2020. 09. 21.

Szén után vasút

A barnakőszén szállítása miatt kiépült lausitzi hálózat korszerűsödik és a teljes hálózat műszaki értelemben meghatározó pontjává válik Cottbus.






Cottbus járműjavítóját 1874-ben avatták, jelenleg főképp dízelüzemű mozdonyok javításával foglalkozik. Erre az alapra kíván a DB egy új ICE-üzemet felépíteni 2023 és 2026 között, hogy a szénbányászat megszűnésével felszabadult munkaerő-mennyiséget hasznosíthassák. Első körben a városba vezető vasutak felújításába kezdenek bele: kétvágányúsítás, villamosítás, sebességemelés.

Rövid távú cél, hogy minden irányból kétvágányú és villamosított vonalak vezessenek Cottbusba

Az 1978 óta álló épület felújítása és az előtte fekvő tér átépítése tavaly őszre készült el. Előbbi a 2015-ben megkezdett állomásmodernizáció lezárása, utóbbi a régen várt központi villamos- és buszállomást hozta el.

Korábban csak egy betonkocka volt, tavaly óta jelentősen színesebb lett

Az állomásépülettel átellenes oldalon pedig ott áll a járműjavító, amit nagy mértékben fejleszteni kíván a DB AG. Bár jelenleg leginkább mozdonyok, azon belül is a dízelmotorosakra specializálódott az üzem, elkerülhetetlennek tűnik a technológiák átalakulásának lekövetése.

Jó alapokkal nem nehéz a fejlesztés

Tavaly elkészült az első hibrid tolatómozdony, idén elkészül a második és 2022-től akár sorozatban is készülhet, ha sikerül az engedélyek megszerzése.

HELMS-mozdony: a korábbi dízel-hidraulikus mozdony immár villanymotor által is meghajtható

Mivel a vasúti területen bőven van hely a korábbi rendezői kapacitások kihasználatlansága miatt, könnyen megépíthetőek az új csarnokok és irodaépületek. A tervek szerint az ICE 4-esek számára teljesen új karbantartóbázis, egy új csak a hibridmozdonyok átépítésére és karbantartására specializált műhely és egy oktató- és kutatóközpont is épül majd a mostani csarnok körül. Hat év múlva 1200 új munkahely jön létre ott, ahol most mindössze 420 munkahelyet találunk.

Színessel a meglévő, szürkével az új csarnokok és épületek

Adorján Péter