2021. 02. 26.

Hétvégi gyors – 2020. február 20-26.

Elhunyt a Knorr-Bremse tulajdonosa. Egértelenítenek a csehek. Megszűnik a vasúti pénztár Svédországban. Újabb vonatokat vesz az LNVG. Hattengelyes mozdonyok mennek megújulni. Észak felé kacsintgat a CZ LOKO. Kenyértörés a karbantartás miatt.


Elhunyt Herr Thiele


München | Németország – Életének 79. évében elhunyt a Knorr-Bremse tulajdonosa, aki a teljes életpályáját a cégcsoportnál töltötte. A jogász végzettségű Heinz Hermann Thiele 1969-ben kezdett a szabadalmi osztályon dolgozni, majd 1975-ben a teherautó részleg vezetésével bízták meg. 1979-től 28 éven át az igazgatóság tagjaként dolgozott, 1985-től a cég részvényeinek felvásárlásába kezdett, hogy azt megmentse a csődtől, 1987-től elnök is volt. 2007 és 2016 között a felőgyelőbizottság elnöke, azóta tiszteletbeli elnök volt.
A cégcsoport mára több területen – mint a járműautomatizálás vagy a komponensgyártás – tevékenykedik, de a vasúti fékezésben mindmáig meghatározó szereplő maradt.

Heinz Hermann Thiele
* Mainz, 1941. április 2. – † München, 2021. február 23.


Megeszik a cápák az egereket


Prága | Csehország – A PESA Bydgoszcz SA-val kötött 160 darabos keretszerződést a České dráhy mellékvonali dízelüzemű motorvonatok szállítására, amiből első körben 33-at le is hívott. Ez a beszerzés a nagyobb forgalmú vonalakon közlekedő, de meglehetősen elöregedett M.152-es sínbuszok pótlására elindított eljárás eredménye, a kisebb kapacitású egységekről egyelőre nincs hír. Az új járművek is a RegioShark márkanév alatt fognak közlekedni, bár a látványrajz szerint már nem annyira cápás a kinézetük. Az akár 115 ülő utas számára a teljesen klimatizált és akadálymentes utastér, a 230 V-os és USB-A csatlakozók teszik majd komfortossá az utazást, ami alatt a ČDWIFI is üzemelni fog. Természetesen a vizuális és hangalapú utastájékoztatás is alapfelszereltség, ahogy a mozgásukban korlátozottak vagy a látás- és hallássérültek is teljesértékűen tudják majd használni az akár 120 km/h-val közlekedő új vonatokat. Elektronikailag a legmagasabb színvonalat nyújtják majd a gyárilag beépített ETCS és GSM-R fedélzeti berendezésekkel, a kibocsátási normát pedig a Stage V előírás szerint határozták meg. A 2023-as menetrendváltásra érkező 33 egységért 3 milliárd koronát kell átutalnia a ČD-nek és országszerte (Közép-Csehország, Pardubice, Dél-Morvaország, Vysočina és Prága) lehet majd találkozni velük.

Ha PESA LINK, akkor RegioShark
(grafika: PESA / ČD)


Nincs többé hagyományos pénztár


Stockholm | Svédország – Március 1-jén már nem nyitnak ki a svéd államvasút ügyfélszolgálatai, mert a megváltozott jegyvásárlási szokások miatt nincs rá szükség. Az SJ Servicecenter nevű üzletek dolgozói nem maradnak munka nélkül, mert a jegyautomaták környékén továbbra is megtalálhatjuk majd őket, de segítenek majd a digitális csatornákon vásárolt jegyek visszaváltásában, módosításában is. További el nem hanyagolható feladatuk lesz, hogy forgalmi zavar esetén informálják az utasokat. Akinek mégis hagyományos formátumú jegy kellene vagy készpénzzel szeretne fizetni, a Pressbyrån vagy 7-eleven boltokban még megteheti. Az SJ által üzemeltetett három Lounge (Stockholm, Göteborg, Malmö) március elején a pénztárosok átképzése miatt lesz zárva, de a fővárosi a hónap végéig egy kisebb felújításon is átesik.


Öreg mozdony, nem vén mozdony


Zvolen [Zólyom] | Szlovákia – A szlovákiai ŽOS Zvolen, a.s. újítja fel a ČD Cargo 181-es és 182-es sorozatú, hattengelyes villamosmozdonyait. Az egyenáramú gépek R1-es szintű javítása magában foglalja a karosszéria javítását, a vontatómotorok felújítást, valamennyi elektromos berendezés átnézést és felújítását, valamint a levegős rendszereket is. A 45,9 millió korona értékű szerződés szerint az 1960-as években a Škoda építette mozdonyok közül legalább háromnak kell korszerűsítésen átesnie, a 24 hónapos szerződés hatálya alatt a ČD Cargo pedig öt gépet von ki a fordából a korszerűsítéshez.
A zólyomi járműjavítóban korábban a České dráhy számára újítottak fel tucatnyi, használtan a DB Regiotól megvásárolt GTW 2/6-os motorvonatot és jelenlegi is folyamatban van összesen tizenhárom 754-es sorozatú Búvár rekonstrukciója, szintén a ČD számára.


Laposodik a Brémai Kereszt


Hannover | Németország – Új járműveket kap 2024 decemberétől a Brémai Kereszt elnevezésű hálózat és vele együtt az üzemeltető is változhat. Miközben a DB Regio most 5-7 kocsis hagyományos emeletes ingavonatokkal üzemelteti a vonalakat, a tartományi megrendelő és járműtulajdonos LNVG négyrészes motorvonatokat rendelt az Alstomtól. Meglepő módon a Coradia Stream HC nevet kapta az emeletes vég- és egyszintes betétkocsikból álló jármű, amiből 34-et kell leszállítani 760 millió euró ellenében, emellett a gyártó kapja meg egy új karbantartóműhely felépítésének és a 30 éves karbantartásnak a lehetőségét is. 2028-tól emellett arra is számíthat a francia gyártó, hogy újabb betétkocsikkal ötrészesre és 405-ről 510 ülőhelyesre bővítik a járműveket. Németország leghalkabb járműveinek kell lenniük: mozgás közben belül 61 és 68 dB között lehet a zajszint, leállítva pedig egészen 45 dB-ig kell letekerni a hangerőt.

Hasonló, tisztán egyszintes verzió épült a Trenitalia és az Nederlandse Spoorwegen számára
Az általánosan használt G2-nél némileg nagyobb DE3 jelű űrszelvényt kihasználó jármű az emeleten is komfortosnak ígérkezik
A köztes szinten a szokásos kép fogad majd, sokkal jobban nem igazán lehet megoldani a feladatot
(grafikák: Alstom)


Északra terjeszkednek


Česká Třebová | Csehország – Múlt héten a PKP Intercity vásárolt 10 EffiShunter 300-as tolatómozdonyt a telephelyi kocsimozgások hatékonyabb és kisebb energiafelhasználású kiszolgálásához. A Caterpillar C13-as dízelmotorral szerelt kéttengelyes mozdonyok már szolgálnak a varsói metróban, de a legújabb Stage V kibocsátási normának megfelelő 328 kW teljesítményű gépek kijárhatnak a nyíltvonalra is, mivel az SHP járműoldali egysége is felszerelésre kerül. 40 millió złoty ellenében azt várja el a lengyel állami szolgáltató, hogy 1,5 év múlva már használatba vehesse az első darabot és 2 év alatt az összeset leszállítsák számára 4 év garancia vállalása mellett.

Svédország lesz a huszadik állam hova mozdony szállít a CZ LOKO. Az EffiShunter 1000-es a norvég tulajdonú Trainpoint AB-hez kerül. A mozdony vásárlásánál fontos szempont volt, hogy megfeleljen az északi országok üzemeletetési körülményeinek. A gyárnak ebben vannak tapasztalatai, hiszen a finn Fenninrail EffiShunder 1600-asai a sarkkörön túl is rendszeresen közlekednek, ahol nem ritka a -40 °C sem. A svédek EffiShunter 1000-ese a jól bevált Caterpillar C32-es motorral kerül majd forgalomba. A szállítás még idén év végén megtörténhet, ezt követik a tesztek 2022-ben, melyet még ugyanazon év végén be is szeretnének fejezni, a biztonságos közlekedést illetően ATC-vel és ETCS-sel is fel lesznek szerelve. A Trainpoint vezetője, Hans Sørum elmondta, hogy hamarosan Svédországban felfüggesztik a dízelmotoros személyautók forgalmazását, véleménye szerint idővel ez a vasúti járművekre is érvényes lehet. A CZ LOKO mozdonyainak a moduláris volta azonban lehetővé teszi, hogy a későbbiekben a belsőégésű motort kiszerelve elektromos mozdonyként üzemeljen tovább, ahogy ez részben már meg is valósul a 2019-es Czech Raildays keretében bemutatott HybridShunter 400 típusnál.

Még tisztán dízelüzeműként gyártják, de akár hibrid is lehetne
(grafika: CZ LOKO)


Idő előtt szakítanak


Stuttgart | Németország – Bár csak 2023 decemberében járna le a szerződés, mégis egy évvel korábban befejezi a szolgáltatást a DB Regio a Singen–Schaffhausen vonalon. A kenyértörésre azért kerül sor, mert az itt üzemeltetett 426-os sorozatú motorvonatok üzemkészsége jelentősen leromlott és a stuttgarti telephelyre kell eljuttatni őket karbantartásra. Munkavállaló természetesen nem kerülhet elbocsátásra emiatt, ezért a tartományi közlekedési minisztérium elkezdte vizsgálni a Gäubahn járataihoz (már amikor sikerül a betegeskedő Bombardier-féle IC2-es szerelvényeket munkára bírni) kapcsolódóan hogyan lehetne még vonzóbbá tenni a vasúti utazást a térségben jobb csatlakozásokkal. Az új kiírást hamarosan meg kell jelentetni, hogy legyen ideje az esetlegesen új szolgáltatónak egy olyan szolgáltatási koncepciót kidolgozni, ami a legalacsonyabb ár helyett összességében a legjobb minőséget helyezi előtérbe.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell