2020. 10. 15.

Engedélyezve, mehet utcára

Forgalomba állt az első Zürich számára gyártott Bombardier Flexity. Májusra várták, de idén semmi sem az elvárásoknak megfelelően alakult.






Bő négy éve kötött szerződést a Zürich közlekedését ellátó Verkersbetriebe Zürich (VBZ) és a Bombardier 70+70 Flexity típusú villamos szállításáról, amiket az eredeti tevek szerint már tavaly forgalomba kellett volna állítani. Mondhatjuk, hogy a Bombardiertől megszokott módon jó egy éves késéssel, tavaly november közepén érkezett meg az első 42 méter hosszú jármű, amit a kötelező próbák és mérések elvégzése után ma már forgalomba is tudtak adni. Nyár közepén még nyár végét tippelte a VBZ, mint várható utasforgalmi megjelenés. Az időközben elkészült hálózatbővítések miatt viszont a múzeumi állomány egy része is kénytelen volt tavaly novemberben beállni a napi mókuskerékbe, mert a csökkentett kapacitású menetrendek mellett sem volt már megfelelő mennyiségű villamos a városban.

A Hardplatz megállóban az ajtós...

A szükséges engedélyek megszerzését ünneplendő a délelőtti sajtóút után a 4001-es pályaszámú villamos be is állt a forgalomba, hogy ma és holnap az összes olyan vonalon megfordulhasson, ahol majd a zürichi viszonyok között túlméretesnek számító kocsi elfér. Hétvégén egyelőre a kocsiszínben marad, de héfőtől a 11-es vonalon találkozhatnak vele az utasok, amikortól normál üzemben lesz elcsíphető. Apró segítség lehet az online térkép, ami mutatja, hogy merre jár az újdonság.

..és ajtótlan oldalával is pózolt a kamerának

A beltér világos és barátságos lett

Az aktuális tervek szerint 10 helyett csak 8 ilyen villamos érkezik meg és áll forgalomba idén, jövőre pedig 17 darabbal bővül a flotta. A 4002 és a 4003 már leszállításra került, azok is csak a hivatalos pecsétet várják a forgalomba kerüléshez. Amint elegendő új jármű érkezik, tervezik a mostani menetrendek átdolgozását, erre legjobb esetben is 2021 nyarán lesz lehetőség. Addig apró lépésekkel haladnak, mint a 15-ös vonal: itt a december közepi éves menetrendváltástól újra 7,5 perces ütemet biztosítanak.

A Bahnhofstrasse, ahol szinte biztosn lehet majd látni
(fotók: VBZ)

A milani stídió által tervezett formavilág elnyerte a Red Dot Design Award idei kitüntetését a vonatok és repülők kategóriában.


Adorján Péter