Erősen kezdte az évet a Stadler: különféle megrendelések érkeztek Európából. Buszból kiöregedett akkukat hasznosítana újra a Solaris.
Átnevezés és terjeszkedés
Berlin | Németország – 2021-től már nem Stadler Pankow, hanem Stadler Deutschland a hivatalos neve a berlini üzemnek, hiszen a folyamatosan érkező megrendelések okán már 15 tartományban közlekednek és 2022-től mindegyikben találkozhatnak majd az utasok a svájci cég itt készült termékeivel. Az immár 20 éve működő üzemben a kezdeti 200-hoz képest már 1700 munkatársnak biztosítanak munkát. A növekvő gyártási és karbantartási volumen miatt újabb 24 ezer m2 gyár- és irodafelülettel gazdagodik a berlini terület 70 millió euró ellenében.
Az új csarnokot idén nyáron adják majd át
(grafika: Stadler Deutschland GmbH)
(grafika: Stadler Deutschland GmbH)
Akkumulátoros hibrid mozdonyt vesz az ROG
Derby | Egyesült Királyság – Tovább korszerűsíti a 2016-ban bemutatott UKDual mozdonyt a Stadler, így már a 4 MW-os teljesítményű 25 kV-os elektromos rész és a 900 kW-os Caterpillar C32-es dízelmotor mellett már 400 kW teljesítményű LTO-akkucsomag is bekerült az amúgy sem nagy szekrénybe. A Rail Operations Ltd. 30 darabos keretszerződést kötött, amiből 10-et le is hívott. A 88-as sorozattól nagyobb sebességre (100 helyett 110 mph) lesz engedélyezve, ezért az üzemeltető bátran ajánlja már most kisebb iparvágányo kiszolgálásához.
Négytengelyes, brit űrszelvényre méretezett szekrénybe kell bezsúfolni a korábbinál nagyobb motort és az akkumulátorokat is, ezért sok szabad hely nem marad
(grafika: Stadler Rail AG)
(grafika: Stadler Rail AG)
Öreg akku, nem vén akku
Bolechowo-Osiedle | Lengyelország – 2011-ben mutatta be a Solaris az első teljesen elektromos autóbuszt, így mostanra időszerűvé vált az első generációs akkumulátorok cseréje. A gyártók szerint az eredeti kapacitás 80%-ának elérésekor minősül elhasználtnak, viszont még ekkor is hasznosítható Smart-Grid rendszerekben. Ezért a Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Központ támogatásával a Solaris, az Impact Clean Power Technology és a Tauron Polska energiaszolgáltató konzorciuma készít egy prototípust egy a PKM Jaworzo flottájából származó busz 160 kWh kapacitású akkumulátorait felhasználva.
Alagúti mentővonatokat vesz az ÖBB
Bécs | Ausztria – Még decemberben állapodott meg az ÖBB Infrastruktur AG és a Stadler 20 kulcsrakész alagúti mentővonat gyártásáról és üzembe helyezséről. Első körben 5 szerelvényt hívott le az osztrák pályavasút 60 millió euró értékben. A szerelvények 66,5 méter hosszú, háromrészes egységek lesznek, amibe akár 300 személy is beszállhat. A trimodális (elektromos, dízel-elektromos és akkumulátoros) motorkocsi és vezérlőkocsi között egy 45 m3-es tartálykocsi lesz, amiben 56 ülőhelyet alakítanak ki, az egység pedig 160 km/h végsebességre lesz képes. A 2024 közepén érkező szerelvények a Koralm, Semmering, Brenner bázisalagutak ellátására és az első generációs szerelvények kiváltásához szükségesek.
Láttuk is, meg nem is
Szentes | Magyarország – Tegnap mutatta volna be a MÁV-csoport Szentesen a Motorgarázsban a Stadler CityLink első összeszerelt és beüzemelt példányát, de a 13:00-ra beharangozott szabadtéri eseményt dél után nem sokkal mondta le a MÁV Kommunikációs Igazgatóság a Stadler spanyol munkatársainál felmerült koronavírus-fertőzésre hivatkozva. Így csak a helyi vasúttörténeti gyűjteményt lehetett megtekinteni, bár a bokrok mögött mozgolódtak a különleges járművel. Reméljük, hogy mihamarabb pótolják ezt az eseményt és a korábban feltett kérdéseinkre is kapunk majd választ.
Egészen falusias a hangulat, pedig az ország egyik legrégebbi motorvonatokkal foglalkozó telephelye
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Összeállította: Adorján Péter