2021. 02. 15.

Tesztvonat a bezárt vonalon

Újra forgalomba kerülhet egy évek óta használaton kívüli iparvágány Berlinben, amennyiben a mostani tesztek eredményei ezt alátámasztják. Ezúttal viszont nem a teherszállítás teljesítményeinek átcsoportosítása a cél, hanem a jövő vonatainak kifejlesztése.





Pénteken újra vonat – ezúttal egy meglehetősen különleges példány – koptatta a Goerzbahn síneit, ahol 2018-ban ment el az eddigi utolsó szerelvény. A Lichterfelde West és Schönow állomások közötti vaspálya a valamikori Optische Anstalt C. P. Goerz első világháború után felépített telephelyére vezetett, ahol a céget 1926-ban megvásárló Zeiss Ikon AG polgári felhasználású fényképezőgépei és mozigépek fényforrásai készültek. A második világháború vége és Berlin blokádja között még volt forgalom, de az is megszűnt. 1966-ban az eredetileg Zehlendorfer Eisenbahn und Hafen AG (ZEUHAG) nevet viselő cég az utolsó gőzmozdonyát is selejtezte, a korábbi fűtőház pedig 1981-ig raktárként szolgált. Ekkor az AG Märkische Kleinbahn bérelte ki múzeumnak Schönow állomás területét és folytat ott 1989 óta bejegyzett vasútüzemi tevékenységet. Az újrafeltámadás 1989-ben történt, amikor a kölni Ford számára alkatrészeket gyártó tajvani hátterű APCB üzemében a teherautók helyett vasúti kocsikra terelték az áruforgalmat. Az utolsó ilyen tehervonat 2018. július 2-án gördült végig.


1994-ben a Bahnreform következtében átalakult állami vasút örökölte meg az iparvágány üzemvitelét, Schönow állomás a DB Cargo alá tartozó RBH Logistics GmbH tulajdonában van, de a fő szakaszt jelentő Dahlemer Weg melletti pálya felett Berlin tartomány gyakorolja a tulajdonosi jogokat. Pénteken ez utóbbi szakaszt próbálgatta a különféle szenzorokkal felszerelt 605 017 pályaszámú egység, amivel főleg a vasúti pálya környezetében felmerülő fizikai akadályokat és járműveket felismerő rendszereket kívánják fejleszteni.

Lichterfelde West állomáson ágazik ki a Goerzbahn, a Stammbahn nagyvasúti járművel eddig járható

A 2,5 kilomáter hosszú szakasz azért is különleges, mert 40 biztosítás nélküli útátjáró van ezen a meglehetősen rövid távon, így akár villamoshoz is hasonlítható. Ennél tökéletesebb terep nem is lehetne a másfél éve bemutatkozott advanced TrainLab szerelvénynek, ami a német vasúti ipar szereplőinek közösen üzemeltetett járműve. Bár mindössze 10 km/h a megengedett sebesség, az ICE TD átalakításaként létrejött járművel begyűjthetőek azok a tapasztalatok és adatok, amik máshol a pálya környezete miatt nem vagy csak nagyon nehezen lennének kivitelezhetőek.

A vonalon előírás, hogy a járműveket figyelmeztető jelzéssel kell ellátni, ezt valósítja meg a csatlásra helyezett borostyánsárga villogó

Egészen furán mutat a valamikori Berlin–Hamburg–Koppenhága viszonylat járműve egy elhagyatott vasútvonalon
(fotók: Volker Emersleben / DB AG)

Adorján Péter