Zuhanó utasszámok Németországban. Megújul a Prága–Pilzen vasútvonal. Megszűntetnék a környezetvédelmi zónát. Újra a Baltikumba szállít vonatot a Škoda Transportation.
Baráti államba szállít a Škoda
Tallinn | Észtország – A néhány évvel ezelőtti litván rendelés után a Škoda leporolhatja a szovjet szabványokat: a csehek ajánlatát találta megfelelőbbnek az észt állami személyszállító Elron a jelenlegi flottát szállító Stadler ajánlatával szemben. Az új elektromos üzemű, kétáramnemű (3 kV= és 25kV 50 Hz~) motorvonatokból hatot rendeltek és további 10 darab érkezhet majd opciókét. Érdekes kitétel volt, hogy a Stader által szállított FLIRT-ökkel kell tudnia együttműködnie az új típusnak, ami a ČD-nek szállított 7Ev InterPanter szovjetesített verziója lesz. Hallgatva az utasok igényeire az ülések puhábbak és komfortosabbak lesznek, illetve több is lesz belőlük. Amint azt a MÁV-csoport a KISS-ek esetében már beharangozta, ezek az egységek is adaptálhatóak lesznek, hogy a nyári időszakban több kerékpárt lehessen majd szállítani. A mostani megrendelés értéke 56,2 millió euró és 2024-ben az addigra elkészülő villamosítású Tallinn–Tartu vonalra kerülnek majd.
Előzetes látványrajz az új motorvonatokról
(grafika: Škoda Transportation)
(grafika: Škoda Transportation)
Megújul a cseh nyugati vasút
Praha [Prága] | Česko [Csehország] – Folyamatosan korszerűsíti a Správa železnic a Praha-Smíchov és Beroun közötti vasutat, a jelenleg többnyire 100 km/h-val járható pálya első 9 kilométerén napi 200 vonat közlekedik, az építkezés miatti kapacitás-csökkenés okán néhány hete az Esko vonalain változott is a követés és a végállomások. Smíchov és Velká Chuchle között egy négyvágányos szakasz készül, ezzel is növelve a kapacitást, de a végső tervállapot egy 200 km/h-val járható vonal 2035-ig. Plzeň [Pilsen] a mostani 68 helyett 44 percnyi távolságba kerülne, bár ehhez egy közel 25 kilométer hosszú alagút is kellene a mostani vasútvonal kiváltására. A vonal előkészítésre kerül, hogy alkalmas időpontban viszonylag egyszerűen átállítható legyen a mostani 3 kV-ról 25 kV-os rendszerre.
Forgalom alatt is lehet nagy hatású pályafelújítást végezni
(fotó: Petr Šťáhlavský)
(fotó: Petr Šťáhlavský)
Megszűnhet, mert nincs már haszna
Balingen | Németország – Példát jelenthet Balingen, ahol a 2017-ben bevezetett környezetvédelmi zóna megszüntetésére tett javaslatot a kerület felé a város, hiszen évek óta az EU-s határérték alatti a nitrogén-oxidok koncentrációja a városban és az eltörlése sem vezetne a helyzet tartós romlásához. NO2-ből egy köbméternyi levegőben 40 mikrogramm a megengedett, ezzel szemben tavaly is csak 28 mikrogrammra adódott az éves átlag. Németországban 2008. január 1. óta lehet kijelölni olyan zónákat, ahova csak a meghatározott környezetvédelmi kategóriába tartozó járművekkel lehet behajtani, a szükséges plakett bármilyen nemzetiségű járműre kötelező a behajtáshoz és akár az interneten is igényelhető.
Idén erősen megfogytak az utasok
Wiesbaden | Németország – A héten publikálta a Szövetségi Statisztikai Hivatal a mobilitási adatsorokat. Ebből kiolvasható, hogy a távolsági közelekedésben összességében 46 százalékos visszaesés következett be, az autóbuszos közlekedés 66 százalékos zuhanása pedig egyenesen katasztrofális – november 3-tól újra felfüggeszti a FlixMobility a német-osztrák-svájci piacon a tevékenységét – mértékű. A regionális szegmensben "csak" 26 százalékkal estek az igények, itt pedig a városi 23 százalékhoz képest a vasút járt rosszul 37 százalékkal. Az összesített utasszám kicsivel marad 4,3 millió alatt, ami -27 százalékot jelent – 80 milliós országhoz képest még a tavalyi 5,9 millió is alacsonynak érződik.
Összeállította: Adorján Péter