2021. 02. 19.

Hétvégi gyors – 2021. február 14-19.

Brandenburg is a Škodát választotta. Újabb villanybuszokat vett a Keolis. Fogaskerekű szerelvények Svájcból az USÁ-ba. Szétszedték az első Škoda 25Tr-t. Török villamosok problémákkal Olsztynban.







Nekünk 200


Budapest | Magyarország – Majdnem napra pontosan négy esztendővel ezelőtt, 2017. február 17-én indult el az első Hétvégi gyors a RegionalBahn oldalán. Akkor úgy fogalmaztunk: „heti összefoglalónkban minden olyan érdekességet, hírt megírunk, ami valamilyen módon eleddig kimaradt az oldal tartalmából mert egy nagyobb cikket talán nem ért meg, érdemes tudni róla vagy egyszerűen valóban csak egy apró érdekességről van szó.” Ez az alapvetés most is igaz a Hétvégi gyorsra, bár a kétszáz kiadás és az eltelt négy év során itt is sok minden megváltozott. Különösen az elmúlt néhány hónap során, amikor a közlekedési szakmából is érhetően egyre kevesebb hír érkezett, mert alig-alig volt bármiről lehetőségünk hírt adni – a bulvárháborúba pedig csak érintőlegesen szálltunk be a tavaszi időszakban.
Az elmúlt kétszáz kiadás elkészítésében a szerkesztőség minden tagja részt vállalt: hétről hétre kutatták és írták meg a kisebb-nagyobb történéseket, sokszor olyan környezetben, ahol vagy a bőség zavarával küzdöttünk vagy éppen az utolsó fűszálat is fel kellett kutatnunk azért, hogy legyen miről hírt adni, de volt, hogy éppen a podcastunk is e keretek között jelent meg. Egyszer-egyszer el is maradt a Hétvégi gyors, néha szombatra csúszott a péntek helyett, de mi sem mutatja jobban időtállóságát a formátumnak, mint az, hogy négy éve fix helye van a szerkesztőségi közös naptárban – az „esemény” pedig az „idők végezetéig” van beállítva.
Köszönjük ezúton is a figyelmet olvasóinknak és bízunk benne, hogy a 2021-es esztendő – amely amúgy a RegionalBahn számára jubileumi év is – számos újdonságról adhatunk hírt és bízunk abban is, hogy 2021-ben még több újdonságot kínálhatunk olvasóinknak.
Nem maradt végül más hátra, minthogy a szerkesztőknek is megköszönjük a kitartó és minőségi munkát!
Most pedig következzen az eheti Hétvégi gyors és annak rövid hírei!


Eredményes a közös beszerzés


Cottbus / Frankfurt (Oder) / Brandenburg an der Havel | Németország – Összesen 24+21 villamos szállítását nyerte el a Škoda Transportation a héten Brandenburg három kisebb üzemétől, akik közösen írtak ki beszerzést még 2018-ban, hogy a méretgazdaságosság szempontjait is figyelembe vegyék. A végleges eredményre viszont egészen mostanáig kellett várni, pedig már tavaly nyáron megszületett a bírósági döntés. A különböző városoknak természetesen voltak egyedi kéréseik is például a járműszélesség vagy ülőhelyek és kapaszkodók tekintetében, de gépészetileg azonosak lesznek a villamosok, így olcsóbb lehet a fenntartásuk. A fixen megrendelt mennyiségből a legnagyobb részt – 13 darabot – Frankfurt (Oder) kapja, 4 kerül Brandenburg an der Havel és 7 Cottbus hálózatára. Az opciós mennyiségek tekintetében csak Brandenburg (8) és Cottbus (13) jelzett igényt. Ezzel a beszerzéssel gyakorlatilag eltűnnek majd a klasszikus KT4D-k, bár a Škoda ForCity Plus sorozatba tartozó kocsik sem lesznek egyeduralkodóak egyik városban sem. Az opciós mennyiséggel együtt 110 millió eurót ér a szerződés, amivel már közel 150 villamosra szóló szerződése van a német piacról (a mostani mellett Chemnitz, Mannheim és Bonn rendelt már tőlük) a cseh gyártónak.

Hirtelen ránézve csak a színe különbözik, de az egyedi igények miatt nem lesz teljes egységesség
(grafikák: Škoda Transportation)


Erlenből Manitouba


Erlen | Svájc – A Stadler svájci, Thurgau kantonban található erleni üzemében elkészült az első, a Broadmoor Manitou & Pikes Peak Cog Railway által rendelt fogaskerekű szerelvény. A kolorádói hegyi vasút összesen három vonatot rendelt, melyek egy Hm 4/4 jelzésű dízelmozdonyből, két betétkocsiból és egy vezérlőből állnak. A 14,3 kilométer hosszú, normál nyomtávú és eredetileg Abt rendszerű fogasléccel felszerelt vasútvonalat 2017-ben lezárták, hogy egy teljes felújításnak vessék alá. Ennek keretében az Abt helyett Strub rendszerű fogaslécet kap a vonal és az új szerelvények beszerzése mellett a régieket is alaposan felújították. A helyi üzemnek nem jelent újdonságot a svájci gördülőállomány, hiszen a most felújított négy kétrészes motorvonatot 1975-ben az SLM (Schweizerische Lokomitiv- und Maschinenfabrik) gyártotta. Ezeket is átépítették Strub rendszerűre, így a vonal teljes átépítése után is üzemben maradhatnak az új Stadler szerelvényekkel együtt. Ez utóbbiak előtt még nagy út áll, mire üzembe állhatnak, közúton és hajóval jutnak majd el rendeltetési helyükre az Egyesült Államokban. A vasútvonal újramegnyitását 2021 nyarán tervezik.

A Stadler palettájának rendkívüli változatosságát is bemutató együttállás Erlenben egy SBB Giruno és a Broadmoor Manitou & Pikes Peak Cog Railway számára gyártott fogaskerekű szerelvénnyel
(fotó: John Wynne / twitter)


Növekszik a villanyflotta


Odense | Dánia – Összesen 55 autóbuszt vett át a Keolis Danmark A/S, amelyeket a tavaly áprilisban neki ítélt a koppenhágai Movia és az odensei FynBus. Előbbi hálózatra idén júniustól 10 éves időtartamra 35 darab, utóbbi helyen a 2023 augusztusában lejáró koncessziót 4 évvel meghosszabbítva 2027 augusztusáig 20 busszal szolgáltathat a francia hátterű cég. Az elektromos buszokon felül Koppenhága környékén 12, Odense körül 50 hagyományos meghajtású busz is forgalomba áll, emellett új garázs is épül Korsøban csak a villanybuszok töltésére és karbantartására. A négy már meglévő telephelyet (Naverland, Slagelse, Nykøbing Falster és Odense) pedig felkészítik a töltőállomások fogadására.

Kihajózás után közúti tréleren szállították a buszokat rendeltetési helyükre

A buszokat a kínai Yutong gyártotta és a ZK6128BEVG típusba tartoznak, ami egy elterjedtnek mondható termék az európai piacon. A 64 utas szállítására hitelesített buszok akár 350&nbs;kilométert is megtehetnek egy feltöltéssel és alapvetően éjszaka a telephelyen töltődnek majd körülbelül 6 órán át. A 359 járművezető és a 20 fős karbantartócsapat képzése már folyamatban van, hogy nyáron már felkészülten állhassanak az utasok szolgálatába.

Odense garázsban már a sorakoznak a villanybuszok. A sárgák Koppenhágába, a zöldek Odensebe kerülnek.
(fotók: Keolis)


Menetrend is van a nyaralóvonathoz


Brno | Csehország – Amint azt már néhány hete megírtuk, a tavalyi évben kísérletként elindított adriai vonatpár idén is közlekedik majd május 28. és szeptember 27. között, a tavalyi tapasztalatok alapján a főszezonban naponta, elő- és utószezonban heti háromszor. A jegyértékesítést csütörtökön kezdték meg a RegioJet weboldalán és a vonatokhoz csatlakozó buszok is megmaradtak – utóbbiakra jegyet váltani továbbra is csak vonattal kombinálva lehetséges. A magyarországi útvonal némileg megváltozott, a korábbi Csorna–Zalaszentiván útirány helyett Győr–Kelenföld–Gyékényes lesz idén, így jobb kapcsolatokat is adhatnak, illetve kimarad a szlovén szakasz is. A vonatban Astra ülő- és korábban a DB-nél vagy az ÖBB-nél szolgált fekvőhelyes kocsik futnak majd, utóbbiban akár egy teljes fülke foglalására is van lehetőségünk. Prágától Zágrábig ülőhelyet 22,90 €, fekvőhelyet 30,90 € alapártól, Prága és Rijeka vagy Split között 34,90 € és 41,90 € alapártól kínálnak – Budapestről viszgálva is ilyen árakat találunk. Vihetünk magunkkal kerékpárt is irányonként 12 € ellenében, ha az aktív kikapcsolódást választanánk. Idén 15 kocsiból állnak majd a vonatok és 650 utast tudnak egyszerre elszállítani, valamint a szállásfoglalásban is tudnak segíteni a cégnél, hiszen a közlekedési szolgáltatásaik mellett az utazási irodájuk is működik.

A nyaralós vonatpár menetrendje


Prototípus a vastelepen


Zlín | Csehország – 17 év után véglegesen kivonták a forgalomból a Škoda Transportation első alacsonypadlós csuklósát, amelyik Zlínben szolgált 401-es pályaszámon 14 évet. 2004-ben határozott úgy a Škoda, hgy az ostravai üzemét a törzsgyárba költözteti és saját járműváz helyett az Irisbus-csoport karosszériáit használja a trolibuszaihoz. Prototípusként még az Agora karosszériáját használta, de a szériapéldányok már kivétel nélkül a 2005-ben bemutatott Citelisre alapultak. 2005-ben nettó 11,7 millió korona ellenében került a DSZO tulajdonába, utoljára 2019. november 7-én közlekedett, ekkor a járműszerkezet korróziója és annak gazdaságilag nem indokolható javítása miatt leállították és alkatrészbányává vált. Magasabb szintű felújítás nélkül összesen 1,021 millió kilométert futott az egyedi jármű, ami minden nagyobb cseh troliüzemet megjárt a próbaüzeme alatt.

A korábbi üzemtől nem túl messze, Všemina településen működő hulladékfeldolgozóhoz került az egyke trolibusz
(fotó: Miroslav Gargulák / Československý Dopravák)


Bejáratódott a körvasút


Budapest | MagyarországTavaly októberben indult el az S76-os viszonylat, ami Rákos és Piliscsaba között a korábbi S72-es vonatok meghosszabbításaként és Újpalota megállóhelynek kiszolgálást adva. Az utasszámok az első negyedévnyi üzem után Újpalotán napi 300, a teljes körvasúti szakaszon napi 1000 fő környékén szórnak. A viszonylat által kínált kapcsolat ugyan korábban hiányzott, de a MÁV-csoport üzemirányításának napi szintű problémát okoz az itt közlekedő négy FLIRT pontos közlekedtetése, ezért napi szinten olvashatják az utasok a késések miatt részben vagy egészben lemondott vonatpárokról szóló közleményeket – persze ezt Újpalotán semmilyen formában nem tudják megjeleníteni kijelzők hiányában. A jövőre vonatkozóan a BFK kommunikációjában konzekvensen Kőbánya-felső és Ferencváros érintésével küldenék tovább a vonatokat Kunszentmiklós-Tass felé, de a MÁV-csoport legutóbbi közleményben már Pécel felé terelné a vonalat – érdekes érdekérvényesítés folyhat a megrendelő és a szolgáltató között.

Újpalota megállóhely esetében csak a buszos kapcsolat van nagyon messze, pedig a felüljáró átépítésével akár példás is lehetne.
(fotó: Adorján Péter)


Baj van a török villamosokkal Olsztynban


Olsztyn | Lengyelország – Lengyelország legfiatalabb (alig 6 éves) villamosüzeme eleinte csak a hazai Solaristól vásárolt villamosokkal üzemelt, ám a tavalyi év során nekiláttak a flotta bővítésének a török Durmazlar gyár termékeivel. Egyelőre azonban több probléma miatt is felfüggesztésre került a szállítás az első 4 példány után. Sőt: a gyár képviselői is elmentek Olsztynba, mérnökökkel együtt, akik a kisebb hibákat orvosolni tudták az új villamosokon. Az olyan apróságokat, mint az ablaktörlők működésének anomáliái vagy az ajtóvezérlés, könnyen megoldhatóaknak tűnnek, ám a város közlekedési társasága az ívviszonyok miatt kifejezetten forgóvázas típust rendeltek. Nem kis meglepődéssel tapasztalták, hogy a megérkezett példáunk multicsuklós kivitelűek (mint a budapesti CAF-ok, a miskolci Škoda 26T-k), azaz a kerekek a kocsiszekrénnyel szinte egyszerre tudnak csak irányt változtatni. Ezt a gyártó az ígéretek szerint megpróbálja azzal megoldani, hogy a forgóvázak kifordíthatóságát 10 fokra növelik, ám az alapvető problémát vélhetőleg nem oldja majd meg maradéktalanul a beavatkozás.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.