2021. 02. 17.

Zöldül a MÁV-csoport

A vasúti közlekedés vitán felül a legzöldebb közlekedési módok egyike. Miután a 2021-es éve az Európai Unióban a vasúti közlekedés éve lett így, érdemes jobban odafigyelni a hazai sínekre és a környezetbarát közlekedési módot is jó dolog előnyben részesíteni.





A vasúti közlekedés zöld oldalát hivatott propagálni a MÁV-START a 480 010-es TRAXX új megjelenésével: a részben kék, részben zöld mozdony ugyanis látványos hírvivője lesz a hazai vasúti közlekedésnek.

Új célkitűzésekhez új arculat és reklámfilm is társul

A faleveles minta eddig jellemzően a hibrid mozdonyokon jelent meg, de itthon a környezetbarát vasút jelképe lesz

A mozdony bemutatóján – némi igazából oda nem illő karácsonygergelyezéssel fűszerezve – Schanda Tamás, az ITM parlamenti és stratégiai államtitkára a MÁV-csoport zöldkampányát indító eseményen azt mondta: Magyarországot 2050-re „klímasemleges országgá” szeretnék tenni. Jelezte: idén korábban nem látott összértékben fejeződnek be vasúti fejlesztések Magyarországon, várhatóan mintegy 700 milliárd forint beruházást adnak át. Budapest elővárosi vonalszakaszai több mint 100 kilométeren újulnak meg, ezzel is kényelmesebbé, gyorsabbá lehet tenni a mindennapi vasúti közlekedést a térségben élőknek – mutat rá beszámolójában az állami hírügynökség is.

A megjelentek közül a második megszólaló Juhász Roland, a Miniszterelnöki Kormányiroda állami vagyongazdálkodásért felelős államtitkára kifejtette, hogy a magyar kormány elkötelezett a kötöttpályás közlekedés fejlesztése mellett. A közlekedési infrastruktúra, a járműállomány fejlesztése egyben a nemzeti vagyon gyarapodását is jelenti.

A MÁV-csoport elnök-vezérigazgatója, Homolya Róbert elmondta, hogy a közlekedésen belül a közúti ágazat mintegy 70 százalékban, a légi- és a víziközlekedés 13-13 százalékban felel az üvegházhatású gázkibocsátásért, a vasút kevesebb, mint 1 százalékkal. Homolya szerint a MÁV-Volán cégcsoport célja, hogy Magyarország lakosainak fenntartható, biztonságos, tiszta, környezet- és utasbarát közlekedési lehetőséget biztosítson. A zöldstratégiában a cégcsoport több célterületet fogalmazott meg, ilyen a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése, a zöld digitalizáció, a hatékony energiagazdálkodás, a fenntartható és körforgásos gazdaság kialakítása, a környezetbarát, fenntartható vállalati működés kialakítása.

A legérdekesebb talán Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatójának bejelentése volt: az utasok mostantól kézzelfogható módon is láthatják a vasúti utazásaik eredményét, hiszen a jegyen – hasonlóan amúgy több más európai vasúttársasághoz – feltüntetik immáron azt is, hogy az átlagos személyautós utazáshoz képest mennyivel kevesebb széndioxid került a levegőbe úgy, hogy az utas a vonatot választotta.

A sajtóeseményen bemutatott jegykép szerint a Budapest és Miskolc közötti egyúti vasúti utazással 23,84 kg-al kevesebb káros anyag kerül levegőbe. A mav.hu/co2 oldalon a vasúttársaság részéről részletes tájékoztatást is adnak az utasoknak a zöld vasúti közlekedés környezetvédelmi szerepéről.

Az eseményen jelen volt Pafféri Zoltán, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója is. A cégvezető elmondta, hogy 2020-ban 670 millió utasa volt a gumikerekes szolgáltatónak a mintegy 6500 autóbusz fedélzetén, a járműpark folyamatos megújításának eredményeként pedig 27 ezer tonnával kevesebb széndioxidot bocsátottak a levegőbe a Volánbusz Zrt. járművei.

A 480 010-es számú TRAXX elsősorban a belföldi távolsági forgalomban közlekedik majd. A mozdony egyébként 2011-ben, tíz évvel ezelőtt hagyta el a kasseli Bombardier-gyárat, ahol a 34942-es gyári számot kapta a 91 55 0480 010-2 pályaszámú gép.

A matricázás folyamatáról is készült egy rövid felvétel

Adorján Péter, Halász Péter