Elhunyt Csarádi János. Kisvasúti üzemeltetőcsere és alagútengedély Svájcban. Összvonalas menetrendkönyv Csehországban. Villanyos városi oroszlán Belgiumban. Kivont emeletesek Hollandiában. Hosszabb metróvonal és új villamosok Berlinnek.
Elhunyt Csárádi János, a MÁV korábbi vezérigazgatója
Budapest | Magyarország – December 2-án elhunyt Csárádi János, a MÁV korábbi vezérigazgatója. 1938-ban született, majd iskolái elvégzése után 1956 augusztusától dolgozott a MÁV-nál: pályafutását a hatvani fűtőházban kezdte, gőzmozdonyokat fűtött. 1958-ban a MÁV Villamos Felsővezeték Építésvezetőségre került, a miskolci vonal villamosításán dolgozott. 1962-től a MÁV Vezérigazgatóságán gépészeti főeladó lett és megkezdte tanulmányait a BME közlekedésmérnöki karán és időközben részt vett a Ward-Leonard rendszerű mozdonyok beüzemelésében is. 1967-ben ismét a felsővezetéképítés lett a feladata végzett főmérnökként. 1980-tól a gépészeti területért felelős igazgató lett, többek között részt vett a lengyel 19-37-es és 20-37-es középszámú kocsik és a V46-os tolatómozdonyok beszerzésében. 1986-tól a MÁV Budapesti Igazgatóságát vezette (ennek irodaháza áll a Keleti pályaudvar mellett, a Kerepesi úton), majd a rendszerváltás után, 1990. augusztus 1-jétől a MÁV vezérigazgatója lett Siklósi Csaba akkori közlekedési miniszter javaslatára. Nevéhez fűződik a MÁV 2000 stratégia megalkotása, az InterCity-vonatok hazai megjelenése, a budafoki, később a kiskundorozsmai Rola-terminál megépítése, de az ő vezetése alatt indult meg Magyarország és Szlovákia között a mozdonycsere nélküli közlekedés a szobi vonalon és sokan emlékezhetnek rá, hogy az azóta megszűnt Budapest–Balassagyarmat között közlekedő közvetlen gyorsvonatpár is az ő idején került a menetrendbe, sokáig „Csárádi InterCity”-ként emlegették a vasutasok. 1993. július 1-jétől az immáron megváltozott cégjogi formában, részvénytársaságként működő MÁV Rt. első ügyvezető elnöke volt. 1994 márciusában menesztette az akkor már búcsúzó MDF-kormány újabb minisztere, Schamschula György. Ezután a Ganz-Hunsletnél dolgozott, majd 1995-ben megalapította a HungaRail Kft-t, mely az ezredfordulón vasútvillamásítási projektekben vett részt mérnöki szolgáltatásaival. Csárádi a közelmúltig aktívan részt vett a vasúti szakma életében, számos vasúti szakkönyv szerzője vagy szerkesztője volt.
Csárádi János 82 évesen hunyt el. Nyugodjék békében!
(fotó: RailCert Hungary)
Minden pecsét beszerezve
Párizs / Berlin | Franciaország / Németország – Megszerzett minden hivatalos iratot az Alsom, így már a Bombardier logikai megszűnésének dátumát is kitűzhették. A tranzakciót hivatalosan 2021. január 29-én ütik majd nyélbe. A mindössze kettő mondatból álló közleményben nem szólnak arról, hogy meddig láthatjuk majd a Bombardier cégjelzést a termékeken.
Megveszi a Zentralbahn az MIB-t
Meiringen | Svájc – A Meiringen-Innertkirchen-Bahn egy 1923-ban épült méteres nyomtávú vasútvonal, melyet a Haslitalban akkor épülő vízerőművek kiszolgálására építettek. A mindössze öt kilométeres vonal üzemeltetője a kezdetektől az erőművek építője, a Kraftwerke Oberhaslital (KWO). A vonal elsődleges funkciója azonban mára a rendszeres személyforgalom kiszolgálása, amely így, az Interlaken és Luzern felől is elkerülhetetlen átszállás miatt elég körülményes. A KWO fő profiljába sem illik bele a vasút üzemeltetése, ami miatt az eladás mellett döntöttek. Az egyértelmű vásárló és jövőbeli üzemeltető a Zentralbahn, amely az Interlakenből Meiringenen át Luzernbe vezető azonos műszaki paraméterekkel rendelkező vasútvonalat is üzemelteti. Az üzlet idén november 30-án megköttetett, a hivatalos átadás pedig 2021. január elsején lesz. A váltással a Zentralbahn átveszi az infrasturktúra és a járművek üzemeltetését is, illetve öt alkalmazottat, akik hasonló keretek között dolgoznak majd tovább. A menetrendi sturktúra egyelőre marad a most megszokott, de már vizsgálják, hogyan lehetne az Interlaken-Meiringen vonatokat Innertkirchenig hosszabbítani, hogy megszűnjön a kötelező átszállás.
Megkapta a végleges engedélyt a Ceneri bázisalagút
Giubiasco | Svájc – Miután idén szeptember 4-én hivatalosan is megnyitották a Giubiasco és Lugano között húzódó bázisalagutat és átadták azt a menetrend szerinti vonatok által való tesztüzemnek, most a Svájci Szövetségi Közelekedési Hatóság (Bundesamt für Verkehr, BAV) megadta a végleges engedélyeket is. A szeptemberi átadó óta mintegy 5800 menetrend szerinti személy- és tehervonat haladt át az alagúton és éles mentési gyakorlatokat is végeztek. A végleges engedéllyel december 13-án életbe léphet a tervezett 2021-es menetrend, amely szerint a helyi regionális vonatokat kivéve minden személy- és tehervonat az új alagúton át haladhat. A koronavírus-pandémia miatt a menetrendváltás egy átmeneti megoldást hoz csak, amely nagyrészt az SOB Gotthard-vonatainak késése miatt lesz, erről nemsokára részletesen is beszámolunk. A végleges menetrend terv szerint csak 2021. április 5-étől lép majd érvénybe.
Vilanycicát vettek
Antwerpen/Anvers | België/Belgique/Belgium – Átvette az első elektromos autóbuszát a De Lijn – Flandria közösségi közlekedésszervezője – arculatának megfelelő formában az Autocars De Polder, hamarosan a gyémántbörzéjéről és különlegesen gyönyörű főpályaudvaráról ismert város belső területein találkozhatunk majd vele.
200. ezüst-kék TRAXX
Kassel | Németország – Átvette a Railpool a 200. mozdonyát a kasseli gyárban, amelyik a (91 80 6)186 540-1 pályaszámot kapta. A 2009 óta mozdonyok bérbeadásával foglalkozó cégnek jelenleg még 32 megrendelt mozdonya van a Bombardier könyvelésében. A jubileumi darab egy TRAXX MS2e sorozatba tartozó darab, tehát a klasszikus verzió és még a 2018-ban megrendelt széria tagja. Németország, Ausztria, Lengyelország, Hollandia, Csehország, Szlovákia és Magyarország bejárására van felkészítve a mozdony, tehát hamarosan itthon is láthahtjuk majd legalább hatósági próba keretében.
A Bombardier részéről Mike Niebling kereskedelmi igazgató, Jörg Wurdinger Railpool-porfóliófelelős és Thomas Rendler gyárigazgató adta át a mozdonyt Johannes Kill és Klaus Hiller projektvezetőknek.
(fotó: Bombardier)
(fotó: Bombardier)
DDZ: átmenetileg kivonva
Amszterdam | Hollandia – Csütörtökön azonnali hatállyal kivonta a forgalomból az NS mind a 49 DDZ típusú emeletes motorvonatát, mert a járművezetők szokatlan rezgésekre panaszkodtak és nem sikerült a kiváltó okot meghatározni. Most egy alaposabb vizsgálat próbálja felderíteni az okokat, de addig az ilyen típussal kiszolgált vonatokat törölték a menetrendből.
A '90-es években épültek, 2009 és 2014 között megújultak és 2027-ig számítana rájuk az NS
(fotó: NS)
(fotó: NS)
Jöhetnek az extrahosszú villamosok és maradnak még a KT4-esek is
Berlin | Németország – Csütörtökön engedélyezte a BVG felügyelőbizottsága, hogy újabb 107 villamost vásároljon a városi közlekedési cég. Ezek közül akár 75 extrahosszú, 50-55 méteres darab is lehet és az eddigi infrmációk szerint a jelenleg már 207 darabos Bombardier Flexity-flotta bővölhet a már most megrendelt 231 darabon túl is. Helyi fórumokban felmerült, hogy a BVG-nél már F10 néven hivatkoznak a leendő járműre, ami a mostani leghosszabb F8-as típus (8000-es és 9000-es széria) egy-egy befüggesztett és hajtott motorral meghosszabbított verziójára utalhat.
Még az új építésű szakaszokon is csak cipőkanállal fog beférni ekkora villamos.
2016-ban készült képünkön a 8007-es pályaszámú F8E várakozik a Haptbahnhof előtti megállóban, ahol 60 méteres peronosszt alakítottak ki.
(fotó: Adorján Péter)
2016-ban készült képünkön a 8007-es pályaszámú F8E várakozik a Haptbahnhof előtti megállóban, ahol 60 méteres peronosszt alakítottak ki.
(fotó: Adorján Péter)
Van egy jó hír is a cseh villamosokra vadászóknak: a 20 még meglévő KT4Dmod felhasználásával képzett 10 szerelvény továbbra is megtalálható lesz az M17-es vonalon hétköznap 8 forgalmi számban.
Meghosszabbodott az U5
Berlin | Németország – 10 és fél éves építkezés után – a jelenlegi helyzetben méltányolható módon – nagy formátumú ünnepség nélkül átadták Berlin legújabb metrószakaszát. Az Alexanderplatz és a Brandenburger Tor állomások közé épített 2,262 kilométeres szakaszon 3 állomás létesült, de a középső Museumsinsel jövő nyáron nyithatja meg a kapuit, mert nem készült el a belsőépítészet a kijáratoknál. A Rotes Rathaus állomás alatt egy négy vágányos tároló és kihúzó kapott helyet. Az Unter den Linden állomás pedig a maga nemében különleges átszállóállomás lett: közel 184 méter mozgólépcső gyorsítja az átszállást az U5 és az U6 vonalak között. Az U6 1923. janur 30-án átadott Französischer Straße állomása meg is szűnt, mivel 100 méterre sincs az új állomástól. Az új szakaszra 9200 tonna ágyazatot, 6000 darab keresztalljat, összesen 8,5 kilométer vágányt és 250 kilométer kábelt szereltek be a szakemberek.
Összcseh menetrendet tessék!
Prága | Csehország – Tavalyhoz hasonlóan idén is kiadásra került az Avizer Z s.r.o. gondozásában az összes cseh vasúti menetrendet tartalmazó könyv. Az ára a tavayival megegyezően 149 cseh korona lesz és a nagyobb vasútállomások környékén a Pont Market boltjaiban, a prágai Masaryk pályaudvaron a Pragomodel boltban érhető el a könyv szombattól. Jövő hét közepétől a Pont Market webshopjában is értékesítik majd szállítással együtt 199 koronáért.
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter