2021. 02. 28.

A világ legkomolyabb kertivasútja: a Rhätische Bahn

Több méteres havak és átlagos hétköznapok a világ legnagyobb modellvasútján. Podcastunkban a Közvetlen Kocsi ma nyomtávot vált és a svájci Rhätische Bahn méteres nyomtávolságú hálózatán kalandozunk. Részletes betekintést nyerünk a hegyivasút mindennapjaiba egy mozdonyvezető szemszögéből, foglalkozunk a személy- és teherforgalommal is. Tartsanak ezalkalommal is velünk!





Nem csináltunk belőle titkot, hogy szerkesztőségünk egyik tagja, Berky Dénes immár két éve a svájci Rhätische Bahnnál dolgozik mozdonyvezetőként. Ezen podcast epizódunkban alaposan körbejárjuk a graubündeni kantonvasút hálózatát és működését egy belső nézőpontból. Beszélgetünk a méteres nyomtávolságú vasútvonalak történelméről, hogy miért lettek ezek már nagyon hamar villamosítva. Alapos betekintést nyerünk a hivatásszerű és turisztikai személyforgalomba, említést teszünk arról, hogy miért van a mai napig nagy szerepe a vasútnak a teherfogalomban is és a Vereina-alagúton át közlekedő autószállító vonatokról is megtudhatunk részleteket. Megismerhetjük egy mozdonyvezető átlagos munkanapját, a szolgálatok felépítését és a hálózat különböző pontján elhelyezkedő depókat. A felvétel idejében aktualitásként hamar felmerült a téli viszonyok, a több méteres havak témája is, ami persze egy erre alaposan felkészült hegyivasútnál ritkán okoz komoly gondot, de azért néha még itt is odafagynak mozdonyok a sínekhez vagy ki kell söpörni egy váltóból a jeget. Tartsanak velünk a Közvetlen Kocsi mai adásában is és ismerkedjünk meg együtt a Rhätische Bahn világával!

Közreműködött: Berky Dénes, Halász Péter, Magyarics Zoltán és Mellár Marcell.
Station Voice: Vass Gabriella és Pongrácz Dániel.
Zene: Klaus Doldinger & Passport: Loco-motive
Space: Magic Fly

A beszélgetés mellé ajánljuk a frissen indult YouTube csatornánkon megtalálható Rhätische Bahn vezetőállás-videót amelyben Samedantól Scuol-Taraspig kísérjük el a mozdonyvezetőt.



Néhány részlethez kiegészítések és a podcastban is említett cikkek linkjei pedig itt találhatóak:
  • 19:05-től: Az említett Furrer+Frey mozdony természetesen eredeti gyári jelén egy L45H keskeny nyomközű mozdony, amelyet már Svájcban építettek át méteres nyomtávúra és alakítottak át alaposan a helyi igényeknek megfelelően.

  • 26:00-tól: Az Albula-hágón át az autószállítás Thusis és Samedan között a 2010/2011-es téli szezonban közlekedett utoljára.

    Magyarics Zoltán fotóján 2007-ben tolatják a Thusis felől érkezett autószállító kocsikat Samedan állomáson a rámpa felé.

  • 29:25-től: ACTS, azaz Abrollcontainer-Transportsystem elnevezésű konténer, amelyeket egy speciálisan erre felkészített teherautóval lehet közvetlenül vasúti kocsikra rakodni.

  • 35:15-től: Pontosítás: A Vereina alagút a világ leghosszabb vasúti alagútja, amiben 1000 mm-es nyomtávon közlekednek a vonatok, de a japán Seikan alagút a leghosszabb keskeny nyomközű alagút (1067 mm) a maga 53,85 km-es hosszával.
    A lenti fotón a Vereina alagúton át Selfranga és Sagliains állomások között közlekedő autószállító vonatok különleges, fedett kocsijai. Ezekbe a legnagyobb profilú közúti teherautók nem férnek be, de a nyitott részre felállhatnak, mert a hálózat többi részénél nagyobb űrszelvénybe itt elférnek.

    Sagliainsban állnak fel autósok az autószállító vonatra Selfranga felé.
    (fotó: Berky Dénes)

  • 48:50-től: Nemrég írtunk az RhB járműcsere programjáról. Az első cikkben a mostanában búcsúzó gördülőállománnyal foglalkozunk, míg a második részben az újonnan érkező járművek alkotják a fő témát.

  • 1:25:20-tól beszélünk a Spurpflugról részletesen. Ennek elképzeléséhez itt egy fotó Berky Dénestől Pontresinából, ahol az eszköz egy menetrend szerinti Berninán át közlekedő vonat elé van kapcsolva.