2020. 12. 18.

Hétvégi gyors – 2020. december 12-18.

Bővült Magdeburg hálózata. Elindult hosszú útjára az őshibrid TRAXX. Stadler EURODual már Norvégiában is. Végleges a hamburgi U5-ös metró útvonala. Indul a túrás Bécsben.


Varsó–Bécs 5 perc alatt


Magdeburg | Németország – December 15-én átadták Magdeburg villamoshálózatának legújabb szakaszát. A Magdeburger Verkehrsbetriebe (MVB) által a címben is olvasható szlogennel reklámozott új szakasz a Warschauer Straße–Raiffeisenstraße–Wiener Straße útszakasz közepén fut, főleg füvesített vágányokon, de Buckau állomásnál az aluljáróban fonódott vágányokon. Jelenleg a 2-es villamos közlekedik az új szakaszon, ahol az összes új megálló teljesen akadálymentes, ülőhelyekkel is ellátott utasvárókat és élő érkezési adatokat mutató kijelzőket kaptak. Az S-Bahnhof Buckau/Puppentheater megállónál tartott átadóünnepségen a Puppentheater [Bábszínház] művészei is felléptek. Az összesen 38,7 millió eurós költségből 29,1 milliót a szövetségi és tartományi kormányzat állt.

Az átadáson (balról jobbra) Klaus Zimmermann, az MVB felügyelőbizottságának elnöke, Birgit Münster-Rendel, az MVB ügyvezetője, Michael Kempchen, a Puppentheater intendánsa, Luisa Grüning, bábjátékos és Dr. Lutz Trümper, Magdeburg főpolgármestere vett részt

A vasútállomás peronja alatt található a fonódott vágányszakasz...

...az egyik próbamenet pedig éppen erre a részre érkezik a szintén most épült Dodendorfer Straße megálló felől.
(fotók: Peter Gercke / MVB)


1 a 17-ből


Kassel | Németország – A héten behajózták az első ALP-45DP típusú mozdonyt a 2018-ban megrendelt 17-ből, hogy körülbelül egy hónap múlva megérkezzen Port Newark kikötőbe. A 4535 azonosítót kapott mozdony megegyezik a 2010 és 2012 között a New Jersey Transit által átvett 35 másikkal, de már a Tier-4 kibocsátási normáknak is megfelel. Az NJT idén júliusban további 8 darabot rendelt, amivel összesen 60 ilyen kétéltű mozdony lesz majd a regionális szolgáltató flottájában.

Európai szemmel nézve hatalmas, amerikai mértékkel kicsi a mindössze 130 tonnás mozdony


Zöld is, hibrid is


Oslo | Norvégia – Forgalomba állt az első két Stadler EURODual kettős üzemű mozdony a svéd gyökerű Green Cargo alkalmazásában. Amint az a 90 74 2159 001-5 S-RCM pályaszámból kitűnik, a müncheni Rail Care and Management GmbH tulajdonában állnak a svéd lajstromú gépek. Bengt Fors, a Green Cargo norvégiai vezetője kiemelte, hogy az új mozdonyok még a kemény skandináv korülmények között is a korábbiaknál hosszabb vonatokat továbbíthatnak. Korábban négytengelyes TRAXX mozdonyokat használtak, amikhez legfeljebb 20 kocsit kapcsolhattak, az újak már 30 kocsinyi terhet is megmozdíthatnak egyedül. A vasúttársaság napi 12 vonatpárt közlekedtet az Oslo–Bergen, Oslo–Trondheim és Oslo–Stavanger viszoylatokban.

A Stadler hatalmas tudásra tette rá a kezét a Vossloh spanyol részlegének megvásárlásakor, mivel jelenleg az európai piacon nincs másik teljes értékű kétéltű vonali mozdony
(fotó: Green Cargo)


Végleges az U5


Hamburg | Németország – Kitörő lelkesedéssel jelentette be a Hamburger Hochbahn AG (HHA), hogy az U5-ös metróvonal keleti és nyugati szakasza után a belvárosi részen is végleges vonavezetést találtak. Ahogy az összes többi vonal, ez is eléri majd a főpályaudvart, annak északi oldalán. Itt két korábban használaton kívüli alagútszakasz is épült a '80-as években, de vágányzat továbbra sincs bennük. A keleti szakasz (Bramfeld–City Nord) építését 2021 végén kezdhetik meg, a belvárosi szakasz (City Nord–Stephansplatz) legkorábban az évtized közepén kerülhet sorra. A számítások szerint napi 300 ezer utasnak nyújtanak majd kényelmesebb utazást a teljesen autonóm járművekkel kiszolgált vonalon, mely teljes kiépítésében 23 kilométer hosszú lesz és 24 állomást tartalmaz majd.

Korábbi tervekben harántoló útvonalverziók is szerepeltek, de az utazási igények felmérése szerint a közvetlen belvárosi kapcsolat magasabb társadalmi hasznosságú
(grafika: HHA)


Januártól épül a metrókereszt


Wien [Bécs] | Österreich [Ausztria] – Bár hivatalosan már 2018 októberében elkezdődött az U2×U5 névre hallgató metróépítés az osztrák fővárosban, eddig nem volt látványos része. Január 11-től kezdve viszont a Zweierlinie egy szakaszán korlátozzák majd a gépjárművek forgalmát. Május végén pedig az U2 vonatai is csak a Schottentorig közlekednek, mert az U5-ösként újraszülető Karlsplatzig tartó szakaszon már megkezdődik az automatikus üzemhez szükséges átépítés.


(grafikák: Wiener Linien)


Formát öltött a skandináv csodavonat


Hennigsdorf bei Berlin | Németország – Évekig csak a különböző szakkiállításokon haknizott a nagysebességű motorvonatával a Bombardier, de a héten elkészült az első kocsiszekrény abból a 45 darab háromrészes ZEFIRO Express motorvonatból, amit még 2018-ban rendelt meg a svéd Västtrafik. A 80 méter hosszú, 270 ülőhelyes motorvonatok 200 km/h-s végsebességre lesznek képesek akár -40 °C hidegben és 80 centiméter mély hóban. Az első kész egység kiszállítását úgy ütemezték, hogy már a svéd télben tudja majd teljesíteni a teszteket és legkésőbb 2022-ben forgalomba is álljon.

Az első összeszerelt kocsiszekrény Hennigsdorfban
(fotó: Bombardier Transportation)


Nem elégszenek meg az alibimenetrenddel


Tiszafüred | Magyarország – Petíciót indított az Együtt a vasútért!, mellyel azt szeretnék elérni, hogy a mostani napi 2 pár helyett api 6 pár vonat szolgálja ki a 103-as számú Karcag–Tiszafüred vasútvonalat. A jelenlegi menetrend a szerzők szerint nem szolgálja megfelelően az utasok és a kirándulók igényeit, ezért a nap folyamán jobban elosztott indulási időpontokat szeretnének elérni. Az online petíciót ezen a linken lehet aláírni.

Összeállította: Adorján Péter