2020. 11. 20.

Hétvégi gyors – 2020. november 14-20.

Ventusból sosem elég. Megújultak a lengyel étkezők. Várja a villamosait Ostrava. Új és megújuló emeletes kocsik Németországban. Kiállítási tárgy lesz a gőzös. Bővíti flottáját a RegioJet. Kivonták a VDL-emeletest. Tram-train minden mennyiségben Párizs körül.


Újabb Ventusok jönnek


Sopron | Magyarország – Öt új motorvonatot rendel a GYSEV osztrák üzletága a Siemenstől. A társaság 2014 és 2019 után harmadszor szerződik a Desiro Mainline motorvonatokra, ezúttal 34 millió eurót fizetnek az öt szerelvényért. A Ventus fantázianevű járműveket az ÖBB hasonló járműveivel közösen üzemeltetik majd a Deutschkreutz [Sopronkeresztúr]–Sopron–Wulkaprodersdorf [Vulkapordány]–Wien [Bécs]–Bratislava Petržalka [Pozsonyligetfalu] viszonylaton, éppúgy, mint a már meglévő járműveket. A beszerzésnek köszönhetően egységes járműparkkal szolgálhatják ki az utasokat a burgenlandi vidéken.

Az első GYSEV-es Ventus motorvonat próbaúton 2017 elején. Újabb öt vonattal bővül a Raaberbahn flottája most.
(fotó: Halász Péter)


Újabb használt kocsit vesz a RegioJet


Praha [Prága] | Csehország – Ismét bevásárlókörúton volt a cseh RegioJet: a Deutsche Bahn AG leállított személykocsi-flottájából több mint harminc kocsit vettek meg. A Bpmz294.3 és Bpmz294.7 sorozatú kocsik kialakítástól függően 75-80 utas szállítására alkalmasak. A járművek rendkívül jó állapotúak, csak át kell festeni őket a RegioJet színeire és mehetnek is forgalomba – jellemezte Aleš Ondrůj, a cég szóvivője a zdopravy.cz oldalnak a járműveket. A járművek elsősorban a R8-as vonalon Brno, Ostrava és Bohumín között állnak majd csatasorba, de a távolsági vonatokon low-cost kocsiként is megjelenhetnek és most már több, mint kétszáz személykocsija van a társaságnak.
A kocsikat az 1980-as évek végén Bpmz291-es sorozatként állította forgalomba a Deutsche Bundesbahn az InterCity-forgalomban. A 200 km/h-s sebességre alkalmas járművek egy része többfeszültségű energiaellátó rendszerrel épült és már az 1980-as évek végén az EuroCity-vonatok bemutatkozásakor Magyarországon is ismertté váltak. A kocsik több ráncfelvarrást kaptak, számos változat épült (át) belőlük: kerékpárszállító, akadálymentesített vagy éppen ételautomatás kivitel is létezett és létezik belőlük.


Csuklós is, villanyos is


Luxembourg | Luxemburg – Átvette a Voyages Emile Weber a megrendelt 9 Mercedes-Benz eCitaro G buszát, amivel a nagyhercegség területén szolgáltatnak majd helyi és helyközi vonalakon. A gazdag felszereltségből kiemelendő a magas háttámlás ülésezés és a hozzájuk tartozó biztonsági övek, illetve a jobb oldalra felszerelt radaros holttérfigyelő rendszer.



Megújuló Albatros


Česka Lípa | Csehország – November elején vitték át Česka Lípa járműjavító műhelyébe az egykori csehszlovák vasút, a ČSD 498.112 pályaszámú gőzmozdonyát. Az „Albatros” torzója itt újul majd meg, de sajnos a pozsonyi fűtőház 498.104-es számú gépével ellentétben nem lesz üzemképes, csak kiállítási darabként újulhat meg. A harmadik megmaradt „Albatros” a 498.106-os: a gőzös 2003 óta áll, de korábban, 1980 óta Brnoból kiindulva számtalan kirándulást tett, sőt, 1996-ban a szlovák párjával együtt részt vett az angyalföldi járműparádén is. A 498.106-os jelenleg a Národní technické muzeum chomutovi depójában várja a sorsát.
A most felújításra kerülő 498.112-es-t 1955-ben gyártotta másik 14 testvérével együtt a pilzeni Škoda gyár, ahonnan Praha-Střed fűtőházba került, majd onnan Pozsonyba (1958), Érsekújvárra (1970) és végül Pilzen (1972) telephelyéről vonult nyugdíjba. Legutóbb Lounyban tárolták a gépet, innen indult Česka Lípára.



Nem csak drága, késik is


Ostrava | CsehországEgy éve érkezett meg az utolsó nOVA (Stadler Tango NF2) és már akkor ismert volt a Škoda győzelme a következő tenderen. Azóta nagyot fordult a világ és bejött az óvatos fogalmazásunk: csúszni fog az első darabok szállítása. 2020 őszére volt előirányozva az első Škoda 39T, avagy ForCity Smart Ostrava leszállítása, de a koronavírus-világjárványra hivatkozva a pilzeni cég 2021 június végére módosította a szállítás megkezdését és emiatt 2021-ben csak összesen 10 darab érkezhet meg a cseh acélvárosba. Az összesen 40 villlamosért 1,9 milliárd koronát fizet a DPO, akinek hitelt is kellett felvennie a vásárláshoz. A kritikusok szerint arányaiban lényegesen drágább lesz majd a belpiacos termék, hiszen ugyanennyi nOVA 800 millióval olcsóbb (a Stadler 30 milliós, a Škoda 48 milliós darabárat adott) volt és szerintük a 12-vel több férőhely nem indokol ilyen árkülönbséget.

Alig 2,5 méterrel lesz hosszabb a Stadler villamosánál, de szintén forgóvázas és teljesen alacsonypadlós
(grafika: Škoda Transportation)


Sikertelen lett a teszt


Berlin | Németország – A megbízható forrásokból dolgozó Berliner Linienchronik oldal osztotta meg az információt, hogy november 17-én törölte az állományából a Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) az egyedi gyártású VDL Citea DLF 114 típusú emeletes buszát. A helyi nevezéktanban DN 15-ként hivatkozott alig 5 éves busz vesztét egy gazdaságosan nem javítható motorhiba okozta. Mérete miatt (70 ülőhely és 16 állóhely) csak kisebb forgalmú vonalakon volt jól használható, pedig két lépcsősor is volt benne.



Megújultak az étkezők


Poznań | Lengyelország – Elkészült az a 10 felújított érkezőkocsi, amit 8 elsőosztályú, fülkés kocsi mellett kell felújítania a H. Cegielski vagongyárnak. Ezen felül az első 18 hónapban az alapszintű fenntartás is a gyártó feladata lett. A megújult kocsiban 12 asztal mellett 36 ülőhelyet alakítottak ki, emellett a mobilhálózatok jeleit is erősítőn keresztül kapjuk, ahogy a vezetéknélküli internetet is, miközben akár 160 km/h-val robog velünk a klimatizált étterem.

Az ízléses beltérben könnyen csúszik majd a falat
(fotók: PKP Intercity)


Bevált csapaton ne változtass!


Luxembourg | Luxemburg – 10 TRAXX MS3 gyártására és szállítására kötött szerződést a CFL Cargo és a Bombardier. A többáramnemű mozdonyokat Franciaország, Luxemburg, Belgium, Németország, Ausztria és Lengyelország területére kívánják engedélyeztetni és egy részükben (a közleményben nem térnek ki erre részletesebben) Last Mile modul is helyet kap.


Környezetbarát városi síncsiszoló


Steyrermühl | Ausztria – Bemutatta első tisztán hidrogénhajtású síncsiszolóját a Linsinger, amely az MG 11 Hydrogen nevet kapta. Az 1946-ban körfűrészek és marógépek gyártására alapított cég 2002-ben vásárolta föl az Integral Verkehrstechnik (korábban Jenbacher Motorenwerk) technológiáját, hogy saját vasúti pályagondozó járműveket építhessen. A mostani fejlesztés alapját adó MG 11-es önjáró síncsiszoló annyira kicsi, hogy egy 40 lábas konténerbe is belefér és a londoni metró deep tube szakaszain is korlátozás nélkül közlekedhet. A mostani fejlesztés lényege, hogy a hagyományos dízelmotort H2-üzemanyagcellára cserélték, miközben a többi részegység változatlan maradt, ezáltal teljesen elektromos meghajtásúvá vált és nincs is emissziója.

Minden lényeges elem maradt a helyén, csak a meghajtás változott
(grafika: Linsinger)


Vásárolnak és felújíttatnak


Hannover | Németország – Összesen 169 emeletes kocsi felújítását és korszerűsítését rendelte meg a tartományi járműbiztosító Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) nem túl meglepő módon az Alstomtól. A szerződés értelmében minden ülést kicserélnek, utazás közben lesz lehetőség a saját laptop használatára legalább egy kihajtható asztalon, a négyes páholyokban még konnektor is lesz ehhez. A vezetéknélküli internetelérés kiépítése folyamatban van már minden kocsiban és motorvonaton. Nem maradnak ki a mellékhelyiságek sem, ahova automata illatosító is kerül, a biztonsáról pedig megújuló LED-alapú világítás és kamerarendszer gondoskodik majd. A 15-18 éves kocsikat legalább ugyanennyi ideig kívánják használni, ezért az alkatrészeket a Bombardier gyártja le és az Alstom Stendalban lévő üzemében történik a művelet lényegi része. A projektet meggyorsítandó az LNVG két új TRAXX 3-as villanymozdonyt vett át októberben, jövő nyári szállítással rendelt 12 új betétkocsit, valamint 2022-es szállítással másik 14-et.

A megújult beltér
A két új mozdony – 147 543 és 147 544 – által közrefogott vonatban megújult és új kocsik is vannak
(fotók: LNVG)


Forgalomban a Škoda-csoda


München / Nürnberg | Németország – A München és Nürnberg közötti RE1-es jelű viszonylat vonatai nem csak sebességükről, hanem emiatt kényelmükről is ismertek: regionális áron kapjuk a távolsági kocsik kényelmét. Eredetileg 2017-re kellett volna lecserélni a München–Nürnberg–Express járműveit, de a Škoda és az EBA közötti viszony sosem volt igazán jónak nevezhető, a rossz nyelvek szerint a konkurencia sem volt kegyes és a gyártási csúszásból következően az engedélyeztetés is csúszott. A 2012 óta húzódó problémakör a decemberi menetrendváltásra megoldódhat, hiszen a Nünberg–Treuchtlingen–München vonalon megkezdték a vonatszemélyzetek oktatását és az utasforgalmi próbaüzemet. Akit érdekelnek a részletek, kattintson a korábbi cikkeinkre: itt, itt, itt, itt, itt és itt.

Közel 20 perces videó, amiben egy Treuchtlingen és München közötti utazás alatt bejárhatjuk a teljes szerelvényt


Bővült a kapacitás


Hamburg | Németország – Üzembe állt az új karbantartóhely a hamburgi metró hálózatának dél-nyugati részén. Korábban csak az U1-es vonal Farmsen állomásánál volt lehetőség a szerelvények kabantartására és mosására, de az U2 és U4 vonalak vágányai közé két év alatt megépített új négyvágányos csarnokban a tetőpódiumoknak köszönhetően az új DT5-ös vonatok tetőn lévő klímáit is könnyen lehet javítani. Vágányonként 120 méter hasznos hossz áll rendelkezésre, amin felül egy új mosócsarnok is épült, ahol a zárt vízrendszerbe főleg a tetőkről gyűjtött esővízet gyűjtik és azzal mossák a vonatokat. A csarnoktetőkön élőnövényeket helyeztek el, amik vonzóak a rovarok és bogarak számára, ezzel kompenzálták a 11 tárolóvágány számára elvett életteret.



Vonat-villamosból sosem lehet elég


Párizs | Franciaország – Újabb 13 Citadis Dualis gyártására kapott megrendelést az Alstom, hogy az Île-de-France régió építés alatt álló T4-es és T12-es jelű vonalaira kerüljenek. A vonalak korábban nagyvasúti vonalak voltak, ezért kell ide tram-train-jármű. A mostani 13 darabos rendelés része az SNCF által 2007-ben kötött 200 darabos keretszerződésnek. 11 darab a legutóbb augusztus 31-én meghosszabbított T4-es vonalra kerül, a fennmaradó kettőt pedig a T12-es kapja, hogy a két évvel eltolt nyitása miatt a növekvő igényeket kiszolgálhassák.


Cityjet már Salzburgban is


Salzburg | Ausztria – Elkészült és forgalomba is állt az első felújítottCityjetesített Talent Salzburgban is. A 4024 003 egy négyrészes egyáramnemű verzió, melyet a Salzburg-környéki S-Bahn-hálózatra került. Jövő év végére 11 másik. 2022-re pedig a fennmaradó 10 darab is elkészül.

Három éve fut a cityjetesítés, így a kisebb S-Bahn-hálózatokat is elérte a program
(fotó: Robert Moser / ÖBB)


Visszább vesz a RegioJet


Brno | Csehország – Ideiglenesen felfüggeszti a RegioJet a Brno és Bécs közötti közlekedést a bevezetett korlátozások miatt megcsappant utazási igények következtében. A visszanyitás tervezett időpontját december 7-re tette a RegioJet, mivel a karácsonyi vásárok előkészületei továbbra is folynak Ausztriában.


Módosul a nightjet-fejlesztés


Bécs | Ausztria – December 9-től újra közlekednek majd a jelenleg leállított német, svájci és olasz kapcsolatok, hogy karácsonyra hazatérhessenek akik mindenképpen szeretnének. Az ÖBB kiemelt figyelmet fordít majd a biztonságos utazásra, ezért egy fülkékbe csak az egy foglalással kerülhetnek. A decemberi menetrendváltással indítani tervezett amszterdami és a januárra tervezett brüsszeli vonatok egyelőre nem indulnak el csak a korlátozások feloldása után.


Sívonatok lemondva


Sylt | Németország – A szeptemberi tervekkel ellentétben mégsem indul el a téli szezonban az Alpen-Sylt Nachtexpress, mivel Ausztriában nincsenek nyitva a szállodák és beutazási tilalmak is érvényben vannak. Viszont a lehetőséget kihasználva a tavaszi szezonra készülnek, hátha akkor már lehet majd szabadon utazni.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.