2020. 09. 25.

Hétvégi gyors – 2020. szeptember 19-25.

Európai vasúti reneszánsz kezdődik? Bontással indul a Siemensbahn felújítása. Buszok után trolik is érkeznek Bergenbe. Hibrid vágányszabályozó kapott német engedélyt. Trolikat és vonatokat cserélnek Brünnben és környékén. Próbák a villamosított Allgäubahnon.


Európai nemzetközi vonatok: vissza a TEE-hez!


Berlin | Németország – Európai gyorsvonati hálózatot indítana a német szövetségi közlekedési miniszter, Andreas Scheuer. A környezetvédelem és a fenntartható fejlődés jelszavaival is ékesített elképzelések szerint éjszakai és nappali vonatok is közlekednének majd a jobbára nyugat-európai hálózaton, amely nevében visszatérne a II. Világháború utáni gyökerekhez és a TEE 2.0 „munkacímet” viseli. A koncepció ráadásul illeszkedik a Németország-szerte 2030-ra bevezetni kívánt országos ütemes menetrendbe, így a szaktárca vezetője a „Deutschlandtakt” részének is tekinti a nemzetközi, néhány vonatból álló hálózatot. A tervek szerint 2025-ben indulna el az új Trans-Europ-Express szolgáltatása. A témával rövidesen bővebben is foglalkozunk a RegionalBahn oldalán.


Érkeznek a trolik is


Bergen | Norvégia – Év végétől majdnem teljesen füstmentessé válik a Fjordok kapuja névvel is illetett nyugat-norvég város helyi közlekedése. Eme váltásra az esedékes szolgáltatóváltás miatt is kerül sor, hiszen a Tide helyett a Keolis lesz a városi közlekedési szolgáltató a következő 9,5 évben. A Kínából rendelt elektromos buszok első darabjai már két hete megérkeztek, most a Škoda kezdte meg a szállítást. A megrendelés 10 darab Solaris Trollino 18 IV típusú trolira köttetett, érdekes tartozék bennük az utasüléseken a biztonsági öv, az áramszedőket mutató kamera és a különleges hőszigetelés. Ma már megszokott, hogy audiovizuális utastájékoztató rendszer és a belteret teljes mértékben figyelő kamerarendszer is van a légkondicionáló mellett, de minden ajtóhoz került utasszámláló is. Felsővezeték nélkül 11 kilométert tudnak megtenni, így apróbb hálózatfejlesztések sem elképzelhetetlenek.

Plzeňben próbafutásokat végeznek, majd kiszállítják őket
(fotó: Škoda Transportation)

Skandináviában Bergen mellett Landskrona üzemeltet még trolibuszokat, utóbbi helyre 2003-ban még a Ganz Transelektro szállított akkumulátoros Trollinokat. Bergen viszont abból a szempontból különleges, hogy 1972 és 1986 között 20 Škoda 9Tr közlekedett a városban, melyek közül kettőt meg is őriztek, illetve a Škoda egyetlen Vasfüggönyön túli megrendelése volt.


Áremelés a minibárban


Praha [Prága] | Csehország – A ČD számos vonaton üzemeltet a járat teljes hosszán vagy annak egy részén vándorkosaras vendéglátást. A ČD Minibar szolgáltatás keretében kisebb harapnivalókat és italokat lehet megvásárolni. Az árak eddig sem voltak a legolcsóbbak, most azonban árat emel az állami vasúttársaság. Persze őrületes drágításra ne számítsunk azért. A szeptember 15-én bevezetett új árlista szerint a legnépszerűbb ostyaszelet 10 helyett 12 koronába kerül; egy félliteres doboz Budvar sör ára pedig 28-ról 32 koronára emelkedett, a Plzeňský Prazdroj [Pilsner Urquell] pedig 42 helyett 45 koronába kerül dobozonként – írja a zdopravy.cz híroldal. A ČD nem kívánta kommentálni az áremelkedést, mondván az az üzleti érdekeiket sértené. Az új árlap ide kattintva, a ČD Minibar szolgáltatásban érintett vonatok és szakaszok listája pedig ide kattintva olvasható.


Elkezdődött a Siemensbahn felújítása


Berlin | Németország – 1980, a nyugat-berlini vasutassztrájk óta nincs rajta forgalom és a Spreetől északra vezető része azóta gyakorlatilag érintetlen formában várta a sorsát, hiszen nagyjából választási ciklusonként legalább egyszer fel akarta újítani valaki, a mostani munkákról például már 2019-ben megállapodás született, de írhattunk az újraindási tervekről 2016-ban és 2018-ban is. A Siemensbahn vonalát végül most tényleg felújítják, hiszen az egykori, Berlin-Spandau szélén álló telephelyen kutatási-fejlesztési központot hoz létre a Siemens, amelynek közlekedését ez a szárnyvonal oldhatja meg.

A viaduktról leszedett talpfákat gyűjtik és külön szállítják el. A régi felépítmény elbontása elengedhetetlen a hídszerkezet tüzetes vizsgálatához
(fotó: DB AG)

A munkák most a vágányok bontásával kezdődik: a magasvezetésű szakaszon naponta mintegy hatvan aljnyi távolsággal haladnak, ezután következik a hídszerkezet részletes vizsgálata, majd megfelelő eredmények esetén a felújítás munkái. A mostani tervek szerint mintegy 4,5 kilométernyi vasútvonal újulhat majd meg, ennek első lépése a 800 méter hosszú vasszerkezetes viadukt vizsgálata és felújítása. Három állomást újranyitnak (Wernerwerk, Siemensstadt, Gartenfeld) és amellett, hogy Jungfernheide térségében bekötik a Ringbahnba a vonalat, új hidat is kell építeni a Spree felett. Eközben pedig készül a megvalósíthatósági tanulmány a korábbi végállomáson, Gartenfelden túli meghosszabbításra is.


Már német vágányokon is elektromosan


Wien [Bécs] / Bern | Ausztria / Svájc – Még a 2016-os InnoTrans keretében vehette át a Krebs Gleisbau azt a hibrid meghajtású Unimat 09-32/4S Dynamic E³ típusú ágyazattömörítőt, amivel az elmúlt közel 4 évben már megszerezték a szükséges tapasztalatokat. Svájcban az SBB számára egy 10 éves szerződés keretében végeznek vele pályakarbantartásokat, korábban már Ausztriában is megszerezték a szükséges engedélyeket mind a munka közbeni, mind a haladás közbeni elektromos üzemhez. Mostanra a német engedélyek is megérkeztek, így ott is korlátozások nélkül használhatóvá vált a gép. Eddigi üzemideje alatt több, mint 80 százalékban elektromos módban üzemelt a gép, ami évi 125 tonnás CO2-kibocsátást előzött meg. A tulajdonosok véleménye szerint a hibrid megoldás az üzemeltetési és fenntartási költségeket is csökkenti, így szívesen vásárolnak majd a jövőben hasonló eszközöket.

A zajhatás is csökken, ha elektromos meghajtásra válthat a gép
(fotó: Plasser & Theurer)


Csuklós trolibuszt vesz Brno is


Brno | Csehország – Újabb trolibuszok érkezhetnek a morva fővárosba. A legújabb tender 40 darab, csuklós járműről fog szólni, bár a kiírás egyelőre nincs meghirdetve, így több részlet (önjáró üzemmód, klíma, férőhelyek száma) nem ismert. Az új járművek nem csak a magaspadlós Škoda 15Tr típust, de a 22Tr és 25Tr-eket is váltanák, a relatíve egységes flotta üzemeltetése érdekében. A csuklós trolikon felül szóló kocsik is érkeznek 2023-ig: egy 15 darabos és egy 45 darabos keretszerződés is kiírásra került 2020 nyarán. A beszerzésekkel lassan a kocka-Škoda troli korszaknak is vége: már csak 2 darab 15Tr és 19 darab 14Tr van a DPMB állományában.

Škoda 14Tr még van a hálózaton, azonban egy nagyobb beszerzés teljesülése esetén távoznak az állományból

Csuklós fronton más a helyzet: a brnói aktív 15Tr állománynak az 50, a napi kiadás 100%-a látható a képen

Ha sikeres lesz a tender, a repülnek a 25Tr-ek is. A rokon Urbanway-ek azonban még hosszú ideig szolgálják a várost...

...ahogyan a SOR TNB18-asok is.

Két típus amely hamarosan már a múlté lesz Brnóban.
(fotók: Mellár Marcell)


Alternatív hajtással Morvaországban


Brno | Csehország – Ha már a brnói troliüzemnek lesznek akkumulátoros, csuklós járművei, a Jihomoravský Kraj sem szeretne kimaradni. A Brno környéki vasúti közlekedésben évek óta az az üzemeltetési modell, hogy a járművek a kerület tulajdonában állnak, a cégek pedig az üzemeltetésért versenyezhetnek. Jelenleg is gyártás alatt van a plzeň-i Škoda gyárban 37 darab RegioPanter, ám a jövőben akkumulátoros járművek beszerzésében gondolkodnak a régió illetékesei. A hibrid motorvonatokat a jelenleginél sűrűbb közlekedést és újabb kapcsolatokat igénylő vonalakon vetnék be, így Brnoból inulva Zastávka u Brna és Veselí nad Moravou felé.


Tűz van, babám!


Banská Bystrica [Besztercebánya] | Szlovákia – Csütörtök délután a városközponti Štadlerovo nábrežie megállóban égett ki a 2012 decemberében beszerzett, ZV-732CN rendszámot viselő Iveco Citelis 18M CNG típusú autóbusz a 34-es vonalon. A mindössze 8 éves autóbusz motortere olyan mértékben megsérült, hogy az üzemeltető SAD Zvolen, a.s. nem is kívánja helyreállítani, illetve a tűzvizsgálat eredményét várják, hiszen viszonylag nagy gázüzemű fottával rendelkeznek és szeretnék elkerülni, ha több busz is ilyen sorsra jutna. A trolibuszok által is használt úton a felsővezetéket is javítani kellett, hiszen a réz hőállósága közismerten alacsony. A balesetben senki nem sérült meg, az anyagi kár viszont jelentős. A forgalom egy órányi üzemszünet után 15 óra körül indulhatott meg.

A kerületi rendőrség képei már az oltási munkák után készültek

A Markíza televízió riportjában a tűzoltók küzdelme is látható


Kiterjesztett utastájékoztatás a főpályaudvaron


Brno | Morvaország – Már az aluljáróban is informálódhatunk a hamarosan induló helyi közlekedési járatokról a brnói főpályaudvaron. A villamosmegállókban eddig is volt ledes kijelző, de ezentúl már az aluljárókban elhelyezett nagyméretű LCD kijelzők is segítenek a tájékozódásban. Az új monitorokon ráadásul nem csak a villamosok indulásai, de az állomás előtti térről induló autóbuszok és trolibuszok indulásai is szerepelnek. A négyvágányos villamosmegálló peronjai közül a megfelelőt megtalálni a számozás mellett nyilak is segít az új rendszerben.

Nyilak segítik, hogy melyik villamoshoz, melyik peronra kell felmenni
(fotók: Mellár Marcell)


Indul a villamos vontatás Allgäuban


Lindau | Németország – Két és fél év építési munkálatai utána augusztus végén a München - Lindau vasútvonal utolsó szakaszán is áram alá helyezték a felsővezetéket. Ezzel megindulhatnak az első villamos üzemű menetek a vonalon, amelyek először a DB Netz tesztjárművei lesznek. Ezek után következhetnek a menetrendváltástól bevetni kívánt járművek, az új szolgáltató, a Go-Ahead Flirt motorvonatai és az SBB RABe 503, avagy olasz nevét ETR 610 sorozatú billenőszekrényes vonatok. A menetendváltásig hátralévő szűk három hónapban ezen felül a mozdonyvezetők típus- és vonalismereti oktatása is zajlik majd, így mostantól gyakrabban találkozhatunk a menetrend szerinti vonatok között a jövő járműveivel is. Az ETR 610-esek persze nem csak Lindau és München között új vendégek, hanem az osztrák szakaszon is St.Margrethen és Lochau-Hörbranz között. Itt is nagyüzemben zajlik már a motorvonatok osztrák üzemi tesztelése és a járművezetők oktatása.


Videón az SBB Vorarlbergben próbázó ETR 610-es motorvonata


Elővárosi hálózatot nyert a Keolis


Adelaide | Ausztrália – A Keolis Downer üzemeltetheti 2021. január 31-től 8 évig az Adelaide környéki 131 kilométeres hálózatot, de opcionálisan további 4 évet is kaphat majd a nyújtott szolgáltatások függvényében a megrendelőként fellépő szövetségi állami közlekedési minisztériumtól. A 6 vonalon 89 állomást számláló 1600 mm-es nyomtávú rendszeren 92 motorvonat közlekedik, ebből most 22 elektromos üzemű, 2021-ben további 12 érkezik a  Gawler Line villamosítása következtében. Eddig összesen 39 kilométeren volt villamos vontatás, a Gawler Line újabb 42 kilométerrel növeli majd a környezetbarát módon járható pályahosszt. A vállalások között szerepel a csatlakozások színvonalának javítása és az utazáshoz kapcsolódó információk mennyiségének és minőségének emelése is. Ellentételezésként 2,14 milliárd helyi dollár (1,32 milliárd €) kerül majd a francia üzemeltető számlájára, aki a hálózat első magánhátterű cége lesz.


Hegyi kisvasutak együttműködése


Chur/St.Pölten | Svájc/Ausztria – Két alpesi keskeny nyomközű vasutakat üzemeltető vállalat, a svájci Rhätische Bahn (RhB) és az alsó-ausztriai NÖVOG együttműködési megállapodást írtak alá. A NÖVOG részéről itt első sorban természetesen a Mariazellerbahnról van szó, hiszen ez a vonal és az RhB sok hasonlóságot mutat: utasaik nagy része a turizmusból származik, de vonalaik egy részén komoly jelentőséggel bír a hivatásforgalom is. Ezzel a kettősséggel együtt élni nem könnyű, komoly kihívások elé állítja mindkét társaságot. A mostani megállapodás szerint, amelyet a járványhelyzet miatt rendhagyó módon egy videókonferencia keretében írtak alá, a két vasút a jövőben aktívan hirdetni fogja a másikat a saját felületein illetve a háttérben folyhat majd az eszmecsere a kifelé mutatott marketingstratégiák optimalizálásáról is.

Az RhB és a NÖVOG vezetése Churban és St.Pöltenben, egy videókonferenciával összekapcsolva írták alá a szerződéseket
(fotó: RhB)


Önvezető minibuszt tesztelnek


Stockholm | Svédország – Djurgården szigeten állt forgalomba próbaüzemben egy alapvetően önvezető elektromos minibusz, amivel október 8-ig munkanapokon 8 és 10, illetve 14 és 16 óra között utazhatnak az érdeklődők. Az 5G-s mobilhálózaton keresztül távolról vezérelt kisbuszban egyszerre 7 utas ismerkedhet a jövővel legfeljebb 18 km/h-s sebességgel, bár a jog miatt egy járműfelügyelő is ül a kormány mögött. A hálózati megoldásokat a neves Ericcson szállította, a vezérlőrendszereket az Intel és a svéd T-engineering fejlesztette. A városi környezetben végzett tesztek után a Kista Science City területén folytatódik majd a fejlesztés.

Balról jobbra: Kristoffer Tamsons, Stockholm régió közlekedési minisztere; Bernard Tabary, a Keolis nemzetközi ügyvezetője; Allison Kirkby, a Telia ügyvezetője; Daniel herceg, Västergötland grófja; Johanna Engman, a Kista Science City ügyvezetője; Jenny Lindqvist, az Ericsson elnökhelyettese; Jon Jädersten, az Intel főtechnológusa
(fotó: Keolis)

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell