2020. 09. 11.

Hétvégi gyors – 2020. szeptember 5-11.

Újabb Stadtbahnok a Ruhr-vidéknek. Athénba szállít az Alstom. Vasútvillamosítás Dániában. Távolsági FLIRT a BLS-nél. Kijelzőkkel az utasokért. Elektromos buszok érkeztek Bergenbe.


Stadtbahnokra várnak


Düsseldorf / Duisburg | Németország – Várhatóan októberben véglegesítik annak a tendernek az eredményét, amin az immár másfél éve a duisburgi DVG-vel közösen vásárolni tervezett Stadtbahn-járművekhez kerestek gyártót. Bár a Rheinbahn felügyelő bizottsága már engedélyezte a szerződéskötést, a DVG-nél csak szeptember végén esedékes az ülés. A HFx projektnévvel illetett típusból a Rheinbahn 91+42 darabot, a DVG 18+2 darabot vásárolna és 24 évre szóló alkatrész-utánpótlási szerződést is tartalmaz. Forgalomba 2025 és 2027 között állnának a járművek, amikért nettó 340 millió eurót kap majd a gyártó. Ennyi új járművel gyakorlatilag kiválthatják a jelenleg 35-40 éves B80-asokat.
A Rheinbahn és a kölni KVB közös projektjében beszerzett HF6-os viszont a májusban megszerzett engedélyek ellenére továbbra sincs forgalomban, mivel egy hónapja – nem túl meglepő módon – vázszerkezeti hibákat találtak egy frissen leszállított példánynál, ezért az októberre tervezett kapacitásnövelés egyelőre elmarad.

A hivatalosan elérhető kép alapján akármelyik nagyobb cég lehet a gyártó
(grafika: Rheinbahn)


Villamost kapott Athén


Athén [Αθήνα] | Görögország [Ελλάδα] – Megérkezett az Attiko Metro [Αττικό Μετρό Α.Ε.] telephelyére az első Citadis X05, amit még 2018 júliusában rendeltek meg. A 33 méter hosszú, ötrészes villamosra elméletileg 294 utas szállhat föl, amennyiben 2021 februárjára megszerzi az összes engedélyét. A világítás teljesen LED-es, az utastájékoztató rendszer pedig online lesz.

Sárga-fekete, mégsem Budapestre érkezett
(fotó: Alstom)


Húzzák a pókhálót


Roskilde–Holbæk | Dánia – Szeptember 1-jén megkezdte a Banedanmark, a dán infrastruktúra-üzemeltető a Koppenhágától nyugatra fekvő Nordvestbanen 35 kilométeres szakaszán a felsővezeték kiépítését, amivel 2021 júliusára kívánnak végezni. Üzembe helyezni viszont csak 2024 végén kívánják a rendszert, mert addig a jelző- és biztosítóberendezéseket is kicserélik ETCS Level 2-re. A kétvágányos vonalon a munkálatokat hétvége kivételével 20 és 5 óra között végzik, hogy a forgalmat ne akadályozzák – a vonalon éjjel is órás ütemben járnak a regionális vonatok.


Helló, MIKA!


Erlen | Svájc – Kigördült a gyárból a BLS távolsági kialakítású FLIRT 4 motorvonata, amivel a Bern–Neuchâtel–La-Chaux-de-Fonds vonalon közlekedő RegioExpress vonatokként találkozhatunk majd. A sorozat elnevezését egy nyílt pályázat alapján választották, amire 3500-nál is több javaslat érkezett.



Előbújt a RegioJet TRAXX-a


Kassel | Németország Nem sokkal több mint egy éve írtunk róla, hogy a legnagyobb cseh magánvasúti szolgáltató, a RegioJet, a flottájának egységesítésének céljából 15 darab TRAXX MS3-ast vásárol. A jelenlegi állomány továbbra is főleg az Olaszországból visszaimportált, csak 3 kV feszültségű egyenáramról üzemelő, 163-as sorozatú Pershingekből, valamint többáramnemű, de régebbi TRAXX-okból és Vectronokból áll. Utóbbi két típus ráadásul nem is áll teljesen a RegioJet tulajdonában, azokat az ELL-től (European Locomotive Leasing GmbH) bérlik. Az európai normál nyomtávolságú és villamosított hálózaton nagyjából univerzálisan bevethető mozdonyokkal a vasúttársasághoz érkezés valamint a magyar határzár feloldása után a Prága – Budapest vonatokon is találkozhatunk majd.

Kessel-Wilhelmshöhe állomáson a héten a 388 204 pályaszámot viselő darabot látták, az első pedig júniusban jött ki a gyárkapun


Digitálisan szebb az élet


Svájc – Év végéig országosan 50, 2022 végéig pedig további 500 kis és közepes méretű állomáson állít föl új interaktív kijelzőket az SBB. Ezzel az eddig csak papír alapú és hangbemondásos tájékoztatást használó állomáson lesz dinamikusabb az utastájékoztatás, illetve a fogyatékossággal élőknek is egyszerűbb lesz az utazás a beépített kétirányú beszédkapcsolatot biztosító interkommal. 46 és 55 colos, egy- vagy kétoldalas kijelzőket telepítenek, melyekre 50 millió frankot költenek el.

Állomási kijelző, menetrend, utazástervező és térkép egy helyen
(fotó: SBB)


Elektromos buszok Ostravába


Ostrava | Csehország – Az ostravai helyi közösségi közlekedési szolgáltató, a DPO hosszas várakozás után kiírta a tendert 24 darab elektromos buszra és hozzájuk tartozó töltőállomásokra. A közlekedési vállalat a tender kiírása előtt 6 piaci résztvevővel konzultált, a töltőállomások gyártásában érdekelt ABB-vel és a HELIOX B.V.-vel. A járműgyártók közül négy vett részt a DPO-val való egyeztetésen: a lengyel Solaris (amely eddig kizárólag a Škoda Electric-kel együttműködve szállított járműveket Csehországban), az ostravai Ekova Electric (amelyet idén megvásárolt a Škoda Electric), meglepő módon maga a Škoda Electric, valamint a svéd/lengyel Volvo. Ebből következően vélhetőleg Ostrava új elektromos buszai vagy Lengyelországban készülnek, vagy a Škoda érdekeltsége lesz (esetleg mindkettő). Az már kevéssé meglepő, hogy a szintén cseh SOR – amely az elmúlt évben a legnagyobb tételben tudott elektromos buszt eladni Csehországban – nem került a DPO látókörében: egy-egy kocsitól eltekintve, Ostrava hagyományosan SOR-mentes város.


Töredezettség-mentesítésre mennek a prágai 15T-k


Prága | Csehország – Az elmúlt években több baleset is beárnyékolta a Škoda 15T típusú villamosok hírnevét, azonban nem csak az azóta már folyamatosan javítás alatt álló, eleinte rejtélyes siklásokat okozó hiba miatt sérültek villamosok. Három példány, amelyet megmentésre érdemesnek ítéltek, most javításra kerül a Škoda Electric által. Emelkedő számsorrendben, a 9327-es lesz az első, amely 2019. áprilisában ütközött egy személyautóval, őt követi a 9341 amelyik egy másik villamossal ütközött, még 2017. decemberében, valamint az egyik legújabb 15T, a 9445 is javításra kerül. A három jámú javítása 45 millió cseh koronába kerül, melyet a DPP főként a biztosítótól kapott pénzből fedez.


Megérkeztek az első elektromos buszok


Bergen | Norvégia – Az első 29 busz megérkezett a bergeni kikötőbe abból a 102-ből, amit a kínai Yutongtól rendeltek. A 88 darab 12 és 14 darab 15 méteres buszok akkumulátora a gyártó vállalása szerint 7-10 órányi üzemidőt biztosít majd. Kihajózás után egyelőre egy parkolóba kerültek, hogy a novemberben elkészülő telephelyre költözhessenek.

Egyenesen Kínából érkeztek az elektromos buszok
(fotó: Keolis)


Prágai T6-helyzet: lassan itt a vége


Prága | Csehország – A törzshálózatról eltűntek, csak a vágányzár miatt szigetüzemként létező barranodvi vonalon közlekednek T6-osok. Már a többes szám is szinte túlzás, kiadás szerint egyetlen szóló T6-os jár hétköznap csúcsidőben, de összesen 5 kocsi van kihelyezve Sídliště Barrandov végállomásra. Ha minden a terv szerint alakul, október hónap folyamán befejeződhet a pályafelújítás Hlubočepy és a Smíchovské nádraží között, ezzel pedig a T6-osok jó eséllyel eltűnnek a mindennapi forgalomból.


Praha coronat


Prága | Csehország – A Pražská Integrovaná Doprava (PID), mint közlekedésszervező döntése szerint szeptember 11-étől, péntektől ismét elzárják az utasok elől a T3-as, T6-os és KT8D5-ös típusú villamosok első ajtóit. Ez alól kivételt képez a 32-es viszonylat Hlubočepy és Barrandov között, ahol a vágányzár miatt szóló kocsis üzem, valamint az ebből adódó jelentős utasforgalom miatt ez nem lehetséges. Ezen kívül a villamosoknál megszüntették a feltételes megállók intézményét és minden megállóban minden ajtót kinyitnak, így nem kell gombokat nyomni az utasoknak, bár a koronavírus-fertőzést tárgyak érintése nyomán eddig még nem mutatták ki. Ugyanezek az intézkedések érvényesek a városi buszokra (100-280 számmező) és az éjszakai buszokra (900-915-ös csoport). Az elővárosi járatokon viszont maradnak a feltételes megállások és az első ajtós felszállási rend a fővárosból kifelé. A metrók pedig továbbra is összajtóznak a cseh fővárosban.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell