2020. 11. 13.

Hétvégi gyors – 2020. november 7-13.

Metrót hosszabbított Minszk. CAF villamosokat vásárolnak Nyugat-Európában. Elbúcsúztak a cseh buszok az iparvárostól. Víz- és homoktárolót építenek az LBT-ben. Együttműködik a Westbahn és az ÖBB.

Leáldozott a Karosák kora


Ostrava [Mährisch Ostrau] | Česko [Tschechien, Csehország] – Szombaton elment az utolsó Karosa Ostravában is, ahol csak 1990-ben kezdték kiváltani a korábbi Ikarus 280-asokat B 741-es sorozatú csuklós buszokkal. 1994-ig összesen 49 ilyen autóbusz érkezett a cseh acélvárosba, amelyek némelyike egészen 2012-ig közlekedett. 1997-től 18 darab B 941-es sorozatú, 1999 és 2003 között pedig 28 darab B 941 E típusú – ezekben az első kocsitest padlószintje némileg alacsonyabb – autóbusz került a DPO-hoz. 2013-ban megkezdődött ezen típus selejtezése is és hivatalosan 2020. november 11-én vonták ki a forgalomból az utolsó darabokat. A magaspadlós buszok vesztét a folyamatosan növekvő darabszámú, CNG meghajtású Solaris Urbino 18-as üzembeállítása okozta, ami minőségi cserének számít az utasok körében és kerületi környezetvédelmi támogatást is felhasznál hozzá a városi cég.

Tavaly nyáron készült képünkön a 4294 és 4295 azonosítójú, B 941 E típusú buszok várakoznak Nová huť, jižní brána [Újhuta, déli kapu] végállomáson, hogy az indiai hátterű Arcelor MIttal érdekeltségébe tartozó vasmű 14 órás műszakváltása után hazaszállíthassák a dolgozókat.

A 4284-es Karosa B 941-es szinte az utolsó pillanatig, egészen pontosan 2020. október 30-ig közlekedett, képünkön Nová huť, hlavní brána [Újhuta, főkapu] autóbusz-állomásáról indul a várost átszelő útjára.
Eggyel magasabb azonosítójú társa lesz a DPO múzeális célra megőrzött járműve, miután a Martinov főműhelyben egy alapos felújításon esik át.
(fotók: Adorján Péter)



Négy új állomás, egy új vonal


Мiнск / Минск [Minszk] | Беларусь [Belarusz] – November 7-én 12:30-kor átadták az utasforgalomnak a harmadik minszki metróvonal első négy állomását. Az előző napon a Ковальская слобода [Kovalskaya Sloboda] állomáson tartott hivatalos megnyitón különböző államtitkárok és a metróüzem dolgozói mellett Александр Лукашенко [Aljakszandr Lukasenka] is részt vett, ahol a vonal 14 állomásosra bővítéséről is szó esett. A most átadott szakasz 3,53 km hosszú és a Ковальская Слобода [Kovalskaya Sloboda], Площадь Франтишка Богушевича [Ploshchad Frantishka Bogushevich], Вокзальная [Vokzalnaya] és Юбилейная площадь [Yubileinaya ploshchad] állomások találhatóak rajta.

A hálózat rajzán a követező szakasz is szerepel, ami a tervezett déli végpontig tart

Ковальская Слобода [Kovalskaya Sloboda]

Площадь Франтишка Богушевича [Ploshchad Frantishka Bogushevich]

Вокзальная [Vokzalnaya]

Юбилейная площадь [Yubileinaya ploshchad]
(fotók: Минский Метрополитен)


Csak jönnek és jönnek


Antwerpen [Antorf/Anvers] / Utrecht / Luxembourg | België/Belgique [Belgium] / Nederland [Hollandia] / Lëtzebuerg [Luxemburg] – További villamosokat szállít a BeNeLux-államokba a spanyol CAF. A héten aláírt szerződések szerint az utrechti SUNIJ-vonalra a korábbi 22 mellé további 5 darab hétrészes CAF Urbos érkezik, hogy a tervezett menetrendi időnél hosszabb menetidőt kompenzálják. Ezen a vonalon korábban a svájci SIG által a '80-as években gyártott magaspadlós villamosok közlekedtek Stadtbahn-szerű üzemben, de a magasperonok bontása csúszik és december helyett csak tavaszra készül el teljesen.
Flandria közlekedési vállalata, a De Lijn [A Vonal] is rendelt 17 újabb villamost, amik a Kusttram vonalára vásároltakkal egyeznek majd meg és a korábbi 23-mal együtt 2022 második felétől állnak majd forgalomba.
Ha már BeNeLux, akkor szólnunk kell arról is, hogy a luxembourgi villamos esetében szinte biztosnak látszik a december 13-i menetrendváltásra időzített újabb 4 megállós szakasz (Stäreplaz / Étoile – Gare Central) átadása, amihez szintén a CAF szállítja a villamosokat egészen 2022 decemberéig.


Vágányzár alatt oldják meg a Lötschberg bázisalagút vízproblémáit


Raron, VS | Schweizerische Eidgenossenschaft / Confederation Suisse / Confederazione Svizzera / Confederaziun Svizra [Svájc]Mint arról mi is írtunk, még az év elején komoly gondokat okozott a svájci Lötschberg bázisalagút (LBT) keleti járatában az oda betörő víz és főleg a homok, amit magával hozott. A problémára akkor csak ideiglenes megoldást sikerült találni, mostanra viszont elkészültek a tervek, hogy hogy tartsák hosszú távon is szárazon az alagutat. A szeptember közepe óta zajló és egészen 2021 januárjáig elhúzódó munkálatok során a keleti alagút mellett, a problémás szakaszon egy újabb üreget vájnak. Itt alakítják ki azt a víz- és homoktárolót, amiben akár 2000 köbméternyi anyag is elfér. Erre azért van szükség, mert a homok a vízelvezetési csatornákat eltömné, azt fel kell fogni. A felgyűjtött víz az alagút déli portálja felé elfolyhat majd, az összegyűlt homok pedig leülepszik és időről-időre vasúton lehet majd elszállítani az alagútból.

A BLS grafikáján jól látszik, mekkora építkezésről is van szó. A keleti alagút mellett kialakított víz- és homokelvezető rendszer remélhetőleg megoldja a korábban jelenkező problémákat

Emiatt azonban a keleti alagutat két ütemben, először szeptember 7. és december 23., majd január 11. és 29. között le kell zárni. A vágányzár miatt az IC 6-os számot viselő Brig és Bázel között közlekedő távolsági vonatok a régi, hegyi vonalon át közlekednek. Ezzel hosszú idő után járnak az SBB Intercity vonatai ismét a hegyen át. A menetrendet az online adatbázisokban ennek megfelelően átírták, itt komolyabb menetidő-növekedésekre kell számítani. Ezen kívül a tehervonatok nagy része szintén a hegyen át, vagy a Gotthard-tengely felé terelve közlekedik. A többi személyvonatot a vágányzár nem érinti.


ÖBB és WESTbahn: újra közösen


Wien [Bécs] | Österreich [Ausztria] – A koronavírus-járvány miatti rendkívüli helyzetben ismét együttműködik az ÖBB és a WESTbahn. November 16-ától 2021. február 7-éig az ÖBB-vel egyeztetett menetrend szerint közlekednek a magáncég vonatai: napi 9 pár járat megáll Tullnerfelden, St. Valentin és Neumarkt-Köstendorf állomáson is, három további szerelvény pedig Meidling érintése nélkül, Hütteldorfon át közlekedik, de az előbb említett megállókban nem áll meg. A WESTbahn járatain elfogadják a nem vonathoz kötött ÖBB-s jegyeket, valamint VOR, az OÖVV és az SVV közlekedési szövetségi jegyeit is azok illetékességi területén. A westbahn.at/fahrplan oldalon böngészhető a vírusmenetrendje a magáncégnek.


Szlovénia leáll


Ljubljana [Laibach] | Slovenija [Szlovénia] – A szlovén kormány rendelkezése értelmében a taxik kivételével minden belföldi tömegközlekedési járatot leállítanak. A Slovenske železnice [Szlovén Vasút] közlése szerint a nemzetközi vonatokat az intézkedés nem érinti, azok menetrend szerint közlekednek a továbbiakban is.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.