Svájcba december elején beköszöntött a tél. Kellemes karácsonyi programnak
hoztunk egy galériát, amelyben körbejárjuk az országot és a havas tájon
készült fotókkal mutatunk be mindennapi vonatokat, veszélyeztetett
régiségeket és a legfrissebb újdonságokat is. Tartsanak velünk!
Rhätische Bahn
Országjáró túránkat Graubünden kantonban, az RhB felségterületén kezdjük. A
hegyivasút életében nem ritka a kemény és sok hóval megáldott tél, így
alaposan fel is vannak készülve a legnehezebb körülményekre is. Idén ugyan a
hó kicsit váratott magára, aztán december második hetében viszont napokig
havazott megállás nélkül, amely komoly kihívások elé állította a vasútüzemet.
Néhány, főleg lavinaveszély okozta elővigyázatossági üzemszünet után azonban
hamar sikerült eltakarítani a pályákat és az igazi behavazott téli tájon azóta
zavartalanul folyik a közlekedés.
Ez a fotó ugyan még a múlt télen, 2020 januárjában készült, de mivel ezt a Ge
6/6 II-es mozdonyt az RhB a nyár során végleg leállította, az idei telet
sajnos a 701-es már nem láthatja aktív szolgálatban
Szintén egy régebbi, idén februárban készült fotó. A képen szereplő Ge 4/4
I-es gép még ugyan üzemben van, de a személyvonatokkal való szereplése már
meglehetősen valószínűtlen, így valószínűleg ez az utolsó téli fotó róla
menetrend szerinti ablakos vonattal
Na de folytassuk az idei szezonnal. A hó egy rövid szeptemberi epizód után még
a legmagasabb területeken is sokat váratott magára, december első napjaiban
még csak mutatóban volt egy kis porcukor. A képen csodás napsütéses időben
halad a Bernina Express Samedan és Pontresina között
Aztán néhány nappal később megérkezett az igazi tél, napokig havazott
folyamatosan még az alacsonyabban fekvő területeken is. Engadinban, ahogy a
képen is látszik regeteg hó esett rövid időn belül. Itt épp egy Churból St.
Moritzba tartó InterRegio vonat halad Samedan és Celerina között
Téli hangulatkép rengeteg hóval egy kis gyalogos átkelőnél Celerina mellett
Celerina, vagy rétoromán nevén Schlarigna állomására érkezik Landquart felől
egy RegioExpress vonat. Rövidebb ideig az engadini vonal is le volt zárva
lavinaveszély miatt, de ahogy elállt a hóesés ezt is sikerült elhárítani
Tipikus RhB-s vonat Ge 4/4 II-es mozdonnyal, személy- és teherkocsikkal halad
S-chanf és Zuoz között egy hideg, havas reggelen
St. Gallen
Utunkat valamivel Északabbra, de még mindig Kelet-Svájcban, St. Gallen
kantonban folytatjuk. A decemberi havazásból ide is jutott egy jó adag, habár
a mélyebben fekvő helyeken ez hamar elkezdett olvadni. Ennek ellenére sikerült
néhány téli fotót is elkövetni, többek között például a búcsúzó Zürich-München
mozdonyos EC-kről.
A Voralpen Express vonalán mára megszokott látvány lett a Stadler Traverso,
hiszen már több mint egy éve ezek a vonatok járnak St. Gallen és Luzern
között. Az alaposan behavazott, szinte fekete-fehér tájban jó kontrasztot ad a
rézszínű szerelvény amint épp áthalad a Degersheim közelében található
viadukton
Gossauból gyorsít ki egy IC 5-ös vonat, amely a St. Gallentől Lausanne-ig
tartó hosszú útjának nemrég vágott csak neki. A 2021-es menetrendtől St.
Gallen és Zürich között az IC 5 és IC 1-es vonatok megállási rendet cseréltek,
így előbbi halad jóval kevesebb megállással
Kelet-Svájcban az S-Bahnok és regionális vonatok mára szinte monopol
helyzetben lévő szereplői a Stadler által gyártott GTW motorvonatok a Thurbo
színeiben
A Zürich és München között közlekedő EuroCityk mozdonyos korszakának utolsó
téli napjai voltak ezek. A december 13-tól érvényes új menetrenddel az ETR
610-es Pendolino motorvonatok vették át az uralmat
A sokáig nagyon problémás Bombardier Twindexx motorvonatok mára egyre
megbízhatóbban közlekednek a svájci hálózaton. A következő hónapokban várható,
hogy átveszik az uralmat az IC 1-es vonalon
Ma még azonban bőven találunk itt is Re460-as mozdonnyal vontatott (vagy tolt)
IC2000-es emeletes szerelvényeket. Ezek a jövőben más InterCity és InterRegio
vonalakra kerülnek át
Svájcban a postának is elengedhetetlen még a vasút, hiszen minden nap sok
postavonat járja az országot. Az egyik ilyet sikerült lencsevégre kapni Uzwil
határában egy Re 4/4 II-es mozdonnyal az élén
A fent már említett Zürich-München EC-k egyike hagyta épp Uzwilt maga mögött
és halad tovább St. Gallen felé
Dupla ICN szerelvény hasít röviddel Gossau után, amelynek azonban vonatneme
néhány éve már nem ICN, hanem sima IC, illetve jelen esetben konkrétan IC 5
Az előbb látott szendvics IC2000-es szerelvény jön vissza az IC 1-es vonalon
St. Gallen felől, de még nagy út áll előtte mire végállomásához, Genfbe ér.
Jura
Néhány fotótéma érdekében túránkat a nagyrészt francia nyelvű Jura kantonban
folytatjuk. A magasabban fekvő területekre itt is jutott egy kevés a
decemberi hóból, ráadásul egy rövid időre még a nap is kisütött.
La Chaux-de-Fonds - Glovelier útirányú személyvonat röviddel a kiinduló
állomása után halad a La Ferrière falu mellett található viadukton. A
Chemins de fer du Jura ügyesen kombinálja az új Stadler motorkocsikat a
régebbi személy- és vezérlőkocsijaival manapság
Egy alig ismert kuriózum a Le Locle és Les Brenets között húzódó alig több
mint 4 kilométeres méteres nyomtávú vasútvonal. Itt a vasút 1950-es
villamosításakor beszerzett motorkocsi rójja köreit azóta is, ezzel Svájc
egyik ha nem a legöregebb napi forgalomban lévő vasúti járműve
Kihalófélben lévő állatfaj a mozdonyos személyvonat a BLS-nél is. Az egyik utolsó
fellelési helyük a Re465-ös mozdonyokból és a korábbi Swiss Express EW III
kocsikból kiállított ingavonatoknak a Bern és La Chaux-de-Fonds között
közlekedő RegioExpress
Simmental
Bern kanton felé haladunk tovább, egészen pontosan a festői szépségű
Simmentalba, ahol a BLS vasúttársaság az úr Spiez és Zweisimmen között,
Zweisimmentől pedig a méteres nyomtávolságú hálózatot üzemeltető
Montreux-Berner Oberland-Bahn (MOB). Ahogy a völgyben felfelé haladunk,
egyre több havat is találunk. A délelőtti napsütést kihasználva itt is
találtunk néhány látványos fotóhelyet, ám sajnos délutánra kicsit elkezdett
befelhősödni.
A Bombardier által gyártott, a BLS keresztségében Lötschberger nevet kapott
négyrészes motorvonatok mára megszokott járművei a berni vasúttársaság által
kiszolgált vonalaknak. Így Simmentalban is Spiez és Zweisimmen között
Az EW III-as kocsik másik utolsó bevetési területe a kétóránként közlekedő
Zweisimmen - Interlaken közvetlen vonatok. Ezek itt a GoldenPass márkanév
alatt közlekednek, de már csak addig, amíg az MOB nyomtávváltós vonatai
üzembe nem kerülnek
További ritkaság mára a BLS színeiben közlekedő Re 4/4 II-es sorozat,
melynek egyetlen példánya közlekedik már csak menetrend szerint. Jellemzően
a fent említett Interlaken - Zweisimmen vonalon található meg az EW III-as
szerelvényével. Fotónkon épp a Weissenburgnál található viadukton halad
Zweisimmen felé
Az új Flirtök érkezésével az RBDe 565-ös motorkocsik, ezek vezérlói és a
kétrészes Jumbo kocsik száma is elkezd majd csökkeni, az összes lehívott
szerelvény érkezésével valószínűleg teljesen eltűnnek majd. Ma még
Simmentalban is találkozhatunk velük a délelőtti és délutáni erősítők
szerepében
Ismét egy Re465-ös által vontatott szerelvény, valamivel feljebb
Simmentalban, Weissenbach település mellett
Az MOB változatos járműállománya újra és újra meg tud lepni. Közel sem egy
ilyen motorkocsira számítottam, amikor a Zweisimmen és Lenk között található
Blankenburg állomáson vártam a vonatra. A képen egy, a mai Aare Seeland
mobil (ASm) kötelékéből átvett, 1966-os évjáratú Be 4/4-es motorkocsi
látható az MOB legújabb színterve szerint fényezve
Az MOB mindig nagy volt a járműreklámokban, itt épp Lenk felől érkezik egy
Zweisimmen felé közlekedő telireklámos szerelvény, mely a Japánban található
Nankai vasutat hirdeti, amellyel 2017 óta tartanak fent társvasúti
kapcsolatot
Zweisimmen felé közlekedő vonat ereszkedik az utolsó kilométereken. Az MOB
eddig meglehetősen színes kocsiállománya mára egységes képet mutat, mely
azonban a sötétkék-bézs színeivel nem üt el kifejezetten a téli fekete-fehér
tájtól
Gotthard
Az utolsó célpont a Gotthard hegyi vonal volt, ahol az idén december 13-án
történt menetrendváltás óta a Schweizerische Südostbahn (SOB) a Voralpen
Expressről már ismert Traverso motorvonatai közlekednek. A délről érkezett
havazás Ticino kantonban kisebb fennakadásokat is okozott, azonban a
következő héten érkezett felmelegedés okán a hó már erősen olvadóban volt.
Ennek és a borús időjárásnak ellenére sikerült néhány fotót összehozni a
rézszínű vonatokról.
Rég nem látott rendes távolsági vonatot Wassen települése. Most az SOB az
SBB-vel koordinálva hozta el ismét a minőségi távolsági vonatozást a
Gotthard hegyi vonalra, habár Wassenben továbbra sem állnak meg a vonatok
A legendás hegyivasút forgalma a bázisalagút megnyitásával drasztikusan
lecsökkent. Most azonban visszatérnek az óránkénti vonatok a hegyre,
kétóránként felváltva Zürich és Bázel felől egyelőre Bellinzonáig majd
nemsokára Locarnóig is
A Lavorgo és Giornico között található Biaschina hidak és spirálalagutak
remek hátteret nyújtanak, de az 1983-ban átadott Gotthard autópálya azonos
nevű, 110 méteres magasságával Svájc egyik legmagasabb közúti hídjáról se
feledkezzünk meg. Előtérben a dél felé tartó IR 46-os számú SOB Traverso
Utolsó képünkön nem sokkal délebbre, Giornico település templomai kiváló
kulisszát adnak a Gotthard-vasúton közlekedő új SOB vonatoknak is
Berky Dénes