A méltán híres Glacier Express idén ünnepli a 90. szezonját. Nem épp a legjobb körülmények között, de a nagy múlttal rendelkező vonat az idei évben is szállította utasait St. Moritz-ból és Zermattba. Nézzük, hogyan jutottunk el a csak nyáron közlekedő, részben gőzvontatású vonatoktól a mai modern Glacier Expressig.
A svájci Alpok méteres nyomtávú vasútjai már a XIX. század végén elkezdtek kiépülni, de igazi felfutásuk csak a 20. század elején jött el. A Glacier Express útvonalából elsőként, 1891-re a Visp–Zermatt vasútvonal készült el, ezt követte az Albulabahn 1904-ben Chur és St.Moritz között, majd 1912-re a Reichenau-Tamins–Disentis/Mustér vasútvonal. Később kezdődött csak a Furka-Oberalp-Bahn története, a Furka- és Oberalp-hágókon átkelő vasútvonalak csak 1926-ra készültek el. Utolsó láncszemként a Visp és Brig közötti méteres nyomtávú vasútvonal 1930. június 6-án nyílt meg. Ezzel lehetővé vált az átszállásmentes kapcsolat létrehozása a két világhírű turistaközpont, Zermatt és St. Moritz között. Az akkor még három üzemeltető társaság, a Brig-Visp-Zermatt-Bahn (BVZ), a Furka-Oberalp-Bahn (FO) és a Rhätische Bahn (RhB) még az első világháború előtt felfutott európai luxusvonatok hullámát akarta meglovagolni egy magasabb szolgáltatást nyújtó, a svájci alpokon átkelő vonattal, ez lett a Glacier Express. Az első ilyen néven közlekedő Zermatt–St. Moritz útirányú kocsicsoport végül 1930. június 25-én közlekedett.
Az Oberalp Pass felé közelít az FO egyik HG 3/4-es mozdony a Glacier Expressel valamikor a járat indulása után röviddel. Itt mára lavinavédelmi galéria épült illetve a vasútvonal nyomvonala is némileg megváltozott
(forrás: Thomas Tschan képeslapgyűjteménye)
Mivel a Furka-hágón átkelő vasútvonal csak nyáron volt járható a hóviszonyok miatt, az eredeti Glacier Express is csak a nyári hónapokban közlekedett. A BVZ és az RhB felségterületén ekkora már villamos vontatással, előbbi esetében a rendszeres vonógép a HGe 4/4 11-15 sorozat egyik példánya volt, míg az RhB-nál szintén egy krokodil, a hattengelyes Ge 6/6 I sorozat egyik tagja volt. Ezzel ellentétben az FO vonalainak villamosítása csak 1942-re készült el, így itt a második világháború okozta üzemszünetig, 1942-ig gőzvontatással közlekedett a Glacier Express. Az eredeti vonatokba a VZ és az FO által frissen beszerzett középfelszállós AB4ü jelű kocsik kerültek, amelyek első- és másodosztállyal is rendelkeztek, de már az első években is közlekedtek harmadosztályú kocsik is, ám ezek jellemzően nem a teljes útirányon közlekedtek. Az RhB által például a híres Engadine Expressre beszerzett Mitropa étkezőkocsik a Glacier Expressben is megjelentek, eredetileg csak St. Moritz és Disentis között, majd az FO villamosításával Andermattig.
A Visp-Zermatt-Bahn HGe 4/4 13-as mozdonyával kapaszkodik a Glacier Express Zermatt felé a járat első éveiben
(forrás: MGBahn Historic)
A második világháború után a Glacier Express 1947-ben indul újra, ekkor már végig villamos vontatással, az FO felségterületén a HGe 4/4 31-37-es sorozatú mozdonyokkal. A következő években a vonat egyre nagyobb népszerűséget nyert, így gyakran már két kocsicsoport is közlekedett röviddel egymás mögött, menetrend szerinti vonatokkal. A hatvanas évekre a Glacier Express kocsik modern, könnyűfém-szerkezetesek lettek, melyeket a három üzemeltető társaság vegyesen adott a vonatba, ám ezek még mindig nem a GEX-re kizárólagos kocsik voltak. Egészen a Furka-bázisalagút 1982-es megnyitásáig a Glacier Express csak közvetlen kocsicsoportként közlekedett a nyári hónapokban, ekkor azonban lehetőség nyílt az egész éves közlekedésre. A Furka hegyi vonal kihagyásával azonban a vonatból többet nem láthatjuk az annak nevét kölcsönző Rhône-gleccsert sem. Azonban az egész éves közlekedés és a nemzetközi turizmus felfutása a 80-as években mégis meghozta a GEX sikerét, el is indultak az első, teljes hosszon külön közlekedő vonatok.
Az FO és ez RhB kocsijaiból vegyesen összeállított vonat halad Grengiols viadukton egy HGe 4/4-essel az élén
(forrás: flickr / Alain Gavillet)
A ma ismert Glacier Expresst meghatározzák a hatalmas ablakos panorámakocsik. Ezek első példányai, a kis átalakításon átesett, de ma is közlekedő Breda-kocsik voltak 1993-tól. Ezekből a kocsikból a három vasút közösen szerzett be összesen 12 darabot, külön a Glacier Express vonatokba szánva, amelyek így már tisztán panorámakocsikból álltak, ekkor még kizárólag első osztályú kocsikként. Ekkor még megvoltak a közvetlen kocsiként közlekedő GEX-ek is, amelyeket azonban már nem hívtak így, hiszen ezt a nevet a panorámakocsis vonatoknak tartották fent.
2005-ben, a Stadler-féle panorámakocsik előtt igencsak színesek voltak a Glacier Express vonatok. Breda panorámák és hagyományos kocsik váltják egymást az MGB és az RhB színeiben, míg a vonat végén az RhB egyik étkezőkocsija is feltűnik
(forrás: flickr / peters452002)
A következő nagyobb beszerzésben az ekkor már összevont Matterhorn-Gotthard-Bahn (MGB) és az RhB 2006-ban fele-fele arányban elosztva szerzett be 34 darab panorámakocsit a Stadlertől. Ezzel ismét új korszak kezdődött, amelyben az alap szerelvényeken nem változtattak, azok mindig két első- egy étkező- és három másodosztályú kocsiból álltak. Ezek az RhB területén St. Moritz és Disentis között párosával csatolva, vagy egyesével egy-egy menetrend szerinti vonattal továbbítva közlekedtek. Az ekkor beindított davosi vonatpár Davos és Chur között csak egy szerelvénnyel de külön vonatként közlekedett. Disentisben a vonatokat szétbontották és az MGB vonalain már hatkocsis szerelvényekként közlekedtek tovább Zermattig. A davosi vonatpár a 2013-as menetrenddel közlekedett utoljára, 2014-től mindhárom GEX egy-egy menetrend szerinti vonattal közlekedett St. Moritz–Chur és Chur–Disentis útirányon, így már nem volt szükség a szerelvények bontására és egyesítésére.
A 2016-os szezonban még megvoltak a sima ütemes vonatok végére akasztott GEX-ek az RhB-nál. Itt épp az egyik leghíresebb hídon, a Landwasser viadukton halad az egyik ilyen vonat
(fotó: Berky Dénes)
A mai korszak a 2018-as menetrenddel indult, innentől kezdve a vonatok külön közlekedtetése lett a normalitás. A vonatok, 1982 után ismét nem közlekednek egész évben, a legkihasználatlanabb őszi szezonban október közepétől a decemberi menetrendváltásig egy GEX sincs. A többi hónapban egy vonatpár végig St.Moritz és Zermatt között közlekedik, illetve szezonálisan további vonatpárokkal egészül ki a menetrend. A legforgalmasabb nyári szezonban (ha épp nem borít fel minden tervet egy világjárvány) összesen négy vonatpár közlekedik, amelyekből kettő azonban nem a teljes szakaszon, csak St.Moritz–Brig illetve Chur–Zermatt között. A 2019-es menetrend indulásakor jelent meg először a Excellence Class kocsi az egyik vonatpárban, amely az első osztálynál is magasabb, teljeskörű ellátást nyújt a tehetősebb utasoknak. Ebbe a kocsiba az első osztályú jegyen felül a foglalás 420 svájci frankot kóstál, amiért cserébe azonban rengeteg szolgáltatást kapunk.
Az Excellence Class 1+1-es üléselrendezése, a beltérben felhasznált anyagok minősége és a kiszolgálás színvonala egy egészen új szintre emeli a GEX-élményt
(fotó: Berky Dénes)
A 2020-as menetrendben a koronavírus-járvány okozta több hónapos leállás után a nyári szezonban először egy, aztán két vonatpár közlekedett St. Moritz és Zermatt között. A nyári hónapokban a belföldi és más európai turisták által egész jó kihasználtsággal mentek a vonatok, azonban a szezon végével szeptember közepétől látványosan visszaesett a foglalások száma. A vonatok október 11-éig közlekednek, ezután az őszi üzemszünet következik, hogy a menetrendváltással ismét újra induljon a Glacier Express.
A 2009-ben felújított Breda és az ekkor beszerzett Stadler kocsik jelenleg az RhB landquarti üzemében egy nagyobb felújításon esnek át, amelynek keretében a belső tér teljesen megújul, a régi már-már unalmas színvilág helyett jóval modernebb, sok fa- és minőségi borítással ellátott belteret kapunk. Ez a felújítás jelenleg is zajlik, a tervezettnél ráadásul gyorsabb ütemben, hiszen a nyári kevesebb vonat miatt jobban haladtak a főműhelyben. Az őszi üzemszünet után minden Stadler kocsi és jónéhány Breda is már az új beltérrel fog közlekedni.
A Glacier Express ezzel a kisfilmmel emlékezik meg a 90 éves történelméről
A jövő tekintetében a Glacier Express igen fényesen állt a tavalyi szezon után, hiszen az utasszámok ismét emelkednek, a felpörgetett marketing, az Excellence Class és a felújított kocsik is jót tesznek az üzletnek. Ekkor jött a koronavírus, ami az idei év számaira sem volt jó hatással, de az RhB és az MGB pozitívan néz a jövőbe. Reméljük, hogy ahogy az utazás a járvány lecsengésével ismét egyszerűbbé válik, ismét sok utas tér vissza a nagymúltú Glacier Expresshez.
Sokat változott a Glacier Express az elmúlt 90 év alatt, de a lényeg ugyanaz: a világ leglassabb gyorsvonatával a világ egyik legszebb hegyi táján
Berky Dénes