2021. 01. 14.

Csak két kép – Jó az öreg a háznál

Nem sok ideje van már hátra az RhB Ge 4/4 I-es sorozatú mozdonyainak. Ennek ellenére ma még mindig fel-fel tűnnek különböző fordákban és szolgálatokban, ha a szükség megkívánja. Így kerülhetett a 67 éves 610-es pályaszámú gép a tolatómozdony szerepébe Samedanban.


Az Rhätische Bahn, ahogy arról kétrészes cikkünkben nemrég meg is emlékeztünk, épp egy nagy járműflotta-csere közepén van. Az előző generáció legidősebb tagjai pedig a Ge 4/4 I sorozatú, vasutas berkekben BoBo1-nek becézett mozdonyok. Ebből az eredetileg tíz tagot számláló sorozatból mára már csak négy gép maradt meg, amelyekből a napi üzemben már egyre sincs szükség, viszont tartalékként a mai napig üzemben vannak. Egy-két gép így mindig a samedani fűtőházban várja az esetleges bevetést. Erre került sor 2021. január 13-án is, ugyanis az itt rendszeres tolatószolgálatot teljesítő Ge 3/3-as tolatómozdony a landquarti főműhelybe vonult a tervezett karbantartásának elvégzésére.

Kis kávészünet, miközben a felhők mögött lassan felkel a nap. Ezzel együtt az épp Chur felől tehervonattal érkezett Ge 6/6 II 702-es mozdonnyal is sikerült egy együttállást összehozni, melyen még látszanak a hosszú út és az előző éjjel frissen esett hó nyomai.

A Josias Gasser Baumaterialen AG építőanyag-forgalmazó Haldenstein melletti és Punt Muragl-ban található raktárai között az RhB-val is szállít. Egy-két naponata érkezik néhány kocsi Samedanba, ahonnan a tolatási szolgálat jár ki a Punt Muragl megállónál található iparvágányhoz. Vonali mozdony itt azonban csak nagyon ritkán látható, a Ge 4/4 I-es sorozat meg pláne kuriózumnak számít.

Így hát ezen a reggelen amikor a depóba érkeztem, örömmel láttam, hogy a megszokott villamos tolatómozdony helyett nem egy dízelgépet találtak helyettesítésnek, hanem a Bobo1-et hozhattam el, hiszen ezekkel a mozdonyokkal már minden percet értékelni kell. Nem volt egy kifejezetten eseménydús délelőtt a samedani állomáson, így néhány fotóra is volt idő a többi régi és új vontatójárművel. Egy érdekes eleme a délelőttnek mindig a Punt Muragl megállóhelynél található iparvágány kiszolgálása, ahova szintén a tolatós szolgálat merészkedik ki. Ezen alkalommal így kivételesen egy vonali mozdonnyal mentünk ki egy kirakodott kocsit elhozni. Meg merem kockáztatni, hogy ilyenre többet egy Ge 4/4 I-es sorozatú géppel nem lesz példa, ha a megszokott tolatómozdony visszatér Samedanba, vagy a Bobo1 helyett más pótlást találnak. A több mind 70 éves típusról és hattengelyes testvéreikről, a Ge 6/6 II-es sorozatról hamarosan külön cikk formájában részletesebben is megemlékezünk a RegionalBahnon.

fotók és szöveg: Berky Dénes