Az RhB-nál éppen a történetének legnagyobb járműbeszerzése és ezzel egy látványos generációváltás van folyamatban. Az új motorvonatok érkezésével alaposan átalakul majd nem csak az utasoknak nyújtott szolgáltatás, de a háttérben is sokminden. Nézzük, mit jelent ez a fékrendszerek szempontjából!
Soha nem volt még akkora volumenű járműbeszerzés a Rhätische Bahnnál, mint amely most zajlik éppen. Az új, ABe 4/16 sorozatjelű, Capricorn névre kereszelt motorvonatokból mostanra 56 szerelvényre írt alá az RhB a Stadlerrel. Az elsőt még 2019 nyarán szállították, majd hosszas tesztelések és finomítások után egy évvel később állt forgalomba. Ezen cikk megjelenésekor pedig már a hetedik (3117-es pályaszámú) szerelvény átadás-átvétele zajlik. Nem telik sok időbe és a belső körökben RTZ-nek (Regionaler Triebzugnak) nevezett motorvonatok lesznek a meghatározók az RhB flottájában a mai mozdonyos vonatok helyett. Itt és most nem fogunk belemenni abba, hogy ez vasútrajongó szemszögből mit jelent, de technikai megközelítésből mindenképpen komoly változásokat hoznak a motorvonatok.
Kezdve azzal, hogy egy rövid próbálkozás után a Be 4/4 sorozatú motorkocsik esetében, az RhB most végérvényesen is az automata csatlás mellett tette le a voksát. Eltűnik tehát a középütkző és a kétoldali csavarkapocs, ami a vasúttársaság történetének első pillanatától jelen volt és leváltja a Svájcban rendszeresített Schwab-Kupplung. Ez persze fékezési szempontból is azt jelenti, hogy a vákuumfék itt már egyáltalán semmilyen formában nincs jelen, a jármű féktechnikailag teljesen megegyezik a mai nagyvasúti Flirt-generációval.
Az irány tehát egyértelmű: el a vákuumtól és marad kizárólag a sűrített levegő. Hát, ennyire azért nem lesz egyszerű a dolog, hiszen a személykocsik túlnyomó része is vákuumfékes még, nem beszélve a teherkocsikról, ahol semmilyen sűrített levegőt nem találunk. A személykocsi-probléma egyik megoldása természetesen az, hogy az 56 Capricorn leszállítása után nem nagyon marad már hagyományos személykocsi az RhB-nál. Ezen túl az Albula vonatokban most még közlekedő erősítőkocsik leváltására is zajlik már a háttérben a tender-előkészítés, amiből valószínűleg az AGZ betétkocsijaihoz megtévesztésig hasonló, tisztán P-fékes kocsik érkeznek majd néhány éven belül. Halkan jegyzem meg, hogy remélhetőleg modern étkezőkocsikat is sikerül majd ezzel a körrel beszerezni, mert ugyan a 100 éves étkezőknek szuper hangulata van, de nagyon nem illenek már a modern vonatokba az Albulán.
A teherkocsik továbbítása pedig, mivel a Schwab-Kupplung és a Capricorn nincs felkészítve további kocsik vontatására, megmaradnak a hagyományos, DL-fékes mozdonyok. A Ge 4/4 III sorozat nagy átalakítása épp előkészítés alatt áll, amely során a pletykák szerint még az Allegrákból és Capricornokból ismert egyen-vezetőállást is megkapják majd. Egy ekkora beruházás után a mozdonyok még hosszú évekig szolgálhatnak majd. Továbbá, ha a legrégebbi generáció (Ge 4/4 I és Ge 6/6 II) teljesen el is tűnik majd a napi forgalomból, néhány Ge 4/4 II megmarad majd, elsősorban a tehervonatok továbbítására. Ebből közvetetten az is adódik majd, hogy a vegyesvonatok is el fognak tűnni az RhB-tól, hiszen a Capricornok erre már nem alkalmasak. Több lesz így viszont a tiszta tehervonat, amelyek azonban a sűrűbb menetrend mellett valószínűleg az éjszakába lesznek száműzve.
Fékezési szempontból tehát a jelenleg legbonyolultabb korszakát élő Rhätische Bahn a jövőben sokkal egyszerűbb lesz majd, még ha a vákuumfék nem is tűnik majd el teljesen, de jóval kevesebb kocsiban és vonatban lesz majd megtalálható, mint ma.
Ezzel elérkeztünk az RhB-fékezéses sorozatunk végére. Aki végig tudta rágni magát idáig, annak nagyon köszönöm a figyelmet és remélem, hogy érdekes olvasmányt tudtam szolgáltatni az elmúlt hónapok során.
Az első, 3111-es pályaszámú Capricorn közvetlenül a leszállítása után, 2019 nyarán Landuartban
Kezdve azzal, hogy egy rövid próbálkozás után a Be 4/4 sorozatú motorkocsik esetében, az RhB most végérvényesen is az automata csatlás mellett tette le a voksát. Eltűnik tehát a középütkző és a kétoldali csavarkapocs, ami a vasúttársaság történetének első pillanatától jelen volt és leváltja a Svájcban rendszeresített Schwab-Kupplung. Ez persze fékezési szempontból is azt jelenti, hogy a vákuumfék itt már egyáltalán semmilyen formában nincs jelen, a jármű féktechnikailag teljesen megegyezik a mai nagyvasúti Flirt-generációval.
Az automatikus és a hagyományos csatlás között csak ilyen segéddarabbal lehet kapcsolatot teremteni, de ez természetesen csak rövid mozgatásokra alkalmas
Az irány tehát egyértelmű: el a vákuumtól és marad kizárólag a sűrített levegő. Hát, ennyire azért nem lesz egyszerű a dolog, hiszen a személykocsik túlnyomó része is vákuumfékes még, nem beszélve a teherkocsikról, ahol semmilyen sűrített levegőt nem találunk. A személykocsi-probléma egyik megoldása természetesen az, hogy az 56 Capricorn leszállítása után nem nagyon marad már hagyományos személykocsi az RhB-nál. Ezen túl az Albula vonatokban most még közlekedő erősítőkocsik leváltására is zajlik már a háttérben a tender-előkészítés, amiből valószínűleg az AGZ betétkocsijaihoz megtévesztésig hasonló, tisztán P-fékes kocsik érkeznek majd néhány éven belül. Halkan jegyzem meg, hogy remélhetőleg modern étkezőkocsikat is sikerül majd ezzel a körrel beszerezni, mert ugyan a 100 éves étkezőknek szuper hangulata van, de nagyon nem illenek már a modern vonatokba az Albulán.
Az Albula vonatokba sorozott vákuumfékes kocsiknak, mint amilyenből itt élveztem a kilátást, négány éven belül vége, ha megérkeznek a tisztán sűrített levegős új betétkocsik
A teherkocsik továbbítása pedig, mivel a Schwab-Kupplung és a Capricorn nincs felkészítve további kocsik vontatására, megmaradnak a hagyományos, DL-fékes mozdonyok. A Ge 4/4 III sorozat nagy átalakítása épp előkészítés alatt áll, amely során a pletykák szerint még az Allegrákból és Capricornokból ismert egyen-vezetőállást is megkapják majd. Egy ekkora beruházás után a mozdonyok még hosszú évekig szolgálhatnak majd. Továbbá, ha a legrégebbi generáció (Ge 4/4 I és Ge 6/6 II) teljesen el is tűnik majd a napi forgalomból, néhány Ge 4/4 II megmarad majd, elsősorban a tehervonatok továbbítására. Ebből közvetetten az is adódik majd, hogy a vegyesvonatok is el fognak tűnni az RhB-tól, hiszen a Capricornok erre már nem alkalmasak. Több lesz így viszont a tiszta tehervonat, amelyek azonban a sűrűbb menetrend mellett valószínűleg az éjszakába lesznek száműzve.
A Ge 6/6 II sorozatnak már nincs sok hátra, még néhány hónapig, talán egy évig láthatjuk őket tehervonatok élén, utána itt is leváltják majd modernebb mozdonyokra
(fotók: Berky Dénes)
Fékezési szempontból tehát a jelenleg legbonyolultabb korszakát élő Rhätische Bahn a jövőben sokkal egyszerűbb lesz majd, még ha a vákuumfék nem is tűnik majd el teljesen, de jóval kevesebb kocsiban és vonatban lesz majd megtalálható, mint ma.
Ezzel elérkeztünk az RhB-fékezéses sorozatunk végére. Aki végig tudta rágni magát idáig, annak nagyon köszönöm a figyelmet és remélem, hogy érdekes olvasmányt tudtam szolgáltatni az elmúlt hónapok során.
Berky Dénes