2020. 12. 30.

Évvégi gyors – 2020. december 19-30.

Újabb emeleteseket vesznek a belgák és a svédek. Átvette első mozdonyait a RegioJet. Januárban jöhet a CityLink. Önvezető buszos tapasztalatok Floridából. Villanybuszokat venne Jakarta. Gyenge volt a karácsonyi szezon a DB-nél. Gázos midibuszokat vett Baku.


Hamarosan már itthon


Valencia / Szeged | Spanyolország / Magyarország – Amennyiben semmilyen környezeti változó nem hátráltatja a szállítás megtervezését és kivitelezését, január közepén megérkezik az első Stadler CityLink Szegedre. A 2016-os InnoTrans egyik újdonsága volt az akkor még a Vossloh és a Kiepe közös termékeként fejlesztett, de a spanyol gyár eladása miatt már a Stadler által bemutatott CityLink típusú – minden értelemben hibrid – motorkocsi. A hagyományos városi villamos és a hagyományos nagyvasúti járművek tulajdonságait egyesítő 12 darab „svájci bicska” a Chemnitz-környéki átszállás-optimalizált hálózat megteremtése miatt volt fontos fejlesztés, hiszen elektromos–dizel-elektromos járművet korábban csak Kassel számára épített az Alstom és Nordhausen számára a Siemens – mindkettőt minimális darabszámban.
A 37,2 méter hosszú CityLink négy 145 kW-os motorját vagy a 600 V-os felsővezeték vagy a két tetőre épített, a legújabb kibocsátási normáknak megfelelő 390 kW-os dízelmotor látja majd el energiával. talosan akár 216 utas is felszállhat majd, 92 pedig ülőhelyet is talál majd, de WC-t nem rendelt a MÁV-csoport.

Villamosnak látszik, de vonat is tud lenni. A zárjelző helye egyelőre még nem ismerhető fel egyértelműen.
A szélső ajtók a városi 30 centis, a belsők a vasúti peronokhoz illeszkedő 55 centis belépőmagasságúak.

Azonosító- és pályaszám is került már a nagyvasúton megszokotthoz hasonló helyre
(fotók: MÁV)

A zagyva számsorok mibenlétét kevésbé ismerőknek segítünk egy kicsit értelmezni a látottakat. Lássuk a számokat teljes valójukban:
  • H-START 90 55 1406 001-1 vezetőfülkés kocsirész
  • H-START 90 55 3406 001-7 középső kocsirész
  • H-START 90 55 2406 001-9 vezetőfülkés kocsirész
A járműegység homlokfalán a rövid pályaszám (406 001), az oldalán jelentősen nagyobb méretben az azonosítószám (001) áll, tehát mind a MÁV, mind az SZKT hálózatán önálló és egyedi számmal rendelkezik. A pályaszám elején a 90-es kód eddig csak gőzmozdonyok és városi járművek esetében volt használva, de hivatalosan a hibrid mozdonyok(!) is ide tartoznak. A tizenkétjegyű pályaszám további része megegyezik a többrészes motorkocsik esetében megszokottal.


Bukás lett a kerácsonyi szezon


Berlin | Németország – Nagyot bukott a Deutsche Bahn a karácsonyi forgalmon: a német közmédia egyike, az ARD gyűjtése szerint a távolsági szegmensben a szokásos karácsonyi forgalom alig negyede jelent meg a vonatokon. Ennek oka a politikai nyomás („maradj otthon”) mellett az volt, hogy a járványügyi előírások miatt például a dupla ülések közül is csak egyet adhattak el, így aki utazni szeretne, az sem ülhet együtt mondjuk a párjával. A gyűjtés szerint a 2020-as év mintegy 5,6 milliárd euró veszteséget jelent majd a DB-nek, hiszen a szolgáltatás szintjét végig fent kellett tartani, ez volt a szövetségi kormányzat elvárása is. Az utasszámok csökkenésének másik fő oka pedig az, hogy a majdani országos integrált ütemes menetrend, a „Deutschlandtakt” előszeleként Berlin és Hamburg között fél órás ütemben járnak az ICE-vonatok, így a maradék utas is jelentősen nagyobb kínálatból válogathat, a vonatok kihasználtsága pedig ennek megfelelően alacsony maradt.


Folyékony margarinnal vidékre


Aalborg | Dánia – A Nordjyllands Trafikselskab (NT) a Keolis-t bízta meg 2021 augusztusától 10 évre egy 67 buszos hálózat és ugyanekkortól 5 évre egy 10 buszos hálózat üzemeltetésével összesen 25 vonalon és 15 telephelyen. A 65 teljesen új Scania busz közül 32 expresszjáratokon közlekedik majd, ezeken wifi és konnektor is található. 67 megújuló energiaforrást, egészen konkrétan hidrogénezett növényi olajat használ majd. Évenként 10 millió kilométeres futásteljesítményt rendelt meg az NT, ezért 75 új munkatársat is felvesznek.


Elkészült a VÚŽ mozdonya


Velim | Csehország – A České Dráhy (ČD) és a Výzkumný Ústav Železniční, a.s. (VúŽ) közösen beszerzett mozdonya megkapta a matricázását. A D-CD 91 80 6193 902-4 pályaszámú mozdonyt korábban a Siemens használta közel tíz éven át, május óta pedig a ČD és a VÚŽ közötti megállapodás alapján az üzemidejének 20 százalékát tölti majd a velimi dilikörön a mozdony. Érdekesség, hogy ezen már az ETCS Baseline 3 dolgozik, tehát szinte bárhova mehet Európában.



Akadálymentesítés újabb kocsikkal


Brüsszel | Belgium – Még 2015-ben rendelt 445 kocsinyi 200 km/h-ás sebességre alkalmas emeletes járművet a belga államvasút (SNCB/NMBS) 1258 millió euró értékben. Az M7-es sorozatú kocsik közül 90 darab motoros vezérlőkocsi (Bmx 760xx), 65 darab hagyományos vezérlőkocsi (BDx 750xx), 145 darab tisztán másodosztályú (B 720xx), 145 pedig első-másodosztályú (AB 730xx) lesz. A motoros vezérlőkocsikat az Alstom végzi Valenciennes és Charleroi városokban található üzemeiben, míg a többi kocsit a Bombardier gyártja Bruges/Brugge/Brügge városában. Az ünnepi hajrában további 130 betétkocsit és 68 vezérlőkocsit rendeltek újabb 450 millióért, hogy az előző szériájú szerelvényeket kiegészítve az idén elfogadott akadálymentesítási előírások szerint a 76 centiméteres peronmagasságú peronok esetében is biztosítható legyen a segítség nélküli beszállás, hiszen ezek a járművek főleg az országot észak-déli irányban átszelő IC-vonatokon állnak forgalomba egyre nagyobb számban 2020 januárja óta. A motoros vezérlőkocsik egyelőre még nem rendelkeznek engedéllyel, de a korábban vásárolt szintén Alstom-Bombardier gyártású M6-os emeletesekkel együtt, illetve 18-as vagy 19-es sorozatú mozdonnyal (Siemens ES 2007) is továbbíthatóak.


Baráti üzletelgetés


Isztambul | Törökország – A török és az azeri elnökök karácsony előtti találkozóján kötöttek szerződést 320 darab 9 méteres NeoCity autóbusz szállításáról, amivel a Baku közlekedéséért felelős BNA közbeszerzésén nyert a török járműgyártó. Euro 6-os MAN CNG-motorok, Voith DIWA.6 automataváltók és Brist tengelyek kerülnek a helyben gyártott karosszériába, amibe 25 fix és 4 lehajtható ülőhely kerül.

Az első buszt a küldöttég már meg is nézhette a gyárban
(fotó: BMC)


Karácsonyi ajándék érkezett


Prága | Csehország – Az ünnepek előtt gyorsan leszállította a Bombardier az első két TRAXX MS3-as mozdonyt a RegioJetnek, így a december 21-én és 22-én alapvető próbafutásokat végeztek velük üres vonatokkal többek között Prága és Čáslav között, ahol az áramnemek közötti váltást is tesztelték. December 23-án az R 1105-R 1112-R 1121-R 1128 fordulót járta a 388 202, de a vonatban volt még egy Vectron is biztosítéknak. Az összesen 15 mozdonyra szóló megrendelést még tavaly szeptemberben kötötték meg, novemberben megszavaztatták a végleges kinézetet, hogy a most használt háromféle típus (9 Škoda 99E „Peršing”, 14 Siemens Vectron, 4 Bombardier TRAXX MS2e) helyett majd csak egy maradjon a flottában. A mozdonyok külseje egyelőre nem végleges, de az elkövetkező hetekben hivatalosan is bemutatják majd.

Az új mozdonyok a prágai RegioJet-bázison, Smíchovban
(fotó: Dan Fedin / zdopravy.cz)

A RegioJet közleményében olvasható, hogy 2021 áprilisa és októbere között érkezik majd a fennmaradó 13 darab és az idén megvásárolt 50 mellett újabb 70 kocsi is érkezik majd a flottába. Tervben van egy cseh-lengyel-ukrán útvonal és a hagyományos területeiket (Csehország és Szlovákia) teljesen kihagyó útvonal létrehozása is, illetve szívesen beszállna a formálódó pán-európai éjszakai hálózatba is a sárga cég. Ezen felül a nyári horvátországi vonatpár és a hozzá kapcsolódó buszos továbbutazás, valamint a szállásfoglalás terén közel 25 éve folyamatosan gyűjtött tapasztalatokat is felhasználva a digitalizáció terén is további lépéseket terveznek, hogy még egyszerűbben vehessünk jegyet akár egy Brno–Honolulu útra is, mindössze a cég appját vagy a weboldalát használva.


Másfél évtizede a síneken


Melbourne | Victoria, Ausztrália – Ahogy az áprilisi beszámolónkban is olvasható volt, végtelennek tűnő mennyiségű VLocity típusú dízel motorvonat közlekedik a brit, amerikai és európai vonásokat is mutató hálózaton. Novemberben forgalomba állt a 88. egység is, de további 18-ra van élő megrendelés és nem meglepő módon azok is a tartományi VLine flottájába kerülnek majd. Az elmúlt másfél évtizedben összesen 370 millió kilométert tettek meg a szerelvények, ami az Egyenlító 9282-szeres megkerülésének felel meg. A Bombardier büszke rá, hogy 69 százalékban helyi beszállítók termékeit építik be minden egységbe.


Nagykabátos emeletes


Borlänge | Svédország – Hat plusz egy KISS-t rendelt a Tåg i Bergslagen nevében a Transitio, hogy kiválthassák a most használt 25 éves X14-es motorvonatokat. A 2018-as InnoTranson bemutatott Mälartåg (hivatalosan ER1) ismerői számára nem lesz nagy meglepetés az új sorozat, viszont csak három kocsiból fog állni és 333 ülőhelyet kínál. A szállítást 2022 és 2023 folyamán tervezik.

Évek óta bizonyít a zord skandináv időjárásban az elődje
(grafika: Tåg i Bergslagen)


Nem mindenhova kell az önvezető busz?


Tampa / St. Petersburg, Florida | Amerikai Egyesült Államok – Két floridai városban is indult tesztüzem önvezető buszokkal az utóbbi hónapokban, de a tapasztalatok jelenősen eltérőek. Tampában a Marion Transit Center és a Fort Brooke Station között csak munkanap 2×4 csúcsórában ingázó járaton az első 3 hónapban összesen 370 utast számoltak, pedig a szintén díjmentes TECO Streetcar nevű muzeális villamosvonalhoz biztosít kapcsolatot a városi autóbusz-állomástól. Ezzel szemben St. Petersburgben csütörtöktől vasárnapig napi 12 órában közlekedő vonalon ezzel szemben egy hónap alatt utaztak 1500-nál is többen. Mindkét kísérleti üzemben a Beep által biztosított Navya Arma kisbuszok közlekednek az Európában is megszokott járműfelügyelővel együtt.


Utasszállítás még nincs, de baleset már volt


Tampere | Finnország – Még csak a próba- és tanulójáratok folynak, de már megtörtént az első baleset az augusztus 9-én megnyíló tamperei villamosüzemnél – számolt be a yle. Ahogy a híradásban olvasható, egy a Hervannan valtaväylä melletti nyílt szakaszon történt a baleset a Nekalatie utca felhajtójánál, amiben a villamos eleje rongálódott meg, de személyi sérülés nem történt az alacsony sebesség miatt.


Villanybuszt, de sokat!


Jakarta | Indonézia – Ambíciózus tervet jelentett be a városi tulajdonú közlekedési társaság, a Transjakarta, hogy hozzájárulhasson a környezetvédelemhez és ezáltal a kevesebb megbetegedéshez is. Jövőre már meg is érkezik 100 darab elektromos busz, 2030-ra pedig egyenesen 10.000 ilyen busz üzemeltetése a cél. A hivatalos adatok szerint a város légszennyezésének 46 százalékát okozzák a járművek, így a legnagyobb közlekedési cég jelentősen tudja csökkenteni a környezeti lábnyomát.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter