Közel 10 éves együttműködés eredményeként újabb 15 mozdony vásárlásáról kötöttek szerződést a kínaiakkal, hogy tovább korszerűsítse a Belarusz Vasút a mozdonyflottáját.
A Беларуская чыгунка (БЧ) / Белорусская железная дорога (БелЖД) [Belarusz Vasút] 2012 óta üzemelteti a CNR Datong (2015 óta CRRC Datong) által az időközben forgalomból kivont Alstom Prima 4700 mozdonyon alapuló, a kínai HXD2-vel szinte teljesen megegyező kétszekciós 2×4 tengelyes БКГ1 [BKG1] típust, ami a maga 200 tonnájával és 9,6 MW teljesítményével meggyőző érv az öregedő УЛ80 / ВЛ80 [VL80] sorozat lecseréléséhez. 2015 és 2017 között az egyszekciós, hattengelyes verzióból (Kínában ez a HXD2C) vásároltak 18 darabot, ezzel megalapozva a БКГ2 [BKG2] sorozatot, ami csak 7,2 MW teljesítményű, de a 23 méteres hossz melletti 150 tonnával még így is hatalmas az európai szemnek.
A БКГ1 [BKG1] közel 40 méteres hossza tiszteletet parancsoló
Egészen európai alakja van a БКГ2 [BKG2] sorozatnak, pedig ezeket már Kínában építették
A mozdonyok karbantartását Баранавічы / Барановичи [Baranovicsi] vontatási telepén végzik, ahová 1982-ben ért el a villamosítás. A vonalak villamosításából az elmúlt 10 évben bőven kivette a részét a kínai fél, hiszen ők villamosították a Жлобін / Жлобин [Zslobin]–Гомель [Homel], a Маладзечна / Молодечно [Maladzecsna]–Гудагай / Гудогай [Gudogaj]–litván határ és a Жлобін / Жлобин [Zslobin]–Светлогорск / Светлогорск [Szvetlogorszk]–Калінкавічы / Калинковичи [Kalinkavicsi]–Барбароў / Барбаров [Barbarov] szakaszokat is.
Az ország vasútvonalain a teherszállításé a főszerep
A meglehetősen elszigetelt ország számára fontosak ezek a tranzitútvonalak, hiszen a Kína és Európa közötti fuvarozásban az orosz-ukrán helyzet miatt felértékelődött a szerepe: 2015-ben még csak alig 60 ezer konténert kezeltek, tavalyra ez az érték már 540 ezerre nőtt. A korszerűbb mozdonyok nagyobb súlyú vonatokat mozgathatnak meg, ezért 64,3 millió euró értékben újabb 15 БКГ2 [BKG2] érkezik majd 2023-ig az országba. Viszont a korábbiaktól eltérően ezek már vonatfűtésre is képesek lesznek, így a személyforgalomban is felbukkanhatnak. A finanszírozást a Kínai Nemzeti Elektronikai Export és Import Vállalat (CUEC) intézi.
Belarusz vasútjának fejlődését a kínaiakra bízták és a baráti országok együttműködése eddig töretlen
Adorján Péter, Gyorgyovics Krisztián