2021. 01. 22.

Hétvégi gyors – 2021. január 16-22.

Történelmi flottafiatalítás az USA vasúti csomópontjában. Mozdonyok magyar magánvasutaknak. Hidrogénes buszteszt Frankfurtban. Átalakuló DB-s KISS-ek. Sebességtúllépés következményekkel Skóciában.


Halkabbak lesznek a villamosok


Berlin | Németország – A Berlini Szenátus szerdai ülésén határozott róla, hogy a BVG-vel köztött 2020 és 2035 között érvényes közszolgáltatási szerződés alapján jogszabályilag is követelje meg a villamosvonalak építésekor és felújításakor a legkorszerűbb rezgés- és zajcsillapított pályaszerkezetek használatát, illetve az ívekben tapasztalható csikorgást minimálisra szorítsa. Utóbbi jelenség megoldása a járműre szerelt nyomkarimakenő berendezés, ami már 106 Flexity villamoson megtalálható és az idén érkező 20 F8Z (kétirányú, hosszú Flexity) is így érkezik. Idén további 99 Flexity, jövőre pedig a 45 darab GTZ kerül sorra.

A Mollstraße és az Otto-Braun-Straße kereszteződése ugyan nem a város legcsöndesebb helye, mégis sokat számíthat a járműoldali zajcsökkentés. A képen látható szerelvényben látható egyirányú GT6N-ek már átalakításra kerültek.
(fotó: Adorján Péter)


Mozdonyt vett a rókavasút


Budapest | Magyarország – 1+1 Siemens Vectron AC típusú mozdonyt rendelt a FOXrail idén nyári szállítással. A mozdonyra ETCS, PZB90 és MIREL fedélzeti berendezések kerülnek, így a DE-AT-CZ-SK-HU országjelző betűkódok mindenképpen bekerülnek majd a mozdony engedélyébe.

A 2013-ban alapított cég első új beszerzésű mozdonya lesz
(grafika: Siemens Mobility / FOXrail)


Hidrogénes buszt nyúznak


Frankfurt am Main | Németország – Nagyjából egy hónapon keresztül, február végéig teszteli a DB Regio Bus Mitte a frankfurti 59-es vonalon a portugál Caetano H2.City Gold típusú hidrogén tüzelőanyag-cellás meghajtású buszt. A tartályokba beleférő 37 kilogrammnyi cseppfolyós hidrogénnel akár 400 kilométert is megtehet, a feltöltésre pedig a Höchst kerületi ipari parkban van lehetőség.

A belvárosi Alte Brücke ugyan nem része a viszonylat útvonalának, de kiváló helyszín egy tipikus Mainhattan-képhez
(fotó: DB AG)


45 lett, maradhat? NEM!


Beattock | Nagy-Britannia – Saját hatáskörben vizsgálatot indított a Rail Accident Investigation Branch (RAIB), miután január 20-án 12:25-kor egy Glasgow és London közötti vonat a korábban a pálya melletti töltés hibája miatt kihelyezett óránkénti 5 mérföldes [8 km/h] sebességkorlátozás kezdetét 45-tel [72 km/h] haladta meg. Baleset ugyan nem történt, de a kirívó mértékű sebességtúllépés néhány héten belül egy biztonsági ajánlás kiadását jelenti majd.

A vezetőfülke elé szerelt biztonsági kamera képén jól látható, hogy nem hosszú a korlátozott sebességű szakasz, de a vasúti közlekedés biztonsága megkövetelte (volna) a betartását
(fotó: Avanti West Coast / RAIB)


Okosodik és megszépül a KISS


Berlin | Németország – A tavaly év elején a DB-nél forgalomba állt, korábban a WESTbahn-nál szolgált KISS-ek beltere (foglaltságkijelzők, üléshuzatok, burkolatok) és külseje egységesedik a DB távolsági arculatának megfelelően, ahogy ezt a minap a gyártóval kötött szerződés megkívánja. Üzemeltetési oldalon is változik majd a járműsorozat, hiszen az ETCS Baseline 3 kerül föl a számítógépekre, hogy a svájci vaspályákra is betehesse a kerekét. Németországban több egység együttes közlekedésére is engedélyt kell szerezni, hiszen a négyrészes szerelvények kapacitása a német utazási szokások mellett hamar elfogy. A Stadler számlájára 22 millió euró érkezik majd, amennyiben sikeresen megszerzik az engedélyeket.


Történelmi kocsibeszerzés a Metránál, győztes az Alstom


Chicago, Illinois | Amerikai Egyesült Államok – Túlzás nélkül történelmi jelentőségű beszerzést hagyott jóvá a Chicago környéki elővárosi vasúti személyszállítást koordináló (és részben üzemeltető) Metra felügyelőbizottsága. A cég 2014 óta próbál előrelépni a témában, és most sikerült aláírni a fixen 200, további opció keretében további 300 emeletes személykocsi megvételéről szóló szerződést. A győztes gyártó az Alstom, mely a Hornell városában (New York állam) lévő üzemében gyártja majd a 2024 és 2027 között leszállítandó, hivatalosan Coradia Multilevel fantázianevű járműveket. A járművek természetesen kielégítik majd a 60%-os amerikai értékhányadra vonatkozó szabályokat, sőt, egyharmad részben Illinois államban gyártott részegységeket tartalmaznak majd. Természetesen a járműveket a kor elvárásai szerint építik, beleértve a részecskeszűrős légkondicionáló rendszert, az akadálymentes mosdókat, szintbeni belépést biztosító ajtókat, utastájékoztató-rendszert és a többit; ezek javarészt még mindig űrtechnikának számítanak a Metránál.

Az üzlet több szempontból is nagyon izgalmas fejlemény. Egyrészt a Metra az észak-amerikai elővárosi vasutak között igazi roncsdereinek számít, 840 személykocsijának 40%-a számít elavultnak - ebben a helyszíni képriportunkban például 50 évesnél is idősebb Pullman-Standard emeletes kocsi is látható, de az évtizedeken át ikonidusnak számító EMD F40PH dízelmozdonyok klasszikus példányainak egyik utolsó fellelhetőségi helye is a Metra flottája. Igény tehát bőven volna az új járművekre - ehhez képest még kicsit csalódást keltő is a meglehetősen „bő lére eresztett”, komótos szállítási ütemterv.
A másik izgalmas része a hírnek, hogy az Alstom számára viszonylag gyengén csordogáltak a megrendelések, hiába számítottak jó ideig házi beszállítónak az észak-amerikai piacon ebben a szegmensben. Bár elnyerték az Amtrak nagysebességű vonatra kiírt tenderét az Avelia Liberty-vel és a Pacific Surfliner tenderét is ők vitték, a Bombardier tavaly elvitte a Sound Transit emeletes beszerzését, és a Los Angeles környéki Metrolink, illetve a Caltrain is jobbára onnan vásárol. Ezen kívül kínai CRRC is betette a lábát az elmúlt években erre a piacra, 2017-ben a SEPTA vett tőlük emeletes kocsikat; igaz, később a szövetségi forrást is felhasználó tenderekből kitiltották őket. Szintén viszonylag friss szereplő itt a spanyol CAF, aki az Alstom orra elől vitte el az Amtrak Viewliner II tenderét (poggyász- és étkezőkocsi beszerzés). Ezen kívül a 2010-es években a Siemens is több olyan megrendelést tudott elvinni ezen a piacon, amely Alstom-felségvíz lehetett volna; ilyen volt például a Nippon Sharyo 2015-es emeletes-buktája (statikus terhelési teszten megrogyott a kocsiszekrény) után kialakult „hatalmi vákuum”, melybe meglepetésre egyszintes személykocsikkal (az európai Viaggio-családon alapuló Venture) tudott benyomulni a Siemens.


Mit rejthet a fólia?


Bécs | Ausztria – A Siemens Mobility egy sejtelmes bejegyzést tett közzé, hogy az ÖBB részére szállítottak egy vasúti kocsit, amit egy későbbi időpontban mutatnak majd be. Annyi a láthatóak alapján biztos, hogy a Viaggio kocsicsalád egyik újabb verziója lesz a védőfóliák alatt.



Jön az 5 Ventus


Wulkaprodersdorf | Ausztria – Amint az a TED-be feltöltött értesítésből kitűnik, hivatalosan is újabb 5 Ventus érkezik a Deutschkreutz–Wulkaprodersdorf–Wien Hauptbahnhof–Bratislava-Petržalka viszonylatra, mivel a csatolt egységes közlekedés járműigénye miatt a mostani flotta kevés lett. A pontos vételár 34,75 millió euró lett és a zöld-sárga vasút saját forrásból finanszírozza a járműveket.


Mozdonyt neveztek el a Találkozások városáról


Győr | Magyarország – Hivatalosan is átvette az RTB Cargo magyarországi leányvállalata a 193 999 pályaszámú Vectron AC mozdonyt, amit el is neveztek a hazai cég székhelyéről.


Összeállította: Adorján Péter, Magyarics Zoltán