Több méteres havak és átlagos hétköznapok a világ legnagyobb
modellvasútján. Podcastunkban a Közvetlen Kocsi ma nyomtávot vált és a
svájci Rhätische Bahn méteres nyomtávolságú hálózatán kalandozunk. Részletes
betekintést nyerünk a hegyivasút mindennapjaiba egy mozdonyvezető
szemszögéből, foglalkozunk a személy- és teherforgalommal is. Tartsanak
ezalkalommal is velünk!
Nem csináltunk belőle titkot, hogy szerkesztőségünk egyik tagja, Berky Dénes
immár két éve a svájci Rhätische Bahnnál dolgozik mozdonyvezetőként. Ezen
podcast epizódunkban alaposan körbejárjuk a graubündeni kantonvasút hálózatát
és működését egy belső nézőpontból. Beszélgetünk a méteres nyomtávolságú
vasútvonalak történelméről, hogy miért lettek ezek már nagyon hamar
villamosítva. Alapos betekintést nyerünk a hivatásszerű és turisztikai
személyforgalomba, említést teszünk arról, hogy miért van a mai napig nagy
szerepe a vasútnak a teherfogalomban is és a Vereina-alagúton át közlekedő
autószállító vonatokról is megtudhatunk részleteket. Megismerhetjük egy
mozdonyvezető átlagos munkanapját, a szolgálatok felépítését és a hálózat
különböző pontján elhelyezkedő depókat. A felvétel idejében aktualitásként
hamar felmerült a téli viszonyok, a több méteres havak témája is, ami persze
egy erre alaposan felkészült hegyivasútnál ritkán okoz komoly gondot, de azért
néha még itt is odafagynak mozdonyok a sínekhez vagy ki kell söpörni egy
váltóból a jeget. Tartsanak velünk a Közvetlen Kocsi mai adásában is és
ismerkedjünk meg együtt a Rhätische Bahn világával!
Közreműködött: Berky Dénes, Halász Péter, Magyarics Zoltán és Mellár Marcell.
Station Voice: Vass Gabriella és Pongrácz Dániel.
Zene: Klaus Doldinger & Passport: Loco-motive
Space: Magic Fly
A beszélgetés mellé ajánljuk a frissen indult YouTube csatornánkon megtalálható Rhätische Bahn vezetőállás-videót amelyben Samedantól Scuol-Taraspig kísérjük el a mozdonyvezetőt.
Néhány részlethez kiegészítések és a podcastban is említett cikkek linkjei pedig itt találhatóak:
Közreműködött: Berky Dénes, Halász Péter, Magyarics Zoltán és Mellár Marcell.
Station Voice: Vass Gabriella és Pongrácz Dániel.
Zene: Klaus Doldinger & Passport: Loco-motive
Space: Magic Fly
A beszélgetés mellé ajánljuk a frissen indult YouTube csatornánkon megtalálható Rhätische Bahn vezetőállás-videót amelyben Samedantól Scuol-Taraspig kísérjük el a mozdonyvezetőt.
Néhány részlethez kiegészítések és a podcastban is említett cikkek linkjei pedig itt találhatóak:
- Első sorban egy kis segítség az értelmezéshez és az említett helyek, állomások és vasútvonalak földrajzi elhelyezéséhez egy térkép a Rhätische Bahn hálózatáról itt található.
-
19:05-től: Az említett Furrer+Frey mozdony természetesen eredeti gyári jelén
egy L45H keskeny nyomközű mozdony, amelyet már Svájcban építettek át méteres
nyomtávúra és alakítottak át alaposan a helyi igényeknek megfelelően.
-
26:00-tól: Az Albula-hágón át az autószállítás Thusis és Samedan között a
2010/2011-es téli szezonban közlekedett utoljára.
-
29:25-től: ACTS, azaz Abrollcontainer-Transportsystem elnevezésű konténer,
amelyeket egy speciálisan erre felkészített teherautóval lehet közvetlenül
vasúti kocsikra rakodni.
-
35:15-től: Pontosítás: A Vereina alagút a világ leghosszabb vasúti alagútja, amiben 1000 mm-es nyomtávon közlekednek a vonatok, de a japán Seikan alagút a leghosszabb keskeny nyomközű alagút (1067 mm) a maga 53,85 km-es hosszával.
A lenti fotón a Vereina alagúton át Selfranga és Sagliains állomások között közlekedő autószállító vonatok különleges, fedett kocsijai. Ezekbe a legnagyobb profilú közúti teherautók nem férnek be, de a nyitott részre felállhatnak, mert a hálózat többi részénél nagyobb űrszelvénybe itt elférnek.
-
48:50-től: Nemrég írtunk az RhB járműcsere programjáról. Az első cikkben a
mostanában búcsúzó gördülőállománnyal foglalkozunk, míg a második részben az
újonnan érkező járművek alkotják a fő témát.
-
1:25:20-tól beszélünk a Spurpflugról részletesen. Ennek elképzeléséhez itt egy
fotó Berky Dénestől Pontresinából, ahol az eszköz egy menetrend szerinti Berninán át közlekedő vonat
elé van kapcsolva.