2020. 12. 11.

Hétvégi gyors – 2020. december 5-11.

Ha december közepi hétvége, akkor menetrendváltás. Ha lassan is, de halad az IC+ gyártása. Gömbölyödik és sokasodik a Flexity-család. Új midibuszok Pozsonynak. Tschüß, CarGoTram! Liberecbe mennek megújulni német villamosok. Akár 160 km/h-val is vonatozhatnánk Székesfehérvárig. Még táncosabb lett Genf.


Hát ez SZVÖRnyű!


Budapest | Magyarország – Komoly lépést tett a MÁV-START a közszolgáltatás keretében végzett vasúti személyszállítás adatainak nyilvánosságra hozása kapcsán. A vasúttársaság ugyanis korábban konkrétan titkolta és kifejezett kérésre sem volt hajlandó kiadni az úgynevezett „Személyszállító vonatok összeállítási rendje” című dokumentumot. Ám most végre változtattak az álláspontjukon és a MÁV-csoport tagja a 2020/2021-es menetrendi időszakára vonatkozóan közzétette a szerelvényösszeállításokat. Igaz, a laikusként nehezen értelmezhető dokumentumok a szakemberek és a vasútbarátok számára hasznosak lehetnek és nagyban segíthetik például a cseh bázisú Vagonweb oldalának működését, amelyen megtalálhatók bárki számára értelmezhető formában a vonatok összeállításai is. A SZVÖR a MÁV-START oldalán ide kattintva böngészhető.
Ne felejtsék olvasóink, hogy a hétvégén, azaz december 13-ától, vasárnaptól új vasúti menetrendi évad kezdődik. Az ezzel kapcsolatos fontosabb változásokat már korábban összefoglaltuk, a menetrend pedig a MÁV-csoport honlapján már böngészhető, illetve letölthető.


Kész az 50. IC+


Szolnok | Magyarország – Elkészült Szolnokon az 50. IC+ márkanevű távolsági kocsi. A MÁV-csoport lassan évtizednyi időre visszatekintő kocsiépítési programja a szabadszemmel is látható méretű flottává válás felé tett egy nagyobb lépést. A sajtótájékoztatóra online módszerrel került sor, ezért majd csak forgalomba állás után lehet a korábbi szériákkal összehasonlítani és véleményt mondani róla. Annyi biztos, hogy erre év végéig kell várni.

A félszázadik darab egy többcélú teres kocsi lett, amit egy hatalmas matrica is hirdet.
A zagyva számsorok kedvelőinek: H-START 61 55 84-91 438-1 Bbdpmz

Még a sorozatban készülő kocsik sem azonosak, a legjabbakban már szürke famintás a teremvégfal

A MÁV-csoport egy kisfilmet is készített a kocsihoz

Az államvasút tervei között szerepel 2021 tavaszán a 115 darabos mozdonybeszerzés eredményhirdetése, a nyári szezonra az első osztállyal, business szakasszal és bisztrórésszel is rendelkező IC+ sorozatú kocsik forgalomba állítása. Távolabbi terv 2024-től kezdődően legalább 60 vezérlőkocsi legyártása is, hogy hatékonyabbá és rugalmasabbá válhasson a távolsági forgalom is. (szerk: a Siemens nagyon szívesen és töredék idő alatt gyártana railjethez hasonló szerelvényeket) Összesen legalább 400 kocsi megépítését tervezik, amivel a mostaninál jelentősen korszerűbb távolsági flotta alakulna ki – a havi 3 darabos gyártási ütem viszont rettenetesen alacsonynak tűnik. A videóban elhangzik, hogy akár alacsonypadlós kocsikat is gyártanának, amit még a nagy gyártók sem hagyományos kocsi alapjaira fejlesztenek.


Készül a duci villamos


Görlitz | Németország – Még 2017-re tekint vissza az Elba menti Firenzében a jelenleginél nagyobb befogadóképességű villamosok beszerzése – természetesen az eredeti határidőn jelentősen túlcsúszva. Tavaly nyár végén alá is írta a szerződést a DVB és a Bombardier, idén januárban pedig egy életnagyságú makettel tesztelték a tervezett kialakítást. Mostanra elkészült az első véglegesnek tűnő szekrényváz, hamarosan pedig megkezdődik az első 30 járműhöz (21 egyirányú és 9 kétirányú) szükséges modulok sorozatgyártása Görlitzben. A járműváz teljes mértékben acélból készül, az oldalfalak és a tető Bautzenben készül, majd Görlitzben építik rá a többi részegységre. A végszerelés és az élesztés szintén Bautzenben történik majd, az első példányokat jövő augusztusra várja a DVB, a széria szállítása pedig 2022-ben kezdődik – három hetente egyet átadva – egészen 2023 őszéig. A jövő decemberi menetrendváltáskor szeretnék utasforgalomba állítani az első tizenkettőt a 2-es vonalon, a következő tizenegyet a 3-as vonalon, a maradék pedig az 1-es vonalon bukkanhat föl. A legforgalmasabb 7-es vonalon egyelőre a pálya és környezete nem alkalmas az ilyen járművek fogadására, bár a hálózat 80 százaléka már most is bejárható lenne.

Jól látható a peron felett kiszélesedő kocsitest
(fotó: Bombardier)


Még negyvenet!


Zürich | Svájc – Szinte még forgalomba sem állt az első néhány új villamos, máris újabb 40 darabot rendelt a VBZ. A 2016-ban megkötött szerződésben 70+70 darab szerepelt, a fixen megrendelt mennyiséget 2024-ig, a mostani újabb negyvenet 2027-ig szállítja a Bombardier újabb 195 millió svájci frank ellenében évi 17 darabos ütemezéssel.


Flexity mindenhol


Köln | Németország – Ha valakinek hiánya lett volna Flexity-ből, akkor már Kölnbe is mehet, ugyanis megérkezett az első HF6-os oda is. A nagyrészt azonos düsseldorfi példányok évek óta tartó kálváriája (lásd itt, itt, itt, itt és itt) után egyelőre nem szabad gyors forgalomba állást várni. Az alábbi képgalériából viszont látható, hogy nem tejesen egyezik meg a két cég által rendelt típus. Fő különbség, hogy a kölniek "másfélirányúak", de a felújított B-kocsikkal is csatolhatóak üzemszerűen. Így a leghosszabb képezhető szerelvény két egység, míg a Rheinbahn esetében akár 3 egység együttműködése sem kizárt.



Belpiacos bevásárlás


Bratislava [Pozsony] | Szlovákia – 4 új, Spišská Nová Ves [Igló] városában készült Rošero First FCLEI-SF típusú 8 méter hosszú midibuszt állított forgalomba a DPB, melyek vasárnaptól a 69-es, 147-es, 151-es és hamarosan a 44-es vonalon szolgáltatnak majd. A 14 műbőr borítású ülőhellyel és összesen 32 fős kapacitással rendelkező járművek akadálymentesek, utazás közben a klimatizált utastérben Wi-Fi és USB-port is elérhető. Ezek az Iveco Daily alvázon alapuló buszok mindössze 2152 mm szélesek, így a város legszűkebb utcáiba is beférnek, a meredek utcákon pedig a 3 literes FPT-motor 132 kW-os teljesítménye nyolcfokozatú ZF automataváltón keresztül jut a kerekekhez. A DPB darabonként nettó 138.740 €-t fizetett értük.



Sosem lehet eléggé korszerű


Hennigsdorf | Németország – Jelenleg 157 egységgel (60 423-as és 97 430-as sorozatú motorvonat) üzemel a Stuttgart környéki S-Bahn-hálózat és a régebbi sorozatot ugyan már 2013 és 2016 között felújították, most kezdődik az újabb megújulás. A két sorozat első 3-3 egységét a Bombardier alakítja át az elvárásoknak megfelelően Hennigsdorfban, majd a fennmaradó darabokat Plochingenben építik át a járműgyártó által leszállított készletekkel. A teljes beltér megújul és az eddigi kettő mellett további két többcélú teret alakítanak ki, lecserélik a teljes utasinformációs rendszert és a mai elvárásoknak megfelelően konnektorok, Wi-Fi és utasszámláló rendszert is telepítenek. A korszerűsítés értéke 103 millió euró.

Egyelőre még csak látványrajz van róla, de mindenképpen érdekes megoldás lesz a középső támaszkodó
(grafika: Neomind Designstudio / Bombardier)


Határon túli munkák Liberecben


Liberec | Csehország – A DPMLJ libereci kocsiszínében és főműhelyében újul meg Zwickau GT6-osainak egy része. A 90-es évek elején Zwickau volt az első üzem az egykori NDK területén, amelyik alacsonypadlós villamosokat kezdett üzemeltetni. A korszerűsítési program 2018-ban kezdődött, három villamos el is készült, ám a projektet elnyerő Cegelec a munkálatok gyorsítása érdekében választott másik üzemet is a felújításra. Így került képbe Liberec, amely egyrészt viszonylag közel esik a kelet-német városhoz, másrészt van tapasztalatuk méteres nyomtávolságú villamosok fenntartásával és karbantartásával.


Készülnek a jövő vasútállomásai


Offenbach am Main | Németország – Újabb elemeket adott át a DB a nagyszabású állomásfelújítási programjában. Ezúttal Offenbach am Main központjában ért véget a Marktplatz állomás megújulása: teljesen új elrendezésben kerültek elhelyezésre a fából készült padok és akár munkavégzésre is használható asztalok, valamint megújult az állomás kijárata is Thekra Jaziri helyi művész által. A falakat is kifestették és a világítás is teljes mértékben LED-es lett. Év végéig még apró utómunkákat kell elvégezni és üzembe helyezni az új kijelzőket, de már most használható a 800 ezer euróért, a forgalom korlátozása nélkül kicsinosított és csak ökoáramot használó állomás.

Színesebb, világosabb és kényelmesebb is lett az 1995-ben átadott állomás
(fotók: Andreas Varnhorn / DB AG)

Cottbus | Németország – Bár hivatalosan már tavaly átadták, az utolsó simítások mostanra készültek el Cottbus főpályaudvarán. Az új ülőalkalmatosságok mellett a peronokhoz vezető alagút burkolata is megújult, így már nem fehér falakat kell nézni.

A természetes fa ülőhelyek mellett a természetre utaló zöld szín és a homlokzaton is alkalmazott csíkozás jelenik meg az állomási alagútban


ETCS Level 2 a fehérvári vonalon


Budapest | Magyarország – A Siemens közleménye szerint üzembe helyezték a Ferencváros–Kelenföld–Székesfehérvár vonalszakaszon az ETCS Level 2 szintű vonatbefolyásoló rendszert. A 63 kilométer hosszú szakaszon a beruházás a NIF koordinálásával valósult meg 6,5 milliárd forint értékben. A beruházás eredményeként akár 160 km/h-s sebességgel is közlekedhetnek a vonatok ezen a szakaszon és a többi, jelenleg is átépítés alatt álló pályarészen. Igaz, ehhez megfelelő járműből csak viszonylag kevés áll a MÁV-csoport rendelkezésére, a jelenleg 64 darab ETCS Level 2-re alkalmas FLIRT mellett a néhány KISS motorvonat alkalmas erre a forgalomra. Szóval az olvasónak még korai álmodozni arról, hogy százhatvanas tempóval valóban száguldhat majd a vonata a menetrendben 30a mezőként jelölt vasútvonalon.


CarGoTram (* 2001 - † 2020)


Drezda | Németország – Dicstelenül és hirtelen ért véget egy alapvetően jó kísérlet: 2020. december 10. fekete nap a korszerű citylogisztika egyetlen valaha megvalósult formájának. Az eredetileg a Volkswagen prémiumautója, a Phaeton gyártására létesült Gläserne Manufaktur [Üveges Manufaktúra] – melyet a tervektől elmaradó kereslet miatt részben Bentley Continental GT és Flying Spur összeszerelésére is használtak – megépítésére a város vezetősége a '90-es évek közepén csak úgy adott engedélyt, ha a közúti forgalmat nem növeli a belváros szélén lévő gyár kiszolgálása. Emiatt a DVB és a VW AG egy olyan koncepciót dolgozott ki, hogy Friedrichstadt melletti átrakóhely és a gyár között a villamosvágányokon közlekedő teherszerelvény szállítja az alkatrészeket. A korábban selejtezett ČKD Tatra T4D villamosok forgóvázaira a Schalker Eisenhütte által épített 60 tonna terhelhetőségű, 2 motorkocsiból és 3 motorizált pótkocsiból álló szerelvény 3 kamiont tudott kiváltani. Az eredetileg tervezett napi 30 járat helyett legfeljebb 10-et sikerült elérni, 2015-től már csak napi 3 járat volt és 2016 márciusától egy évig a gyár átalakítása miatt nem közlekedett. A tehervillamosok szolgálatára a lejáró szerződés és a logisztikai rend átalakítása miatt legfeljebb idén karácsonyig tartott volna igényt a Volkswagen AG, mert az elektromos meghajtású ID.3 modell alkatrészeinek komissiózása már a zwickaui üzemben megtörténik. Korábban akár napi 25 kamionnyi árut is megmozgatott, de ezt az új rendszerben napi 4-re sikerült redukálni – az autógyár szerint a 20 éves szerelvények fenntartása és üzemeltetése nem gazdaságos a továbbiakban.
Az utolsó üzemnapon a 2005+2024+2027+2021+2003 összeállítású szerelvény a gyárba vezető vágányon egy a közúti jelzőlámpa piros jelzését figyelmen kívül hagyó kisteherautóval ütközött, a 2005-ös pályaszámú motorkocsi megrongálódott és a forgalomból kiállt. Összesen 5 motorkocsi (2001..2005) és 7 motoros pótkocsi (2021..2027) készült, a honállomásuk Trachenberge kocsiszín volt. Pletykák szerint a DVB nem feltétlenül válna meg a járművektől, hanem némi átalakítás után üzemi célokra használná őket.

A környezetbarát városi szállítási megoldások példaképe volt, mégsem lesz folytatása
(fotó: kaffeeeinstein / Flickr)


Az újabb tánchoz újabb ruha


Genf / Genève / Ginevra / Genevra | Schweiz / Suisse / Svizzera / Svizra [Svájc] – A korábbi 32 darab után tavaly újabb 9 Stadler Tango villamost rendelt a Transports publics genevois (tpg), hogy a folyamatosan bővülő hálózaton fenntarthassa a vonalakon megszokott követést. Az új darab már a tavaly elfogadott vállalati arculat szerinti színekben került legyártásra, ahogy a trolibuszok esetében már láthattuk. A régebbi járművek csak nagyobb javítás alkalmával kapják majd meg a narancs-fehér színeket, így várhatóan 2030-ig tart majd a teljes átalakulás.


Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell