2021. 01. 25.

Trolibusszal a tisztább jövőbe

Meglehetősen érdekes és jövőbe mutató megoldást választott Winterthur a városi közösségi közlekedés zöldítésében.






Még novemberben írt ki pályázatot Winterthur három- és négytengelyes önjáró trolibuszok vásárlására, összesen 70 járműre 110 millió frankért. De mire kell a mostani 34 csuklós helyett kétszeres mennyiségű járműpark? A város mellett a kanton is elkötelezett a környezetbarát közlekedési módok alkalmazásában, ezért az 5-ös és 7-es buszok vonalát részben felsővezetékkel kívánják ellátni. A mostani trolihálózatot bővítve váltanának ki hagyományos üzemanyagú buszokat, amivel az 1938. december 23. óta üzemelő hálózat történelme tovább gazdagodik.

Első részcélként az 1-es vonal (Töss–Oberwinterthur) duplacsuklós járművekre átállítását kell megemlíteni, amit a 2022 decemberi menetrendváltással kívánnak bevezetni. Ide 11 jármű szükséges, de a beérkező ajánlatok függvényében akár 23 ilyen méretű trolit is beszerezhetnek. 2023 decemberére az 5-ös vonal átalakítása a cél, 2026 végére pedig a Grüze állomás alatti új aluljáró megépítésével a 7-es átkerül a Sulzerallleera.

Meglévő és működő technológiára építkezni egyszerűbb, mint kísérletezni
(grafika: Stadt Winterthur)

Amint az a térképen sárgával jelölve is látszik, nem a vonalak teljes hosszán épül felsővezeték, emiatt üzemszerűen akkumulátorral önjáró trolibuszok kerülnek beszerzésre. A városi közleményben olvasható egy «Dynamic Charging» kifejezés, ami a felsővezetékes üzemben töltött önjáró trolit jelöli. Összesen 5 kilométernyi új vezetéket kell kihúzni a városban, amihez 5 alállomás átalakítása és építése szükséges. Az infrastruktúrára összesen 14 millió frankot terveztek, ebből 2 millió érkezik a kantontól és 3 millió a szövetségi kormányzattól.

Az elmúlt két évben 3 szóló és 13 csuklós Euro 6-os dízelbusz is érkezett a városba, hogy a 2002-es és 2004-es évjáratú Euro 3-as darabokat kiváltsa. Ezzel mintegy 90 százalékkal csökkent a buszüzem károsanyag-kibocsátása, de a jövőben már nem terveznek fosszilis üzemanyagú buszokat venni. A két vonal trolisításától évi 2650 tonna CO2-kibocsátás eltűnését várják.

Adorján Péter