A legtöbb közlekedésbarátnak, aki járt már Prágában, a barrandovi villamosvonalat nem nagyon kell bemutatni. A cseh főváros egyik legújabb szakaszáról van szó, amely a kétezres évek elején épült, átadására pedig 2003-ban került sor.
A megnyitástól számítva eltelt 17 év nem tűnt el nyomtalanul; illetve mégis, miután megkezdődött a pálya teljes felújítása, sőt egyúttal régóta helyenként kétes állapotú Smíchovské nádraží – Hlubočepy közötti szakasz is átépül. A munkák 2020. március végén kezdődtek, jelenleg már a vége felé tartanak. A június óta tartó fázisban az X12-es jelzéssel a pótlóbuszok a Na Knížeci autóbusz-állomás mellől indulnak és a Smíchovské nádraží érintése nélkül (ahol most az egyébként Barrandovra tartó villamosok fordulnak) Hlubočepy megállóhelyig közlekedtek, ahonnan tovább a déli végállomás felé a 32-es jelzésű ideiglenes viszonylattal lehetett eljutni.
Az átszállás Hlubočepy megállóhelyen nem lett túlbonyolítva
A szeptember végi hosszú hétvégén ismét csak busz ment a lakótelepre, természetesen nem a gyorsforgalmi úton, hanem az összes megállóhely érintésével, „kertek alatt” közelítik meg azt. Az útvonal nem teljesen ismeretlen, amíg nem volt villamos Barrandovra, ezen az útvonalon közlekedtek az autóbuszok a 90-es évek elejétől 1-2 perces követéssel (a legsűrűbb a 128-as viszonylat volt, amely önállóan is 2 percenként járt csúcsidőben).
A régi 128-as vonalon még csuklós Karosák közlekedtek, csúcsban 2 percenként.
Persze amennyiben minden kocsi a helyén volt, a hegyet ugyanis nem mindegyik kocka Karosa bírta egyformán
Forrás: citybus.cz
Persze amennyiben minden kocsi a helyén volt, a hegyet ugyanis nem mindegyik kocka Karosa bírta egyformán
Forrás: citybus.cz
Az X12-es vonalon Karosák már nem, csak SOR NB18-asok közlekedtek. Mára Nádraží Hlubočepy megállóhelynél csuklós buszok nem sűrűn keresztezik a Prága – Rudná u Prahy – Beroun vasútvonalat
A másik vasútvonal, a „Pražský Semmering” két jellegzetes völgyhídja közül a Jihovýchodní viadukt alatt még éppen elférnek a 2,5 méter széles autóbuszok
A kerékpársáv használata nélkül a személyautók egyébként elférnek, a busz viszont kitölti a rendelkezésre álló teret
A felújítással több bővítési opció is került a rendszerbe: Lihovar megállóhely után beépítésre kerültek váltók, amellyel egy esetleges Moldva-parti bővítés Radotín felé. Érdekesség, hogy amennyiben ez megvalósul, nem először megy kötöttpályás jármű a folyó bal partján: korábban trolibusz is közlekedett Velká Chuchle városrészig. A másik bővítési lehetőség első méterei Sídliště Barrandov végállomáson készültek el. Korábban már írunk róla, hogy Slivenec felé bővülne a villamoshálózat, ebből most egyelőre csak a meglévő hurok kismértékű átalakítása és váltók beépítése valósult meg, valamint 40 méternyi vágány, amely egyben tárolóként és alkalmi műhelyként is szolgál a szigetüzemként létező 32-es viszonylat részére. Jó eséllyel ez a vonal lesz ahonnan búcsúznak a prágai T6-osok: már csak 5 kocsi van forgalomban és ha ismét fel tudnak menni a villamosok a belvárosból Barrandovra, ezekre sem lesz szükség.
A csúcsidőben 4 viszonylatot (4, 5, 12, 20) kiszolgáló pálya várhatóan 2020. ősz végére készülhet el.
A csúcsidőben 4 viszonylatot (4, 5, 12, 20) kiszolgáló pálya várhatóan 2020. ősz végére készülhet el.
Mellár Marcell