2020. 12. 01.

Karosa-kedd: Prágában utoljára

Megállíthatatlanul közeleg egy újabb ikonikus típus kivonása Prágában. Ezúttal az utolsó magaspadlós Karosa buszok köszönnek el a napi forgalomtól.






Ha Csehszlovákia, akkor Karosa. Ez az állítás nagyon sokáig igaz volt, a legtöbb közlekedési társaság rendelkezett a vysoké mýto-i autóbuszgyár termékeivel Chebtől Čierna nad Tisouig. Az önálló Cseh Köztársaság területén is meghatározó volt a márka, ám főleg a vidékig városokban az ezredfordulót követően szép lassan kezdett fogyatkozni a flotta. Ostrava 2001-től már Solarisokat kezdett vásárolni, amit egy kisebb Irisbus Citelis beszerzés (14 darab) kivételével a mai napig tesznek a 10,5-től a 18 méteresben minden gyártott méretben, különféle hajtással. Hasonlóképpen járt Olomouc is, ahol a helyi flottában csak Solarisok találhatóak, utoljára Karosa 2017-ben járt ott. Plzeň is régen megvált a Karosáktól, 2015 óta nincs napi használatban a típus.

A 7474-es azonosítójú Karosa B931.1711 közel 19 évnyi prágai szolgálat után került selejtezésre 2018 júniusában.
2018 májusában még a 141-es vonalon teljesített szolgálatot, a képen Černý Most metróállomás körül kering miközben az azóta átnevezetett Hloubětínská (ma Bazén Hloubětín) végállomás felé tartott
(fotó: Szundi Szabolcs)

A prágai DPP azonban meglehetősen sokáig, 2006-ig vásárolt az utolsó klasszikus, magaspadlós Karosákból. A 900-as Karosák meghatározó elemei voltak a prágai utcaképnek, bár egyeduralkodók soha nem voltak: a '90-es évek közepén még a 700-as Karosákkal, a 2000-es években az immár 3 hónapja elbúcsúztatott Karosa/Renault/Irisbus Citybus 12M/Agora/Citelis típusokkal, míg a legutóbbi évtizedben a SOR gyár termékeivel vegyesen gurultak a cseh főváros utcáin. A végjáték 2017-ben kezdődött, utána már kifejezetten keresni kellett a típust.

Sídliště Čakovice végállomásra érkezik hosszú út után a 136-os vonalon közlekedő 6370II-es Karosa B961.1970 típusú busz. A kocsi 2020-ban került magánkézbe miután 2019-ben kivonta a DPP a napi forgalomból
(fotó: Adorján Péter)

Mint napjainkban annyi mindennek, a csuklós Karosa-koszaknak is a koronavírus vetett véget: 2020. márciusában lényegében eltűntek a 18 méteres magaspadlós kocsik az utcáról, de nyáron is csak a villamosmúzeumot érintő 180-as vonalra tértek vissza, kifejezetten “retró” jelleggel. Ami a szóló kocsikat illeti, ott némileg nagyobb volt a választék a 2020. szeptemberében még 30 körüli állomány volt, ami december első hetére 18-ra csökkent. Ezzel a 18 busszal búcsúzik a DPP a márkától, december 4-én pénteken közlekednek utoljára magaspadlós buszok a vállalatnál.

A PID facebook-bejegyzésben is buzdítja az utasokat, hogy fotózzák az ikonikus buszokat

Mellár Marcell