Bár a 2020-as év gyorsan eltelt, hozott néhány változást a cseh főváros közlekedésének életébe. Itt most nem a járványügyi menetrendekre gondolok: igen, volt az is, de az utóbbi időben szerintem mindenki éppen eleget hallott/látott/olvasott ebben a témában, úgyhogy erre most nem is nagyon térnék ki.
Gyorsabban Barrandovra, extákkal
Még 2020. máricusában indult Smíchovské nádraží és Sídliště Barrandov között az a nagyszabású felújítási projekt, amelyben a prágai villamoshálózat egyik legújabb szakasza is teljes felépítménycserét kapott. Az felújítás első üteme Hlubočepy és Sídliště Barrandov között zaljott. A 2003-ban átadott szakszon a pályán kívül a felsővezeték is megújult, a menetárammal járható szakasszigetelők is biztosítják a gördülékenyebb közlekedést. Sídliště Barrandov sokáig csak egy egyszerű, háromvágányos hurokvégállomás volt Délkelet-Prágában, ám ez is változott az idén.
Új pálya, "új" villamos. Nem az az elképesztő, hogy a T3-as, mint típus idén 60 éves, hanem hogy az alacsonypadlós középrészes változatból a jövőben még fog készülni új gyártású is. A 8274-es pályaszámú Pragoimex T3R.PLF is 11 éves idén, alatta a pálya viszont csak pár hónapos. A távolban egy fehér vitorla az egyik, menet- és fékárammal is járható szakaszszigetelő látható
A hónapokig csak szigetüzemként létező 32-es vonal kocsijainak tárolására használt vágányokon belátható időn belül már utasokkal együtt is közlekehet villamos. A 3,5 darab nappali viszonylatból (a 4-es vonal csak csúcsidőben létezik) előreláthatólag az 5-ös jelzésű fog továbbközlekedni. Egyelőre a pálya csak Holyně határig készül el (várhatóan 2021. év végére), a teljes vonalvezetés Slivenecig még a jövő zenéje. Előbbi ideiglenes végállomásnál egyébként hurokvágány nem készül, így a hosszabbított 5-ös villamoson csak a kétirányú KT8D5-ösök járhatnak majd.
A sövényen túl egyszer majd elér a pálya Slivenecig. Addig marad a végállomás a 4-es, 12-es és 20-as villamosoknak. Az 5-ösök továbbközlekednek majd, az éjszakai 94-esről egyelőre nincs döntés.
(fotó: PID)
(fotó: PID)
Pankrác, smyčka, végállomás
Ha már szóba jöttek a KT8-asok: bár az ex-miskolci kocsik az első pár napon nem tudták végig dolgozni a a számukra kijelölt beosztást különböző műszaki hibák miatt, a többi villamos békeidőben viszonylag szétszórtan járja Prága utcáit. Békeidőben. A 18-as villamos vonalán azonban egyeduralkodó lett a típus, amikor a Pražského povstání és a Vozovna Pankrác között elkezdték felújítani a pályát. Valamint, ha már arra jártak, egy deltát is beépítettek a két hónapnyi vágányzár alatt. Mielőtt az a vád érne, hogy egy jó kis bezzegezés van a háttérben, tisztázzuk: a Na Pankráci bár főút, nem a város egyik bevezető útjáról beszélünk, mint amilyen a Soroksári út. Ráadásul itt csak az egyik irányt kellett keresztülvágni az építkezés érdekében, sőt az egyik legtöbb időt igénybe vevő közműkiváltásokkal sem kellett vesződni. Ami pedig a közúton futó autóbuszforgalmat illeti: Az új szakasz itt első körben nem lesz túl hosszú, nagyjából 250 méter, ezzel viszont a Pankrác metróállomás környékén található irodák is kapnak közvetlen belvárosi kapcsolatot. Hurok itt sem épül: a leendő 19-es vonalon így szintén csak KT8-asok járhatnak majd egyelőre. A hosszútávú álmok itt még váratnak magukra: sokat kell még ahhoz csengetni mindenfelé a városban, hogy a Moldva felett egy újabb híd és a déli villamoskörgyűrű megvalósuljon. A 19-es vonal egyébként joggal pályázhat a legrövidebb prágai villamosvonal címére. A Pankrác metróállomástól a Kubánské náměstí-ig tartó szakasz nem egészen 20 perces lesz. A vonal azonban egyelőre nem kerül beindításra, erre, valamint 24-es viszonylat útvonalának módosítására az utasforgalom növekedéséig várni kell.
Kevesebb indulás, több 4G
A járványügyet csak annyiban hoznám szóba, hogy 2020. november 2-tól a nappai hálózat üzemzárására áthelyezésre került 22 órára. 22:00 után nem sokkal indulnak az utolsó metrószerelvények a külső végállomásokról, ekkortájt indulnak az utolsó nappali villamos- és autóbuszjáratok is. A városi autóbuszjáratokon valamint a villamosvonalakon új menetrend nem lépett életbe, viszont az elővárosi járatoknál a tanszüneti menetrend lett érvényes, a metrók pedig csúcsidőben egy kicsit ritkábban közlekednek. A szerencsések a két szerelvény közötti extra időt elüthetik a mobiltelefonjukkal, mert lesz rajta internet. 2020. októberében bevezették a 4G-t a C metró vonalán Chodov és Háje állomásokra, így a déli végállomás és Nádraží Holešovice között csak Opatov marad ki, de az év végéig azt is pótolják. A B vonal már kevésbé szerencsés, itt a vonalnak eleve csak egy kisebb szakaszán volt LTE, konkrétan Českomoravská és a Smíchovské nádraží között, de ott is hiányzott több állomás: a Národní třída és a Náměstí Republiky. Ezek még év végéig pótolva lesznek, sőt a nyugatabbra fekvő Hůrka és Nové Butovice és is kap belőle. A kimaradó Jinonice és Radlická állomások 2021 elején lesznek felszerelve 4G-vel. Az A vonalon még a B-nél is kevesebb netezési lehetőség van: csak a Muzeum és Nemocnice Motol között találni térerőt. Ez két lépcsőben bővül: idén decemberben Náměstí Míru, jövő év elején pedig Flora állomáson is kiépülnek az LTE-hez kapcsolódó berendezések (valamint ezúton jeleznénk a DPP-nek és a kapcsolódó konzorciumnak, hogy Dejvická állomáson sem tökéletes a jel, ha arra járnak, nézzenek rá, köszi).
Utolsó indulások a metróhálózaton, valamint a csatlakozó elővárosi vonalakon
(grafika: PID)
(grafika: PID)
Bővül az állatkert: 60+37 új párduc
Csaknem 10 milliárd cseh koronáért vesz villamos motorvonatot a České dráhy. A kiírt pályázaton hat cég indult, ám végül csak kettő adott be érvényes pályázatot. A CAF-on kívül a Škoda indult a tenderen, melyet végül az utóbbi nyert. Az új járművek 240 ülőhellyel rendelkeznek majd és akár három egység szinkronüzemére is alkalmasak lesznek. A 60 új motorvonat többfelé megjelenik az országban, így vélhetőleg megkezdődik a 460-as (Ostrava, Opava és Olomouc körnéyékén) Tornádo/Pantográf becenevű motorvonatok kiváltása. Az új, ČD-s Panterek mindegyike kétáramnemű lesz, sőt a 440-es sorozatú, egyelőre csak 3 kV-on üzemelő Panterek kétáramneműsítése is napirenden van. Az államvasúton felül a Jihomoravský Kraj is vásárol összesen mintegy 37 Škoda 7Ev motorvonatot. Az üzemeltető még nem ismert, az viszont igen, hogy ezek az egységek csak a 25 kV 50 Hz-es feszültséget fogják ismerni. A típus azonban nem csak a határokon belül ért el sikereket: két balti ország, jelesül Lettország és Észtország vásárol összesen 38 darabot. A ČD egységei 2022-től állhatnak forgalomba Ostrava és Opava között, 2023-tól Olomouc környékén is kiváltanák a régebbi, nem akadálymentes szerelvényeket.
Új pálya, új megállók, új zöldövezet
De térjünk is vissza a fővárosba, a vasúti menetrendváltással változni fog a Řičany, Benešov, České Budějovice és Linz felé közlekedő vonatok útvonala. Elkészült ugyanis Praha-Vršovice és Praha-Hostivař között új pályarész, így a vonatok rövidebb és egyenesebb úton tudnak majd közlekedni. Két új megálló is épült a jobb kapcsolatok érdekében: az egyik az SK Slavia Praha focicsapatnak otthont adó Sinobo Stadium mellett létesített Praha-Eden megállóhely lesz. Az új megálló jobb kapcsolatot ad a villamoshálózatra, hiszen egy jóval forgalmasabb helyen, az észak-déli irányú U Slavie és kelet-nyugati Vršovická utcák találkozásától nem messze került kialakításra, utóbbin nappal legalább 4 vonal (6, 7, 22, 24) közlekedik, míg a megszűnő Praha-Strašnice zastávka közelében csak a 22-es és a 26-os vonalak jártak. A másik új megálló Praha-Zahradní město lesz, a névadó lakótelep szélén. A felhagyott szakasz nem marad parlagon, illetve mégis: zöldövezetté, szabadidős területté alakítása 2021-ben kezdődhet meg.
Praha-Strašnice zastávka, a megszűnő megállóhely. A több szempontból is előnytelen (íves kialakítás, túlemelés a pályában, romos felüljáró) megállóhely legkevésbé sem volt vonzó, amin a konkrét térbeli elhelyezkedése sem segített
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
Alternatíva a vasút helyett
Prágából Berounba a 2020-as évben eljutni egyáltalán nem volt egyszerű: a Smíchovské nádraží és Praha-Radotín közötti vágányzár rendszeres és jelentős késéseket okozott nem csak az elővárosi, de a Plzeň felé tartó távolsági forgalom résztvevőinek is. Erre reagálva több változás is életbe lépett, az S7-es jelzésű vonatok közül például volt olyan, amelyik a Smíchovské nádraží érintése nélkül (Praha-Krč és Praha-Vršovice állomásokon áthaladva) érte el a főpályaudvart. Ha már S7-es, csúcsidőben a hlavní nádražíról óránként 2 vonat tovább közlekedett Český Brodba, de a vágányzár miatt kiszámíthatatlan vonatokat inkább kettévágták, így minden vonat csak a Hlavákig járt. A Prága és Český Brod között kiesett kapacitást az Masarykovo nádražíról induló, S1-es viszonylaton létesített betétjáratok pótolták.
A menetrendi év igen, de a vágányzárak nem érnek véget decemberben, így menetrendváltástól, (többek között azért) hogy megkönnyítse a Berounból és azon túlról érkező utasoknak a fővárosba eljutását a PID módosítja több járatának az útvonalát is a térségben. A 380-as jelzésű autóbuszok, melyek jelenleg Beroun, Autobusové nádraží-ig közlekednek, ezentúl Králův Dvůr, Počaply végállomásig járnak. Szintén ez lesz a végállomása az újonnan létesített 394-es jelzésű expresszjáratnak, mely Beroun és Prága között nem fog megállni és rendhagyó módon a Nové Butovice metróállomás lesz a belső végállomása. Ez lesz a környéken a legsűrűbb járat: hétköznap csúcsidőben 10 percenként fog közlekedni.
Mellár Marcell