Átalakítaná a Pershingjeit a RegioJet. Digitálisabb vasút. Helyiek a vezetőségben.
Okosíják a sárga Pershingeket
Prága | Csehország – Átalakítaná a jelenleg csak egyenáramú üzemre alkalmas mozdonyait a RegioJet. A cseh magáncég az 1990-es évek elején eredetileg Olaszországba exportált mozdonyokat vásárolta vissza jó évtizede a szolgáltatás megkezdéséhez. A gépek azonban e korlátuk miatt csak a Prága–Ostrava tengelyen közlekedhetnek – illetve ennek meghosszabbításaként az északi korridoron keresztül Kassára járhatnak –, viszont a kilenc mozdonyra szükség lenne a Prága és Brno közötti forgalomban is. Ez utóbbi útvonalon a most bevett útirányt nézve Svitavy állomástól délre van a határ az északi területeken alkalmazott 3 kV-os egyenáramú és a déli vonalakon használt 25 kV 50 Hz-es váltóáramú üzem között. A „régi”, Havličkův Brod felé vezető fővonalat nézve Kutná Hora állomás az üzemváltó pont, itt az állomás nagyjából közepén van a két áramrendszer határa, gépcserére van lehetőség némi körülményeskedéssel, míg a Svitava-völgyi vonalon nyíltvonalon van a rendszerhatár.
A RegioJet a mintegy 160 millió koronás projekt keretében építtetné át a Pershingeket kétáramrendszerűvé és valamennyi, a teljes cseh és szlovák hálózaton való közlekedéshez szükséges berendezéssel is felszerelnék a mozdonyokat, amelyek sorozatjelzése is 162-esről 362-esre változna – kérdés, hogy a pályaszámuk hogyan változik, hiszen a 362 112...120 közötti számok némelyike foglalt már államvasúti mozdonyok által (a gépek most a 162 112...120-as számokat viselik). Az átalakítás során a gépeket az ETCS fedélzeti eszközeivel is ellátnák – hivatkozik a zdopravy.cz portál Aleš Ondrůj, a RegioJet szóvivőjének nyilatkozatára.
Egyes vasútbarátok „Eso” néven is említik a kétáramrendszerű gépeket, utalva arra, hogy a régi csehszlovák pályaszámrendszerben a sorozatjel előtt E betű az egyenáramú, az S a váltóáramú üzemet jelentette, az egykor ES499.1-es sorozatú gépeknél pedig értelemszerűen mindkettő szerepelt a pályaszámban, de a magyar vasúti nyelvezet „Pershing” néven említi a kétáramnemű gépeket is általában.
A RegioJet a mintegy 160 millió koronás projekt keretében építtetné át a Pershingeket kétáramrendszerűvé és valamennyi, a teljes cseh és szlovák hálózaton való közlekedéshez szükséges berendezéssel is felszerelnék a mozdonyokat, amelyek sorozatjelzése is 162-esről 362-esre változna – kérdés, hogy a pályaszámuk hogyan változik, hiszen a 362 112...120 közötti számok némelyike foglalt már államvasúti mozdonyok által (a gépek most a 162 112...120-as számokat viselik). Az átalakítás során a gépeket az ETCS fedélzeti eszközeivel is ellátnák – hivatkozik a zdopravy.cz portál Aleš Ondrůj, a RegioJet szóvivőjének nyilatkozatára.
A Kassáról Prágába tartó RJ 1012-es élén érkezik Ostrava főpályaudvarára a 162 113-as számú gép 2019. december 15-én
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Egyes vasútbarátok „Eso” néven is említik a kétáramrendszerű gépeket, utalva arra, hogy a régi csehszlovák pályaszámrendszerben a sorozatjel előtt E betű az egyenáramú, az S a váltóáramú üzemet jelentette, az egykor ES499.1-es sorozatú gépeknél pedig értelemszerűen mindkettő szerepelt a pályaszámban, de a magyar vasúti nyelvezet „Pershing” néven említi a kétáramnemű gépeket is általában.
Digitalizálódik a német vasút
Berlin | Németország – Szerdán a Verband der Bahnindustrie in Deutschland (VDB), das Eisenbahn-Bundesamt (EBA) és a Deutsche Bahn (DB) aláírt egy megállapodást, mely szerint 2021-ben 10 régióban, 2035-ig pedig a teljes hálózaton szintet lép a biztosítóberendezési technológia és az elektronikus (ESTW) helyett digitális (DSTW) rendszerek épülnek ki. A megállapodást aláíró felek a célhatáridőt 2040-ről alkudták le. Erre a szövetségi közlekedési minisztérium 500 millió eurót allokál az idei konjunktúracsomagból. Emellett fojtatják a törzshálózat 2015-ben megkezdett átépítését az ETCS Level 2 specifikációja szerinti üzemre.
A jövőben sokkal nagyobb területeket irányíthatnak centralizáltan
(fotó: Max Lautenschläger / DB AG)
(fotó: Max Lautenschläger / DB AG)
Szintén ide kapcsolódik, de lassan 80 éves folyamatot melegít föl újra a Digitale Automatische Kupplung (DAK, Digitális Autómatikus Kapcsolószer) hétfői bemutatása. A Mindenben tartott bemutatón egy próbavonatot állítottak össze, melyen a kocsik között a motorvonatokon megszokott központi ütköző-vonókészülék (Scharfenbergkupplung Typ 10) egy erősített verziója volt felszerelve. Az elektromos csatlakozófej az automatikus fékpróbához és a vonatszakadás felismeréséhez is használható. Az elkövetkezendő hónapokban 12, különböző gyártóktól származó kapcsolókészülékkel felszerelt kocsival folytatnak teszteket a DB Systemtechnik munkatársai, mielőtt egy 24 kocsis próbavonattal közlekednek majd főleg Németország, Ausztria, Svájc és további európai országok vasútjain. A 2022 végéig tartó kutatási projekthez szintén hozzájárul a szövetségi közlekedési minisztérium 13 millió euróval. A pénzen vasúttársaságként a DB Cargo, az SBB Cargo, a Rail Cargo Austria, kocsitulajdonosként pedig az Ermewa, a GATX és a VTG osztozik. Célkitűzés a '60-as években bevezetni tervezett és időközben elbukott egységes európai automatikus csatlásszerkezet bevezetése.Sabina Jeschke, a DB digitalizációért felelős igazgatója szerint a DAK ajtót nyit a a vasúti teherszállítás automatizációjához és digitalizációjához, illetve növeli majd a rendezőpályaudvari kapacitásokat. Sigrid Nikutta, a BVG-től 9 év után visszatért teherszállítási igazgató szerint a megoldás elterjedésével növekedhet az egyedi kocsiforgalom szerepe és a közútról a vasútra kerülhetnek vissza szállítási feladatok. Ehhez a célhoz versenyképes árazásra és szolgáltatásra van szükség.
A próbavonat, amiben különböző kocsikat kevertek a bemutató kedvéért
Sabina Jaschke és Sigrid Nikuttta a DAK mellett a Mindenben tartott bemutatón.
Érdemes megfigyelni, hogy a kocsikról leszerelték a sarokütközőket is.
(fotók: Oliver Lang / DB AG)
Érdemes megfigyelni, hogy a kocsikról leszerelték a sarokütközőket is.
(fotók: Oliver Lang / DB AG)
Hangsúlyosabb helyi érdekek
London | Nagy-Britannia – A Department for Transport (DfT), a Transport for East Midlands (TfEM) és az East Midlands Railway (EMR) megállapodást kötött, hogy legalább a mostani franchise 2027-es határidejéig plusz kettő igazgatósági tagot delegálhatnak. Az egyik új tag az utasok szemszögéből vizsgálja majd a működést és a fejlődést, a másik tag pedig a részvényesek oldaláról vizsgálhatja a befektetések hasznosulását. Ettől a lépéstől azt várja a helyi és országos kormányzat, hogy javul a megbízhatóság és a pontosság, illetve a helyi érdekek jobban érvényesülnek majd a szolgáltatás tervezésekor. Természetesen a kötelezően közzéteendő adatok és a prémium-kötbér rendszer nem változik.
Nyitott ajtóval várnának mindenkit
Budapest | Magyarország – A Continental Railway Solution Kft. (CRS) a július 31-én tapasztalt érdeklődés miatt október 3-án 12:30 és 15:00 között ismét megnyitja a RegioJet vonatának fedélzetét és a mozdony fülkéit. Az esemény egyelőre tervezettként kezelendő, hiszen a Prága–Budapest vonatok újraindításához a szeptemberre elrendelt határátlépési korlátozások feloldása is szükséges.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter