2021. 01. 07.

Forgalomban a Stadler-Siemens S-Bahn

Új típus forgalomba állításával nyitotta az új évet az S-Bahn Berlin GmbH, ami az utasok számára is jelentős változásokat jelent az S47-es vonalon. Nem csak a jármű, hanem a színek és a hangok is újak, amit még nekünk is szoknunk kell.





2016 elején rendelte meg hivatalosan az S-Bahn Berlin GmbH az első 106 járművet (85 Halbzug és 21 Viertelzug) a Stadler és a Siemens alkotta konzorciumtól, még ugyanazon év őszén megépült egy teljes méretű makett a valóságközeli tapasztalatok sorozatgyártás előtti begyűjtéséhez. Az első kész kocsiszekrény leszállítása alig egy évvel később már készen volt és az engedélyeztetés látványosabb pillanatai után 2021. január 1-jén éjfélkor forgalomba állt az első vonat, amely a 483 001 és 484 001 azonosítójú egységek összekapcsolásával egy Dreiviertelzug lett, összesen pedig 4 hasonlóan számmisztikusan összekapcsolt szerelvény áll rendelkezésre a napi üzemhez. Ez azt is jelenti, hogy a 2009-es S-Bahn-krízis hatása miatt Halbzugra rövidített időszak után újra Dreiviertelzug közlekedik a Konrad hívójelű vonatcsoportban.

Tavaly még csak próba- és tanulójáratok keretében találkozhattak az utasok vele, egy hete viszont már utazni is lehet az újdonsággal
(fotó: Volker Emersleben / DB AG)

Hogy mi lesz az új típus beceneve? Olvashattunk már guruló szekrényt, pirítós kenyeret és villanykapcsolót is, de még egyik sem tűnik általánosan elfogadottnak. Majd az idő és a nem feltétlenül kíméletes berlini köznyelv viszont biztosan eldönti ezt is.

Az S-Bahn Berlin egy vicces videóval mutattta be az újdonságokat, illetve reklámozta magát is munkaadóként

A szállítás ütemének megfelelően az S8, S41, S42 és S46 is ennek a típusnak a vadászterülete lesz 2023-ig, ahogy azt a Ring/Südost hálózatrészre kötött 15 éves koncesszió szabályozza.
  • 2021. január 1: S47 (Spindlersfeld–Tempelhof/Südkreuz (–Bundesplatz))
  • 2022. július 1: S46 (Königs Wusterhausen–Hauptbahnhof)
  • 2022. október 14: S8 ((Wildau–) Grünau–Hohen Neuendorf)
  • 2023. április 14. és 2023. október 13: Ringbahn (S41/S42).
A szerződés lejártakor a 483-as és 484-es sorozatú járműveket Berlin tartomány egy előre meghatározott áron megvásárolja és a következő szerződés nyertesének adja át üzemeltetésre. Még november végén merült föl, hogy erre a feladatra Alsó-Szászország (LNVG), Észak-Rajna-Vesztfália (RRX) és Baden-Württemberg (SFBW) példáját követve záros határidőn belül alapítani kellene egy tartományi tulajdonú céget, amiben esetleg Brandenburg tartomány is résztulajdonos lehetne. Ennek megvalósítása még a jövő homályába vész, de szakmailag mindenképpen támogatható.

Az S47-es külső szakasza optimális helyszínnek bizonyult az új vonatok bemutatásához

Az S-Bahn Berlin közleménye szerint egyelőre közel 150 munkatárs szerezte meg a jogot, hogy vezethesse az új típusokat, de az átképzés folyamatos.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.