2021. 02. 10.

Vezetékkel is akkuról

Ha rövid a kardod, toldd meg egy lépéssel! tartja a mondás és nem is állít valótlant. Ezt az elvet felhasználva kísérletezik negyed éve a PMDP egy EU-s támogatású projekt keretében.





Tavaly ősszel kezdett kísérletezni a Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) a 16-os és 14-es trolibuszok Sídliště Bory végállomásán egy jövőbe mutató technológiával: az áramellátás biztosítása érdekében egy új alállomás helyett akkumulátorokat telepítettek. A 20 lábas konténerbe beépített 32 kWh kapacitású akkumulátortelep a mukavezetékek feszültségének stabilizálása mellett a rekuperáció során fellépő tüskék simításában is részt vesznek. Mivel csak a felsővezetékhez van kötve, gyakorlatilag függetlenül üzemel a hálózati betáplálástól.

A szeptemberi avatón még hagyományos ólóm-sav akkumulátorokkal volt feltöltve a konténer

Maga a konténer alkalmas lehet akár egy rákötött napelemparkkal önálló betáplálási pontként üzemelni vagy elektromos autók töltését ellátni. A PMDP azt várja, hogy a kísérlet adatai segítenek feltárni a hálózat erősségeit és gyenge pontjait, ehhez az EU által támogatott INTERREG EfficienCE program keretében a Gdański Egyetem segítségét veszik igénybe.

Januárban a rendszert szállító Elektroline felajánlott egy újabb verziót a további tesztekhez, melyeket a telepítés után meg is kezdtek. A január 11. és március 5. közötti időszakban összesen 8 különböző szcenáriót modelleznek két meglévő gépház és a két konténer különböző állapotainak segítségével.

Az új konténerben már lítiumos akkumulátorok vannak, amik jobban bírják a terhelést
(fotók: PMDP)

Hagyományos troli lehet a jövő?
Míg Csehországban és Svájcban saját háttéripar és szakértelem birtokában egyre-másra készülnek az új trolibuszok és épülnek újabb felsővezetékes szakaszok is, addig itthon legtöbbször örülni kell a jelenlegi vonalak megmaradásának is. Budapesten egy hete jelentették be, hogy visszaépítik a Baross utcában a kapcsolatot a 83-as és később a 89-es által használt, de a 4-es metróhoz kapcsolódóan sétálóutcává alakított szakasz miatt csak részben elbontott felsővezetéket felhasználva. Szakmailag gyakorlatilag értelmetlen megoldás születik majd, hiszen a Kálvin tér és a Podmaniczky utca között továbbra is önjáró üzemmódban kell majd közlekedjen a trolibusz. Felvetődik az a kérdés is, hogy miért pont oda nem kerül vezeték, ahol amúgy sem zavarna senkit és a villamosvágányon közlekedik. A beépített akkumulátorok degradásciójára sem érdemes fogni a dolgot, hiszen nem lesz lényeges különbség, hogy az útvonal újabb 300 méterén van vagy nincs vezeték. Korábban városképi aggályok voltak a trolikkal kapcsolatban, iiletve a Baross téren éveken keresztül szabálytalan sávváltással lehetett csak közlekedni a tűzoltóság előírásai miatt – úgy tűnk, hogy az íróasztalok mögött is változtak a vélemények, hiszen már nem csak térképen húzott vonalként beszélnek a 9-es autóbusz trolisításáról sem.
Eddig lenne kihízva az új vezeték, de innét ugyanúgy akkumulátorról menne
(fotó: Nyírő Simon / BKK)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.