2020. 11. 06.

Hétvégi gyors – 2020. október 31.-november 6.

Egy hónapos Nightjet üzemszünet. Hálókocsi-felújítás a ČD-nél. Marokkóba szállít villamost az Alstom. Hírösszefoglalónk.


Hálókocsikat korszerűsít a Škoda


Prága [Praha] | CSehország – A České dráhy a 2000-es években kilenc Bmee248 sorozatú, 1986-1987 között gyártott személykocsit épített át hálókocsivá. A különféle cseh városok sziluettjeivel díszített járművek azonban húsz év szolgálat után már főjavításra érettek és a korszerűsítésüket a Škoda Transportation végzi el. A szerződés értelmében a WLABmee823 sorozatú kocsik Šumperkben, a cégcsoporthoz tartozó Pars Nova műhelyében újulnak majd meg: a belső terek ráncfelvarrása mellett új ágyak kerülnek a kocsikba, emellett pedig új feljáróajtókat kapnak a kocsik. A belső térben LED-es világítótesteket helyeznek és modern wifi-hotspotokat is beépítenek a kocsikba.


Egy hónapos éjszakai üzemszünet


Bécs | Ausztria – Az ÖBB úgy döntött, hogy a koronavírus miatt bevezetett egyre szigorúbb utazási és mindennapi korlátozások miatt az Ausztria és Németország illetve Svájc és Németország között közelekdő Nightjet vonatokat egy hónapra leállítja. November 8-tól előreláthatólag december 2-ig nem közelekdnek az alábbi vonatok:
  • NJ 490/491: Bécs–Hamburg
  • NJ 40490/40421: Bécs–Düsseldorf
  • NJ 50490/50425: Bécs–Brüsszel
  • NJ 420/421: Innsbruck–Düsseldorf
  • NJ 40420/40491: Innsbruck–Hamburg
  • NJ 424/425: Innsbruck–Brüsszel
  • NJ 470/471: Zürich–Berlin
  • NJ 40470/401: Zürich–Hamburg 
A már megvásárolt jegyek természetesen visszaválthatók az ÖBB-nél vagy átfoglalhatók egy megfelelő nappali járatra. Ez utóbbiakkal kapcsolatban a vasúttársaságok egyelőre nem terveznek korlátozásokat bevezetni, a nappali vonatok továbbra is a megszokott menetrend szerint közelekdnek a Ausztria, Németország és Svájc között. Az ÖBB pozitív azzal kapcsolatban, hogy december elején az ünnepi forgalomra ismét be tudja majd indítani a Nightjet járatokat is.


Kunsági Vasúttúra – megtartják, de maszkot hozni kell!


Budapest | Magyarország – A szervezők közlése szerint a jelenlegi körülmények között, így a november 4-étől kihirdetett rendkívüli jogrend feltételrendszere mellett is megtartható a november 21-ére tervezett kunsági különvonatozás. Az egyik szervező, Pordán László a program Facebook-eseményében is jelezte: a járványügyi előírásokra tekintettel lesznek, az egyébként 80 ülőhelyes Bhv-kocsik egy-egy 40 fős utastermébe csak 20 utast osztnak el és arra kérnek mindenkit, hogy a helyjegyének megfelelő helyre szálljon a vonaton. Az egyéb, más vonatokon érvényes előírások, így a maszkviselési kötelezettség itt is érvényes. Mindazonáltal a szervezők jelezték: van még szabad hely a vonaton, így aki még nem tette, az most jelentkezhet az egész napos csatangolásra. Érdemes kitérni arra, hogy a vonathoz Budapestről és Kelebiáról is lesz csatlakozó személyvonat, ennek megfelelően indul majd útnak november 21-én a különvonat Kunszentmiklós-Tassról. További részletek a Facebook-eseményben! Fontos: a vonatozás után mindenki a lehető legrövidebb úton térjen haza, hiszen a vonatkozó, 479/2020 (XI. 3.) számú kormányrendelet értelmében csak alapos okkal lehet 0 és 5 óra között az utcán tartózkodni.
Mi magunk már csak azért is ajánljuk a részvételt az érdeklődőknek, mert podcastunk, a Közvetlen Kocsi egyik következő adása is e különvonatozásról fog szólni. :-)


Afrikai Alstom-tuja


Casablanca [الدار البيضاء] | Marokkó – Casablanca – Hatvanhat új villamost rendelt az Alstomtól a casablancai villamost üzemeltető Casa Transports. A cégnek további 22 Citadis X05-ösre van opciója, ezeket várhatóan a 2023 végén megnyíló új 3-as és 4-es vonalra szánják majd. A most megrendelt kocsikat a 2012-ben és 2019-ben megnyílt villamosvonalakon használják majd, az új kocsik a már meglévő 124 darab Citadis X02-es meleltt közlekednek majd.
A casablancai villamosok párba csatolva közlekednek, a 64 méter hosszú vonatokon 630 férőhelyet kínálnak az utasoknak. A kocsikat részben az Alstom barcelonai üzeme gyártja majd és számos marokkói beszállító jut szerephez a villamosk építése során. A végszerelésre Afrikában, a fezi Alstom-gyárban kerül sor.
A most megkötött szerződés értéke az opciós villamosokkal együtt 130 millió euró.

Összeállította: Berky Dénes, Halász Péter