még a DB Fernverkehr kocsija egészített ki, ez utóbbi a kerékpárral utazó utasokat is várta.

Csak egy apróság: ha az elektromos kijelző feladja a szolgálatot, akkor is van megoldás! Még pedig ez a tábla segít az utasoknak, hogy a Zoologischer Garten állomáson a nyugati irányba melyik viszonylatú S-Bahn-járat hova is megy. A digitális kijelzők amúgy ennél csak egy picivel adnak több információt: az indulásig hátralévő idő és a szerelvényhossz jelenik meg ezeken az eszközökön pluszban.

Halász Péter