Tegnap délelőtt tartották a budapesti villamosvezetők szokásos éves versenyét, a Keressük a BKV legjobb felszíni közösségi közlekedési járművezetőjét! sorozat keretében.
Évek óta vadásztuk sikertelenül a villamosvezetők körében megrendezett ügyességi versenyt, hiszen a legjobbak minden évben eljuthattak a TRAM-EM – Villamosvezető Európa-bajnokságra. Idén május 9-re volt tervezve, majd szeptember 26-ra elnapolták, de jelenleg már 2021. június 5-én megtartani tervezett megmérettetésre mindenképpen Oradea [Nagyvárad] hálózatán kerül majd sor – amennyiben a nemzetközi helyzet is úgy adódik.
A budapesti verseny idei helyszíne a Kispest állomás melletti összekötővágány volt, ahova két CAF Urbos 3/5 állt ki, közülük a 2207-es pályaszámú volt a versenyjármű és a 2201-es a tartalék, illetve járművezetői tartózkodó. A pálya a Hofherr Albert utcai, közforgalomban nem használt összekötővágánynak mintegy 400 méter hosszú szakaszán lett kijelölve és 6 feladatot kellett teljesíteni.
A feladatok rövid leírása:
- A középső modulon lévő áramszedő csúszólapját az egyik deltafüggesztő alá kellett pozicionálni, de a néhány 10 centiméteres tévedéssel még lehetett pontot menteni.
- Egy klasszikus: szabálytalanul a felsővezeték tartóoszlopára helyezett Megállj! jelzőtábla (vörös tárcsa). Amennyiben a fülkében ülő oktatónak adott válasz nem megfelelő vagy megállás nélkül elhalad mellette a versenyző, akkor nem jár pont.
- Szintén egy klasszikus az Űrszelvénybe nyúló létesítményre figyelmeztető jelzőtábla (vágány felé mutató nyíl), ami mellett ott állt az egyik bíró. Megállás nélküli elhaladáskor nem jár pont.
- Ugyaninnen elindulás után szabályos Megállj! hangjelzésre kellett megállni.
- Újabb saccolós feladat: a második ajtóval a kijelölt oszlop mellett megállás. Itt az ajtónyílás teljes felülete maximális pontot ért, az ajtókeret fele mennyiséget, az utastéri ablak széle már semmit.
- Megállás a villamos orrával egy meghatározott keresztalj éle fölött.
Kispest állomás a maga nemében egy zárvány, de lehetne sokkal jobb összekötőkapocs is.
Az S21/2922 az itt megszokott klasszikus szerelvényként: Csörgő és vezérlőkocsis Bhv-stokk.
Az S21/2922 az itt megszokott klasszikus szerelvényként: Csörgő és vezérlőkocsis Bhv-stokk.
Az összekötővágány geometriáját jelentős mértékben meghatározza a vasúti terület, ezáltal nem sok egyenes szakasz van rajta
A versenyzőket a BKV belszolgálati járműveivel hozták ki és vitték vissza Száva kocsiszínbe, igény szerinti gyakorisággal.
Elöl az első versenyző, háttérben az 50-es villamos
Hidroglóbusz, szinte tökéletes H-kerítés: nehéz elhinni, hogy két forgalmas budapesti főút között vagyunk
Két vasútüzem egymás mellett
A lajosmizsei retró ingaszerelvény megfelelő mozdony hiányában sajnos nem tudott üzemszerűen közlekedni
Mivel az alapvetően szabadtéri eseményt a korábban tapasztaltak szerint idén sem hirdették meg előre, közlekedésbarátok sem voltak kint, senki nem szurkolt a versenyzőknek. Egészen furcsa érzés...
Irány az ötödik feladat!
Hanyadik ajtóval kellene megállni? A versenybíró a síngerincre festett jelölések alapján állapította meg a pontszámot.
Áramvonalas formák a kerítés két oldalán
Utolsó mozzanat volt mindenki számára, hogy visszavezessen a pálya elejére
Kispest, Vörös Csillag Traktorgyár, átszállhatnak a 3-as metróra.
Ritkán látni CAF-ot a Határ úti végállomástól dél-keletre
(fotó: Érsek Ferenc)
(fotó: Érsek Ferenc)
Ugyanaz a pillanat másik szögből
Itt nem érdemes kísérletezni, hogy beférünk-e a villamos mellé
A kijelző ne tévesszen meg senkit, a vonat Lajosmizsére indul
(fotó: Érsek Ferenc)
(fotó: Érsek Ferenc)
Érdekes alakzatot vesz föl a CAF a néhány éve elbontott végállomási épület helye mellett
(fotó: Érsek Ferenc)
(fotó: Érsek Ferenc)
A Tulipán utcai hurokba 2006-ig bejárhattak a villamosok, mára csak üzemi szerepe maradt ennek a néhány méternyi sínpárnak. A 2207-es az utasforgalmi 42-es kihaladását várta.
Közvetlenül mögötte érkezett a 2201-es...
...majd kihaladt az Ady Endre útra. A 42-es vonalán ilyen sűrűséggel ritkán közlekedik akadálymentes jármű.
Gyönyörű jövőkép lehetne, de még hasznosabb lenne a mostani 194M (leendő 194E) helyett a 42-est meghosszabbítani legalább a Havanna utcai lakótelepig
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
A pontok összesítése után kialakult sorrend:
- Lőrincz Antal
- Bédeg Norbert
- Makrai Tamás
Szívből gratulálunk minden résztvevőnek és további eseménymentes, nyugodt szolgálatokat kívánunk nekik!
Adorján Péter