Ahogy arról egy hónapja hírt adtunk, a Siemens kissé sejtelmesen viszonyult egy kocsiszekrény szállításához. Ez a kocsiszekrény a tippek többségének megfelelően a legújabb nightjet-generáció első darabja volt, amit ma délelőtt mutatott be hivatalosan a gyártó és a megrendelő.
Mostanában egyre gyakoribb és lassan megszokottá váló dolog, hogy virtuális sajtótájékoztatón mutatnak be fejlesztéseket vagy beszerzéseket. Így tett az ÖBB is 10 órakor az új nightjet-szerelvények első lefényezett kocsiszekrényének bemutatásakor is. Attól eltekintve, hogy a közvetítés minősége kritikán aluli volt – folyamatosan megszakadt, akadozott az adás – és így sok információ elsikkadt, minden megszólaló méltatta az 5 éve elindított szolgáltatást.
Pillanatkép az élő közvetítésből – ha éppen nem akadt, akkor sem sok újat tudtunk meg az ÖBB új járműveiről, inkább csak egy kötelező kör volt mindez
A mai kocsiszekrény-bemutató egy lépés a jövő felé, ahol a nightjet is elindul abba az irányba, hogy valóban egy szilárd színvonalat tudjon kínálni a jelenlegi és jövőbeli utasok felé is. 13 darab hétkocsis Viaggio-szerelvényt vásárolt az ÖBB még 2018 nyarán a ČD-nek átadott „hiányzó” railjet-garnitúrákkal együtt. Ehhez járt még 20 garnitúrányi opció is, amit Leonore Gewessler, a természetvédelemért, környezetért, energiáért, mobilitásért, fejlesztésért és technológiáért felelős minisztérium vezetője szavait értelmezve ki is használnának majd, így összesen 500 millió eurót fektetnének bele az EU legnagyobb éjszakai személyszállító hálózatába.
A legújabb szabványok miatt a Vectronról ismert fejmodul kerül az új garnitúrákra is
(grafika: Siemens/ÖBB)
(grafika: Siemens/ÖBB)
A Viaggio családba tartozó szerelvények legfontosabb újdonsága az akadálymentes kocsi lesz, ami a fekvőhelyes részlegen belül kerül kialakításra és a többi kocsinál alacsonyabb padlószintű lesz. Természetesen femerülhet a kérdés, hogy miért pont az alacsonyabb színvonalú szolgáltatás keretében lesz kiszolgálva a mozgásában korlátozott utas, de ez még a CNL idejében is így volt megoldva hagyományos padlómagasság mellett.
Az elöl lévő egy hagyományos, a hátsó pedig az alacsony építésű akadálymentes kocsi
(grafika: Siemens/ÖBB)
(grafika: Siemens/ÖBB)
Az új szerelvényben 2 ülőhelyes, 3 fekvőhelyes és 2 hálókocsi lesz besorozva. Megtartották az úgynevezett Minisuite tervét, ami a japán kapszulahotelekhez hasonlítható egyfős fekvőhely lesz, a hálókocsikban pedig a Standard és Deluxe osztályon is lesz saját WC és zuhanyzó. Emellett az eddig hiányolt díjmentes internet-elérés is bekerül a szolgáltatási csomagba, amivel már digitális magazinokat is olvashatnak az utasok, ahogy ez eddig csak a railjet és cityjet esetében volt lehetséges.
A sajtóbemutatón csak a sajtó nem lehetett ott: a beszélő fejek balról jobbra: Michael Peter, a Siemens Mobility vezérigazgatója; Leonora Gewessler, klímaügyi miniszter és Andreas Matthä, az ÖBB igazgatóságának elnöke
Műszaki oldalon még annyit emeltek ki a megszólalók, hogy a fejlesztésben nem csak a Siemens mérnökei vettek részt, hanem a Grazi Egyetem is, hiszen velük közösen fejlesztették ki azt a forgóvázat, ami a nyugodt alvást fogja garantálni. Ezzel még magasabb lett az osztrák hozzáadott érték, hiszen a forgóvázakat a grazi üzem termeli (a MÁV-csoport is innét vásárolja az SF400-as típust az IC+ alá – a szerk.). A sajtó előzetesen beküldött kérdéseire a kötelező körök lefutása után került sor. Ekkor hangzott el Michael Peter, a Siemens Mobility vezérigazgatója részéről, hogy a szerelvény akár 230 km/h sebességre is képes, tehát csak a pályaszakaszokon alkalmazható sebesség szab határt a gyorsan és környezetbarát módon elérhető célpontoknak. Anderas Matthä a vonalhálózatot firtató kérdésre nem adott egyértelmű választ, de fontosabb és kihasználtabb tengelyeken mindenképpen megjelennek majd az új szerelvények, bár legelőször az olasz desztinációkat érik majd el, utána következnek a nyugat-európai hídfőállások, mint Amszterdam, Párizs vagy a sokat hangoztatott és szimbolikus jelentőségű Brüsszel. A különösen kihasznált Zürich–Frankfurt/Main–Berlin/Hamburg viszonylatpár kapacitásnövelése a stokkozás és az autószállítás miatt egyelőre még a hagyományos építésű szerelvényekkel lesz megvalósítva, de szinte biztosan lesz allokálva ide is új eszköz.
Próbázik a ČD-féle nemrailjet – hamarosan itthon is
Eközben a Siemens egy másik közép-európai projektje is fizikai valósággá vált: már Velimben futja a kötelező köröket a Škodával közösen épített szerelvények első néhány kocsija, hogy az év második felében már utasokkal együtt közlekedhessen az első kész egység a Prága–Cheb, a Prága–Ústí nad Labem–Chomutov és a Prága–Plzeň vonalakon. Eredetileg a Metropolitan járatok flottájának kiváltására használták volna, de a 330 ülőhelyes egységvonat kapacitása kevésnek mondható, így inkább a belföldi forgalomba állnak majd be. Természetesen nem tettek le teljesen az öregedő és többször átalakított-felújított kocsik kiváltásáról, ezért március-április a magyarországi engedélyek megszerzéséről fog szólni. A kocsik teljesen klimatizáltak és az ablakokat a legújabb technológiás mobiltelefon-hálózatok jeleinek átengedésére tervezték, ha mégsem elégednénk meg a fedélzeti WIFI nyújtotta lehetőségekkel.
A 200 km/h sebességű egységvonatokban nem lesz étkezőkocsi, de akadálymentesített másodosztály igen
Első osztályon 2+1-es felosztás és a duplaülések között akár vezetéknélküli telefontöltés is elérhető
Másodosztályon csak egy konnektor jár székpáronként, de a dupla-USB kárpótolhatja az ablaktalan helyet kifogó utasokat
Adorján Péter, Halász Péter