Szerelvénycsere a legérdekesebb brit vasútvonalon. Újabb mozdonyokat bérel a ČD Cargo. Újabb vicces nevű motorvonat a Stadlertől.
Metró a vasútvonalon
Ryde St. Johnes, Isle of Wight | Nagy-Britannia – Véget ért egy korszak a brit vasúttörténetben: 2021. január 3-án elment az utolsó 483-as sorozatú motorvonat Wight szigetének vasútján. Az 1889 óta létező és 1967-ben egyenárammal villamosított vasútvonalon a British Rail a vonal adottságai miatt csak kisméretű járműveket közlekedtethetett, így jutottak oda, hogy eredetileg a London Underground akkoriban forgalomból kivont, 1923 óta üzemelő Standard Stock motorvonataiból vettek át néhányat. Ezeket cserélték le 1992-ben a most búcsúzó két kocsis Class 483-as sorozatra, azaz a London Underground 1938 Stock járműveire. Összesen tíz pár szerelvényt vettek, ebből az utolsó időre csak egyetlen maradt forgalomban. Az operátor, az Island Line 2020 elején állítja forgalomba a szintén a londoni metró járműveiből átalakított 484-es sorozatú motorvonatokat: amíg a szükséges átépítések megtörténnek a vonalon, addig pedig vágányzárat vettek fel, várhatóan márciusig. Az új motorvonatokat a Vivarail nevű cég alakította át a London Underground D Stock sorozatának képviselőiből, a szigetre öt darab, kétrészes vonat kerül.
Nincs TRAXX, jó a Vectron is
Ústí nad Labem | Csehország – A 388-as sorozatú Bombardier TRAXX MS3 mozdonyok szállításának és engedélyeztetésének csúszása miatt egy évre kibérelt 5 Siemens Vectron MS típusú mozdonyt a ČD Cargo, amiket főképp a cseh országhatáron túl kíván üzemeltetni. Az A10-es kódú felszereltséggel rendelkező mozdonyok Hollandia, Németország, Ausztria, Csehország, Szlovákia, Lengyelország, Magyarország, Románia és Bulgária területére léphetnek be. A gyakorlatilag gyári új mozdonyok Ing. Dr. Tomáš Tóth, a ČD Cargo ügyvezetője szerint főleg a cseh-német-osztrák háromszögben mozognak majd, de nem kizárható a listában szereplő egyéb országokban történő használat sem.
A hivatalosan kiadott képen a 193 587 és a 193 588 ismerhető fel a színe miatt
(fotó: ČD Cargo)
(fotó: ČD Cargo)
Van Vectron, jó lesz a Vectron
Regensburg | Németország – A svájci Widmer Rail Services (WRS) újabb két Vectron MS-t vásárolt a Siemenstől, amelyeket még decemberben végén vett át a gyártó regensburgi telephelyén. A Multisystem mozdonyok Svájcban, Németországban, Hollandiában, Ausztriában és Olaszországban leszenk engedélyezve, amivel elsősorban valószínűleg a Rotterdam-Genova tengelyt fogják megcélozni.
A WRS fotóján a gyárból frissen kigördülő Vectron MS.
A 475 902-es pályaszámú gép oldalára a svájci művész, Paul Waser által rajzolt tipikus svájci Scherenschnitt mintát matricázták. Ezen a klasszikus hegyek, faházak, hegyi kecskék és fenyőfák mellett a WRS Vectronjait is megtaláljuk.
Még több Stadler Ticinóba
Locarno | Svájc – A Stadler és a Ferrivie Autolinee regionali Ticinesi SA (FART), azaz a Locarno és Domodossola között húzódó Centovalli-vasút üzemeltetője nyolc új szerelvényről írt alá szerződést. A 2020 decemberében kötött megállapodás szerint az új Stadler vonatok 2023-tól válthatják le a most közlekedő kiöregedő szerelvényeket. A 94 millió svájci frankért cserébe a FART a legmodernebb elvárásoknak megfelelő méteres nyomtávú, alacsonypadlós, klimatizált szerelvényeket kap. Az összesen nyolc járműből négy négyrészest a nemzetközi forgalomra (Locarno - Domodossola), míg négy háromrészest a belföldi vonatkora (Locarno - Camedo) terveznek. Előbbiek 63 méter hosszúak lesznek és 343 utasnak biztosítanak helyet, melyből 141 ülőhely. Utóbbiak 49 méter hosszúak, az összesen 264 utasból 106 fogalhat majd helyet. A vonatokon a Svájci megszokásnak megfelelően első- és másodosztály is lesz.
Az AVA-tól már ismert új keskeny nyomközű egyenfronttal érkezik a FART motorvonata is.
(grafika: Stadler Rail AG)
(grafika: Stadler Rail AG)
A Stadler ezzel az elmúlt két évben a harmadik pályázaton nyert Ticino kantonban, így a TILO harmadik generációs Flirtjei és a Ponte Tresa vasútnak szállítandó TRAMLINK-ek után a Centivalli vasútnak is a svájci házigyártó szállíthatja az új szerelvényeket.
Újabb sivatagi villamos nyílik hamarosan
Mostaganem [مستغانم] | Algéria [الجزائر] – A tervek szerint idén márciusban nyílik meg a legújabb algír villamosüzem a 245 ezer lakosú kikötővárosban, Mostaganemben. Az ország hetedik hálózatán egyből két vonal épül: 1-es számmal 12,2 kilométeren 20 és 2-es számmal 2 kilométeren 4 megállóval, az Y alakú hálózat központja a város pályaudvara lesz. Az első próbafutásokra a héten került sor, a kulcsrakész rendszert (pálya, járművek, energiaellátás, üzemirányítás és jegyeladás) teljes mértékben az Alstom szállítja.
A Citadisok helyben, a 2010 óta Annaba [عنابة] városában üzemelő Cital gyárban épül
(fotó: Alstom)
(fotó: Alstom)
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter