2020. 12. 14.

Menetrendváltás után: életképek Svájcból és Magyarországról

A 2020/2021-es vasúti menetrend életbelépése sok olyan változást hozott, ami komoly súllyal eshet latba a vasúttörténetet tekintve. Ilyen változásokról hozunk most egy hangsúlyozottan szubjektív válogatást, hiszen a koronavírus-járvány miatti korlátozások számos akadályt gördítettek az elé, ohgy munkatársaink több helyen is személyesen jelen legyenek. Ahol viszont ott lehettünk, onnan most hoztunk olvasóinknak néhány érdekes változást, jobbára képekkel illusztrálva.


Svájc: Búcsúzó Bobók


Svájcban a menetrendváltás nagy búcsúzói az Re 4/4 II-es mozdonyok, helyi vasutas becenevükön Bobók voltak. Az egyik bevetési területük természetesen a Zürich és München között közlekedő EuroCity vonatok élén volt a svájci nagyváros és a németországi Lindau között. A német vasútbarátok ugyanezen a vonalon a dízelvontatást búcsúztatták, hiszen december 13-ától az Allgäubahn villamosításával az SBB ETR610-es pendolino motorvonatai vették itt át az uralmat.

Nemrég indult Zürichből és hamarosan St. Gallenbe ér az egyik müncheni EC a mozdonyos vonatok utolsó napjaiban. Kelet-Svájcba december első felében még egy kis hó is érkezett, így a fehér tájban búcsúztak az Re421-esek, amelyek így visszakerülnek az SBB Cargóhoz és már nem láthatjuk majd őket személyvonatok élén

Dupla 218-assal az élén érkezik a Münchenből Zürich felé közlekedő Eurocity Lindauba 2019 nyarán. A felvétel duplán archív, hiszen a nemzetközi vonatok már nem csak motorvonattal vannak kiadva, de Lindau szigetre sem térnek be, csak az új Lindau Reutin állomáson állnak meg

Az Re 4/4 II-esek másik fő bevetési területe személyvonatok élén a Zürich és Basel között a Bözbergen át közlekedő Interregio vonatok élén volt, azonban az idei menetrendváltással itt az Re460-asok vonatatta (és tolta) ingavonatok vették át a stafétát.

A Bözberg vonal klasszikus vonatainak mintapéldánya került a fotós lencséje elé a menterendváltás előtti utolsó, nem túl szép időjárással megáldott napokban az Aargau kantonbeli Frick közelében

Ezen a vonalon a gépmenetek megspórolása érdekében gyakrabban előfordultak a szinkronban dolgozó Bobók is. Így közlekedett a képen látható, enyhén túlmotorizált vonat is, melynek élére rádásul az utolsó üzemben lévő Swiss Express fényezést viselő gép került
(fotók: Berky Dénes)

Magyarország: Vándorló Bhv-k és Desiro-k


A Bakonyvasút vonaláról elbúcsúztak az 1950-es évek vége óta a magyar vasutat mind erősebben meghatározó Bhv sorozatú személykocsik. A helyüket az egykor fülkés kocsiként Dunakeszin gyártott, majd az 1980-as évek legvégén termes kocsivá átalakított, egykori elsőosztályú (19-05 középszámú) kocsikból deklasszált 29-05-ös Bp sorozatú járművek vették át. A rendkívül kényelmes, légfűtéses utasterű kocsikban 54 ülőhely van. A Győr–Zirc–Veszprém vasútvonalon a mozdonyos vonatokban ezek járnak majd, azonban aki a rugózott műbőr ülések kényelmét keresi, egy ideig még a vonat egyik végén közlekedő kerékpárszállító kocsiban megteheti: a BDbh sorozatú, poggyászteres kocsik ugyanis maradtak a fordulókban. A hírek szerint a Bhv-k Miskolc térségében „boldogítják” tovább az utasokat. Amúgy aki Bhv-val akar utazni, az még a lajosmizsei vonalon is megteheti mindezt.

2019 nyarán készült ez a felvétel Zirc állomáson egy két Bhv-ból álló, remotorizált Csörgő vontatta szerelvényről
(fotó: Halász Péter)

Ugyancsak jelentős hazai változás, hogy a Győr–Balatonszentgyörgy viszonylatú InterRegio-vonatok meghosszabbításával egészen Kaposvárig is eljutnak már a Desiro-motorvonatok a Duna-parti megyeszékhelyről. A többletigények biztosítása érdekében a lajosmizsei és a Debrecen-környéki vonalakról kerültek át a Dunántúlra ezek a járművek. A helyüket Usgyik, illetve mozdonyos vonatok vették át. Az Usgyik „üzemnemképessége” miatt már jó ideje inkább mozdonyos vonatok járták amúgy a Hatvan és Salgótarján közötti vonalat is: itt hivatalos lett a Csörgők és a személykocsik uralma. Személykocsi alatt érthetünk mindent, ami Hatvanban épp rendelkezésre áll, így akár „hugyos Bhv”, BDbh vagy éppen csíkos inga bettékocsijai is előkerülhetnek.

Budapest körül is voltak változások, amikkel az utazás kényelmén kíván javítani a MÁV-START.
Kezdjük is a legtöbbeket érdeklő és a MÁV-csoport közösségi médiás profiljain is sok érzelmet kiváltó változással: Immár 7 Stadler KISS közlekedik munkanapokon és ennek megfeleően átalakították a szerelvényordulókat is a 70-es számú Budapest-Nyugati–Vác–Szob és a 100a jelű Budapest-Nyugati–Cegléd–Szolnok vonalakon. Kénytelenek vagyunk ezúttal is leszögezni, hogy mindegyik utas azonos elbírálást kell kapjon, de mivel még mindegyik motorvonat a gyártó tulajdona és a karbantartásokat Dunakeszin vagy Istvántelken végzik, üzemvitelileg logikus döntés először a váci vonalról kiváltani a Szolnokhoz tartozó fecskeingákat.
Munkanapokon gyakorlatilag az összes S70-es és szombaton az összes Z70-es a korszerű emeletesekből áll, vasárnap a karbantartások ütemezése miatt a Z70-eseknek csak a kétharmada lehet ilyenből kiállítva. Az ország egyik legforgalmasabb vonalának számító 100a-n marad a 2 egységnyi KISS, de a korábban tapasztaltakkal ellentétben csak a Z50-es viszonylatjelzés alatt találkozhatunk velük. Itt szombatra esik a karbantartási nap, ezért akkor csak egy egység közlekedik 4 órás ütemességgel.

Szinte már leltári darabnak számít itt a 815 005, amelyik éppen a 2837-es vonatot is tartalmazó fordulót kapta

A másik szerelvényfordulóra a 815 015 került, ami az egyik legújabb darab és a 815 006-ot váltotta ezen a vonalon

A szabály, az szabály! A ránézésre is kétszeres felületű LED-panel nem jelzi megfelelően a zárt motorvonat végét.

Sok éves szokáson változtatott idén a MÁV-csoport és publikusan elérhetővé tette a szerelvényfordulókat, így közérhető formátumba hoztuk őket. A táblázat az első napok tapasztalatai alapján pontos, de a forgalmi zavarok okozhatnak eltérést, ezért utazás vagy fényképzés előtt erősen ajánlott a MÁV-csoport hivatalos oldalára is ellátogatni.

A váci oldal hétköznapi és hétvégi KISS-menetrendjei

A ceglédi oldali KISS-menetrend

Szintén a kényelmesebb utazás ígéretével álltak forgalomba az S50-es viszonylaton Budapest-Nyugati és Monor között a januárban még csak teszt- és gyakorlómenetek során, majd márciustól napi forgalomban felbukkanó ingaszerelvények. 6 darab korábban Pécshez tartozó 80-55-ös sorozatú halberstadti vezérlőkocsi került át Szolnokra a szintén a váci oldalból kiesett 25 darab 21-05-ös sorozatú Bmx kocsi és "feláldoztak" 5 TRAXX-ot is, így elméleti szinten csak teljesen tárcsafékes szerelvények közlekednének itt. Egy részről ez előrelépés, mivel a vezérlőkocsikat mostanában újították föl, a mozdonyok is jóval nagyobb teljesítményűek (2,2 helyett 5,6 MW), már csak a magaspadlós és alapvetően páholyos belterű betétkocsik miatt panaszkodhatnak egyes utasok. Az első napi gyakorlat viszont azt mutatta, hogy két szerelvény kihagyott legalább egy-egy vontpárt és csak egy tartalékszerelvény beállításával lehetett elkerülni a fél napig tartó órás ütemet.

Akármilyen szerelvényt lehet diszponálni, ha a debreceni vagy szegedi IC-k miatt legtöbbször 2-8 perc késéssel indunak Monorról. A Vecsés-Kertekalján készült képen látható 2715-ös vonat is 6 perc késéssel közlekedett emiatt – a korábbinál nagyobb teljesítményű mozdony miatt legalább a késését nem növeli.

Egy órával később már a Vecsés állomásról elinduló 2735-ös vonat került a fényképezőgép elé – szintén IC okozta – 6 perc késéssel közlekedve

Csak 3 perces késéssel érkezik Vecsés 3. vágányára a 807-es vezérlővel előre a 2734-es számú vonat

Szintén ugyanaz a vonat, de már kihaladás közben. A szerelvényhez a tolóerőt a zájelzőn kívül a 480 018 biztosította.

A kezdeti stokkok közül az egyetlen tükörszámos: a 019-es mozdony a 819-es vezérlőt kapta társnak.

Akinek halálhírét keltik... Első nap nem sikerült az 5 "új" szerelvényt kiadni, így a 454-es vezérlő és a fecske-dizájnos 432 263 járta egész nap az egyik szerelvényfordulót. A négyötöd így is meglett.

Remélhetőleg csak kisebb műszaki hibák miatt kellett nélkülözni a lenti táblázat szerint közlekedő, a korábbi fecskeingáknál mndenképpen halkabb szerelvényeket.
(fotók és grafikák: Adorján Péter)

Hova lettek innét a 20-05-ös sorozatú Bhv kocsik? Szolnok újabban a vonal másik felére, Debrecen és Nyíregyháza felé adja ki őket. Itt a korábbi gyorsvonati jellegű kocsik helyére kerültek az elővárosból kihullott kocsik – szolgáltatási koncepció és annak járműoldali lépéseinek hiányában marad a folyamatos sakkozás a kocsikkal.

Ejtsünk néhány szót Kelet-Magyarország távolsági közlekedéséről is.
A valamikori kör-IC-k esetében is pozitív változás állt be a szerelvények esetében, ugyanis már annyi IC+ van forgalomban, hogy minden szerelvénybe jut legalább egy többsélú teres példány, ami az étkezőkocsi helyén fut a szerelvényekben. A vonatok hossza érdemben nem változott, hiszen 2-3 tisztán másodosztályú DVJ '94-es kocsi után van besorozva az IC+ és a vonatot egy szintén DVJ '94-es első osztály zárja. A hétvégi erősítgetések a szokásos Bd sorozatú gyorsvonati kocsik vagy az egyre feleslegesebb fecskés Bhv-k lesznek.
A két órás ütemet adó kassai IC-k egyelőre csak országhatáron belül közlekednek, ami hatalmas előrelépés lesz a korábbi napi 2 vonatpárhoz képest.

Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter