2020. 09. 23.

Budapesti villamosvezetők versenye

Tegnap délelőtt tartották a budapesti villamosvezetők szokásos éves versenyét, a Keressük a BKV legjobb felszíni közösségi közlekedési járművezetőjét! sorozat keretében.





Évek óta vadásztuk sikertelenül a villamosvezetők körében megrendezett ügyességi versenyt, hiszen a legjobbak minden évben eljuthattak a TRAM-EM – Villamosvezető Európa-bajnokságra. Idén május 9-re volt tervezve, majd szeptember 26-ra elnapolták, de jelenleg már 2021. június 5-én megtartani tervezett megmérettetésre mindenképpen Oradea [Nagyvárad] hálózatán kerül majd sor – amennyiben a nemzetközi helyzet is úgy adódik.

A budapesti verseny idei helyszíne a Kispest állomás melletti összekötővágány volt, ahova két CAF Urbos 3/5 állt ki, közülük a 2207-es pályaszámú volt a versenyjármű és a 2201-es a tartalék, illetve járművezetői tartózkodó. A pálya a Hofherr Albert utcai, közforgalomban nem használt összekötővágánynak mintegy 400 méter hosszú szakaszán lett kijelölve és 6 feladatot kellett teljesíteni.

A feladatok rövid leírása:
  1. A középső modulon lévő áramszedő csúszólapját az egyik deltafüggesztő alá kellett pozicionálni, de a néhány 10 centiméteres tévedéssel még lehetett pontot menteni.
  2. Egy klasszikus: szabálytalanul a felsővezeték tartóoszlopára helyezett Megállj! jelzőtábla (vörös tárcsa). Amennyiben a fülkében ülő oktatónak adott válasz nem megfelelő vagy megállás nélkül elhalad mellette a versenyző, akkor nem jár pont.
  3. Szintén egy klasszikus az Űrszelvénybe nyúló létesítményre figyelmeztető jelzőtábla (vágány felé mutató nyíl), ami mellett ott állt az egyik bíró. Megállás nélküli elhaladáskor nem jár pont.
  4. Ugyaninnen elindulás után szabályos Megállj! hangjelzésre kellett megállni.
  5. Újabb saccolós feladat: a második ajtóval a kijelölt oszlop mellett megállás. Itt az ajtónyílás teljes felülete maximális pontot ért, az ajtókeret fele mennyiséget, az utastéri ablak széle már semmit.
  6. Megállás a villamos orrával egy meghatározott keresztalj éle fölött.
A versenysorozatnak ez már a végső fordulója, korábbi alkalommal elméleti feladatokat kellett megoldaniuk a résztvevőknek és így alakult ki a 16 fős mezőny. Egy versenyzőre 15 perc volt tervezve, ami bőségesen elegendőnek bizonyult, hiszen a feladatok végrehajtásának idejét stopperrel is mérték és utána még vissza is kellett vezetni a kiindulási pontra.

Kispest állomás a maga nemében egy zárvány, de lehetne sokkal jobb összekötőkapocs is.
Az S21/2922 az itt megszokott klasszikus szerelvényként: Csörgő és vezérlőkocsis Bhv-stokk.

Az összekötővágány geometriáját jelentős mértékben meghatározza a vasúti terület, ezáltal nem sok egyenes szakasz van rajta

A versenyzőket a BKV belszolgálati járműveivel hozták ki és vitték vissza Száva kocsiszínbe, igény szerinti gyakorisággal.

Elöl az első versenyző, háttérben az 50-es villamos

Hidroglóbusz, szinte tökéletes H-kerítés: nehéz elhinni, hogy két forgalmas budapesti főút között vagyunk

Két vasútüzem egymás mellett

A lajosmizsei retró ingaszerelvény megfelelő mozdony hiányában sajnos nem tudott üzemszerűen közlekedni

Mivel az alapvetően szabadtéri eseményt a korábban tapasztaltak szerint idén sem hirdették meg előre, közlekedésbarátok sem voltak kint, senki nem szurkolt a versenyzőknek. Egészen furcsa érzés...

Irány az ötödik feladat!

Hanyadik ajtóval kellene megállni? A versenybíró a síngerincre festett jelölések alapján állapította meg a pontszámot.

Áramvonalas formák a kerítés két oldalán

Utolsó mozzanat volt mindenki számára, hogy visszavezessen a pálya elejére

Kispest, Vörös Csillag Traktorgyár, átszállhatnak a 3-as metróra.

Ritkán látni CAF-ot a Határ úti végállomástól dél-keletre
(fotó: Érsek Ferenc)

Ugyanaz a pillanat másik szögből

Itt nem érdemes kísérletezni, hogy beférünk-e a villamos mellé

A kijelző ne tévesszen meg senkit, a vonat Lajosmizsére indul
(fotó: Érsek Ferenc)

Érdekes alakzatot vesz föl a CAF a néhány éve elbontott végállomási épület helye mellett
(fotó: Érsek Ferenc)

A Tulipán utcai hurokba 2006-ig bejárhattak a villamosok, mára csak üzemi szerepe maradt ennek a néhány méternyi sínpárnak. A 2207-es az utasforgalmi 42-es kihaladását várta.

Közvetlenül mögötte érkezett a 2201-es...

...majd kihaladt az Ady Endre útra. A 42-es vonalán ilyen sűrűséggel ritkán közlekedik akadálymentes jármű.

Gyönyörű jövőkép lehetne, de még hasznosabb lenne a mostani 194M (leendő 194E) helyett a 42-est meghosszabbítani legalább a Havanna utcai lakótelepig
(fotók: Adorján Péter)

A pontok összesítése után kialakult sorrend:
  1. Lőrincz Antal
  2. Bédeg Norbert
  3. Makrai Tamás
Legjobb női versenyzőként Kovács-Pusztai Tímea az összetettben 8. helyezést szerezte meg.

Szívből gratulálunk minden résztvevőnek és további eseménymentes, nyugodt szolgálatokat kívánunk nekik!

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.