2020. 11. 12.

Villamosokat vennének

Megújítaná és bővítené flottáját a ViP, hogy megfeleljen az esélyegyenlőségi követelményeknek és biztosíthassa a kínálatbővítést.






Évek óta húzódik a potsdami villamosflotta megújítása, de valahogy mindig mellényúltak a beszerzéseknél. A 2000-es évek elején a Combino-krízis, később a Stadler-féle Variobahnok hibái miatt kellett tartalékolniuk a ČKD által a '80-as évek végén gyártott KT4D-ből, hogy legyen mivel elszállítani a folyamatosan növekvő számú utast. Utóbbi jelenség eredménye az Avenio M elemeivel kiegészített 8 Combino XL is, amivel a zsúfoltságot kívánták enyhíteni a nagyobb forgalmú vonalakon.

Az október végén kiírt és november elején pontosított kiírás szerint 10+15 darab 42 méter hosszú egyirányú villamost vennének, amihez 10+6 éves karbantartási szerződést is tartalmaz a csomag. Természetesen teljesen alacsonypadlós járművekkel lehet indulni a tenderen, amik 2,3 méter szélesek lehetnek, legalább 13 felszállósávval rendelkeznek és teljesen klimatizáltak. Emellett a négyzetméretenként 4 fővel számított kapacitásuk 248 fő kell legyen, 30 %-nyi ülőhellyel, négy többcélú térrel és mindemellett a tengelynyomás nem lépheti át a 10 kN-t.

A 408-as pályaszámú, Düsseldorf névre hallgató Combino koránál fogva nem kapott új betételemeket, viszont az új villamosok érkezésével leváltásra is kerülhet
(fotó: Adorján Péter)

A gyártók november 17-ig adhatják le az ajánlataikat. A szállítás megkezdését 2024 januárjára időzítette a ViP, ami a jelenlegi iparági szenderdeket figyelembe véve lazán teljesíthető. Az opciós darabok lehívására 2025 és 2030 között kerülhet sor, amit 2 éves szállítási határidővel kell vállalnia a majdani gyártónak.


Adorján Péter