2020. 09. 08.

Okosan és papír nélkül már Bonnban is

A Bundeshauptdorfban szintet léptek a jegyértékesítésben és már papírmentes jegyeket is válthatunk a tesztbe bevont vonalakon. A BONNsmart nevű projekt keretében hamarosan az egész városban használhatjuk majd a korszerű fizetési és jegyváltási módot.



Tegnap óta akár digitálisan is vásárolhatunk jegyet Bonn két vonalán, melyeket már bevontak a tesztbe. A Köln/Bonn repülőteret érintő SB60-as buszon és az ICE-vel is kiszolgált Siegburg/Bonn állomást érintő 66-os Stadtbahnon tesztüzemként bevezetett újítás fel- és leszállásnál is kezelést igényel, tehát egy Check-In/Check-Out elvű rendszer. Ennek előnye, hogy pontosabb adatokat szolgáltat a felhasználók utazási szokásairól, így jobban tervezhető a szükséges kapacitás. A kilépés miatt ugyan némileg lassabb és az utasoktól is több figyelmet kíván a rendszer használata, de a jövőben bevezetni kívánt, a mostani zónásnál igazságosabb tarifarendszer fejlesztését nagyban megkönnyíti.

Jelenleg egyúti és napijegyeket ismer a rendszer, mivel a mostani fázisban a ritkán utazók megszólítása a fő cél, akik eddig a tarifarendszer rejtett buktatói miatt nem utaztak. Hogy mennyire egyszerű a használata és nyitott a rendszer, jól mutatja, hogy bármilyen NFC-s fizetési módot támogat, legyen az hagyományos formátumú bankkártya vagy hitelkártya, okostelefon vagy okosóra. Itt jön a másik csavar a rendszerben, hiszen csak akkor képes a rendszer az összes adott napi utazásunkat egyben elszámolni, ha mindig ugyanazt az eszközt használjuk fizetéshez, hiszen a telefonnak és a fizikai bankkártyának más az egyedi azonosítója.

Az SWB egy rövid videót is közzétett a használatról

Ha jegyellenőrrel kerülünk kapcsolatba, akkor ő is azt a fizetési médiumot fogja elfogadni érvényesnek, amelyiket az adott járatra felszállva használtunk. Az adatvédelmi előírásoknak megfelelően profilalkotásra alkalmatlanok a kártyaadatok, ahogy az ellenőrök sem tudják visszakeresni a korábbi utazásainkat. A fizetési rendszert a Postbank és a VISA kettőse jegyzi, ami a biztonság és a megbízhatóság szempontjából előnyös.


Hendrik Wüst, NRW közlekedési minisztere teszteli a rendszert

A sajtótájékoztatón egy már teljes funkcionalitású busz szerepelt.
Balról jobbra: Ashok Sridharan, Bonn főpolgármestere; Hendrik Wüst, tartományi közlekedési miniszter; Anja Wenmakers, az SWB ügyvezetője; Matthias Augustyniak, az S&B ügyvezetője; Jürgen Schübel, a VISA közép-európai vezetője; Lars Stoy, a Postbank vezetője.

A rendszer kiépítéséhez a tartományi kormányzat 500.000 eurós támogatást nyújtott, amiből a Scheidt&Bachmann FareGo háttérrendszer, valamint 230 busz és 99 Stadtbahn leolvasókkal történő felszerelését valósítja meg az SWB.

ELEKTRA? RIGO? Mi lesz a következő?
Ismerősen cseng a Scheidt&Bachmann név? Nem véletlen! Budapesten is ennek a cégnek a 300-nál is több automatájával és a háttérrendszerével dolgozik a BKK. Az utasok egy része a folyamatos rongálások miatt továbbra is a személyes jegyvásárlást preferálja, ami hatalmas logisztikai költségeket okoz, de nekik is hasznos lenne egy ilyen irányú fejlesztés. A fejlesztés ugyan elkezdődött, de politikai nyomásra a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. rendszerét kellett üzembe állítani Budapestnek és a Volánbusznak, pedig a hagyományos papírjegyes rendszereknél lényegesen nem gyorsabb, sőt sok esetben a kódolvasás is problémás. Az S&B rendszerével ellentétben az NM rendszere nem utólag számol el, hanem előre kell meghatározni a díjterméket. Aki nem ismeri a tarifarendszert, annak nem ad segítséget a választáshoz.
Időközben már mindkét, a RIGO névre keresztelt rendszert hirdető buszról eltávolították a matricákat, de a fedélzeti eszközök továbbra is bennük vannak és ugyanúgy nem használhatóak semmire.
A 2000-es évek elején még a BKV égisze alatt kezdődött meg a szintén hamvába halt ELEKTRA nevű elektronikus jegyrendszer fejlesztése, de abból sem lett semmi. Hivatalosan már nincs határidő a rosszul és drágán működő jelenlegi tarifa- és jegyrendszer átalakítására, pedig az egyre jobban digitalizálódó világunkban csak egy apró szikra kellene hozzá.
Április közepén még könnyű volt megtalálni a technológiai demonstrátort
(fotó: Adorján Péter)


Adorján Péter