A 2021-es menetrendi év hozott újdonságot ugyan a vasúton utazók életébe, de jóval kevesebbet mint a 2020-as, amikor az ország északi tájain jelentősen csökkent az állami vasúttársaság, a České dráhy szerepe.
R14, immár az Arriva színeiben
A 2020-as évben a német hátterű Arriva vlaky s.r.o. több vonalon is átvette, ha nem is teljesen, de a gyorsvonatok terén a szerepet a České dráhy-tól. Az indulás nem volt könnyű: az első napokban több vonat kimaradt, hol műszaki hiba, hol személyzethiány miatt. 2021-ben csak egy vonalat (illetve kettőt) vettek át: az R14-est teljes hosszában, annak mindkét ágát (R14A és R14B), így a megszokott kékeszöld ex-DB 628-as sorozatú motorkocsik járnak Ústí nad Labem hl.n.–Liberec–Pardubice hl.n. között; egyelőre közmegelégedésre.
Tavaly még a ČD dízel-elektromos motorvonatai közlekedtek
Hajrá, ZSSK!
A déli szomszédnál a szolgáltatóváltás már kevéssé volt örömteli, igaz ott a másik irányban történt a váltás: a 2012 óta szolgáltató RegioJetet váltotta a ZSSK és az ÖBB kooperációja. A menetrend az első munkanapon csak tájékoztató jellegű volt: a reggeli csúcsidő még úgy-ahogy lezajlott, bár volt vonat ami ugyan csak Kvetoslavov állomásról indult a szlovák főváros felé, ám 26 perces késéssel ért célba. A délután viszont a kezdeti nyugalom (8-10 perc körüli késések) káoszba fordult: egy pár Bratislava hl.st.–Kvetoslavov vonat teljesen kimaradt, volt olyan vonat ami Komárno állomásra 80 perccel később ért le, este 7 után pedig alig volt fél óra alatt késő vonat. Persze minden kezdet nehéz, még ha újrakezdés is. Azért reméljük sikerül rendet varázsolni az egykor bezárásra ítélt, ám ma jelentős utasforgalmú vonalon.
Egy kávét valaki?
A menetrendváltással több új megállóhely is megnyitotta kapuit Csehországban. A nem túl misztikus Karlovy Vary-Aréna megállóhely pont tudja amit a neve sugall: Karlovy Varyban van és a városi sportcentrum (KV Arena) mellett van, ahol nem csak a labdarúgáshoz, hanem úszáshoz és koncertekhez található viszonylag nagy méretű aréna. A megállóhely peronja 100 méter hosszú és a sínkoronától mérve 55 centiméter magas, így kényelmes beszállást biztosít az arrafelé közlekedő, a GW Train Regio által üzemeltetett RegioSpinterekbe.
A pályahálózat-üzemeltető képén a legalapvetőbb szükségleteket kielégítő megállóhelyet látunk
A megállóhely a lehető legjobb helyre került a sportkomplexum mellett
Megnyitott az Eden(kert)
Az előzőnél összetettebb a története Prága legújabb megállóhelyének. A Praha-Vršovice és Praha-Hostivař állomások közötti szakasz jelentősen átalakult az elmúlt 20 évben. A két állomás között egykor egy hatalmas rendezőpályaudvar helyezkedett el (Praha-Vršovice seřaďovací nádraží směrová sk.). A rendezőt 1908-ban adták át, a Prágát České Budějovicével összekötő vasútvonal mellett. Maga a fővonal egyébként egy kis kitérőt tett a két viszonylag nagy, az utasforgalom számára is megnyitott pályaudvar között, hogy Strašnice települést is érintse. Itt épült egy vasúti megállóhely 1906-ban, miután egy évvel korábban kétvágányúsították a vonalat.
A XIX. századi térképen még csak a fővonal látszik, a most megszűnt vonalszakasz ettől északra, a településhez közelebb vezetett
De vissza a rendezőhöz, amely egykor jelentős teherforgalmat bonyolított, valamint ezen keresztül tudtak közlekedni azok a vonatok amelyek a mai Praha-Vršovice állomásról a Kolín és Pardubice felé (ahol a Budapestre tartó Metropolitan EC-k ma is közlekednek) tartó vonalra tartottak. A rendezési szükségletek az 1980-as évek vége felé aztán hanyatlani kezdtek, majd a 90-es években folyamatos csökkenést mutattak, míg a 2000-es évekre lényegében munka nélkül maradt a hatalmas állomás (lásd még: Kőbánya-Teher, Kőbánya-Hízlaló, Ferencváros Keleti rendező). Az akkora már lényegében a város szívében lévő, egyáltalán nem szívderítő látképű szolgálati helyet 2005-ben zárták be. A linzi fővonalon lévő Praha-Strašnice zastávka egyik fő feladata a környékbeli lakosságon és a diákokon túl a rendezőpályaudvar személyforgalmának a kiszolgálása volt.
A megállóhely ugyan rendelkezett felüljáróval, a helyiek mégis legtöbbször az alacsony peronok közötti vágányokon keltek át
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Maga a megállóhely szakmai szemmel nézve is szerencsétlen helyen volt, szinte teljes hosszában ívben, ami egykor még néhány kocsiból álló vonatoknál lehet hogy nem okozott különösebb problémát, ám a vonal 1971. márciusában villamosított vonalon megjelenő Békapofák (melyek nyugdíjazásáról írtunk itt, itt, itt és itt), valamint a 2000-es évek közepétől elterjedő emeletes CityElefantoknál, melyek csatolt üzemben közel 160 méter hosszúak, már kifejezetten hátrányos volt. Az átszállási kapcsolatok sem voltak túl rózsásak: a 80-as években ugyan még öt villamosvonal (4, 10, 22, 24, 26) állt az utasok rendelkezésére, ám ezek száma az idővel csökkent: a 2010-es években, ahogy a bezáráskor is csak a 22-es és a 26-os közlekedett errefelé; a harántirányú kapcsolatokról nem is beszélve.
És itt jön közbe Praha-Eden megállóhely. A 2018-ra szinte teljesen elbontott rendező területén, elkezdődött egy új nyomvonalú pálya, valamint a jobb közlekedési kapcsolatokat, ívektől mentes peront ígérő új megálló építése. A megállóhely megközelítése egyelőre kissé körülményes, tekintve hogy a villamosmegállókhoz, az Eden bevásárlóközponthoz és az SK Praha Slavia csapatnak otthont adó Sinobo Stadiumhoz egyelőre a régi pályán keresztül vezet az út. Aluljárót fúrni a régi pálya alá felesleges lett volna, hiszen amikor a gyalogosok igénybe vehették volna azt, a felette lévő vasútvonalon pont másnap szűnt volna meg a forgalom. Így viszont egyelőre a szintbeli megközelítéssel kicsit várni kell, de nem is szaporítanám a szót, beszéljenek a képek.
A jelzett focicsapat stadionja mellett állva nem teljesen evidens, hogy merre van a 1,5 évig épült megállóhely.
A falépcső viszont egyelőre rikít a késő őszi-kora téli tájban.
A falépcső viszont egyelőre rikít a késő őszi-kora téli tájban.
A térvilágítás még a régi pálya mellett van, ami érintette a 104 év után bezárt Praha-Strašnice zastváka megállóhelyet
Az új pálya alatti aluljáróból szintben lehet majd kihaladni a villamos- és buszmegállók felé...
...amint a régi pályát elbontják, legalább ezen a néhány méteres szakaszon.
Erre az ideiglenes megoldásra azért volt szükség, hogy ne kelljen a régi pálya alá aluljárót építeni
Balra az új, jobbra a régi pálya Praha-Vršovice felé, az ideiglenes átjáróból
Vonóvezeték már rég nincs, de immár vonatok sem: hamarosan kezdődhet a régi pálya bontása
Már az aluljáróban is megjelenik az édenkert téma...
...annak teljes hosszában.
Az általános cseh szokásokkal ellentétben itt a vágányok és nem a peronok száma alapján tájékozódhatunk
A peronra felérve látványos a különbség a bezárt és az új megállóhely között. Az első napon a prágai illetőségű, viszonylag késői szériás Elefánt halad Os 2539 számú vonatként Benešov u Prahy felé az S9-es viszonylaton
Ellenirányban az Os 2536 támad, egy látványosan régebbi Elefánttal a 6-ossal. De mi az a kavicshalom a kép bal szélén?
Nos igen, itt lehet majd egyszer Praha-Běchovice, Kolín, Pardubice felé menni vonattal.
(fotók: Mellár Marcell)
(fotók: Mellár Marcell)
Mi lesz a régi pályával?
A Strašnice zastávka felé tartó pályaszakasz nem marad parlagon, illetve... nos, mégis. Az egykori (vagyis még ott lévő) vágányok helyén ugyanis zöldövezet, sétálóutca, pihenőhely épül; nagyjából úgy, ahogy Berlinben az Anhalter Güterbahnhof és a Potsdamer Güterbahnhof helyén láthatjuk.
Adam Scheinherr, a város közlekedési tanácsnoka részletes leírást és látványterveket tett közzé, milyennek képzelik el a most megszűnt vonalszakaszt
Mellár Marcell