Villamosok és metrók a Stadlertől. Elment az utolsó troli Moszkvában. Felszíni átkelőt adtak át Prágában. A magyar határzár miatt leáll a RegioJet prágai járata.
Generációváltás Jénában
Jéna | Németország – Az optikai művéről ismert városba 24 darab Stadler TRAMLINK érkezik 2023-tól, az egyre öregedő AEG/Bombardier GT6M-ek helyére. 16 darab 42 méter hosszú, hétrészes és 8 darab 32 méter hosszú, ötrészes villamos váltja majd a mostani 27 métereseket. A rövidebbeken 5, a hosszabbakon 6 ajtópár lesz. A kétirányúság a hálózaton lévő fejvégállomások miatt alapkövetelmény. További 19 darabos opció is van a mostani szerződésben, amivel az összes GT6M sorsa a selejtezés lehet. Természetesen a karbantartás is a gyártó feladata lesz 24+8 évig, amiért az alapmennyiségek esetében is 92 millió euró üti a markát. Ebből az összegből 23,4 millió az EU-tól, 21 millió a tartománytól érkezik.
Nem csápolnak már
Moszkva | Oroszország – 2020. augusztus 25. egy jelentőségteljes nappá vált Moszvkvában: beállt a 7-es garázsba az utolsó trolibusz is. Másnaptól minden vonalon hagyományos belsőégésű motorral hajtott, vagy jobb esetben elektromos buszok szolgáltatnak. A moszkvai üzem volt pár évvel ezelőttig a világ legnagyobbja, mintegy 1700 járművel működött a szolgáltatás. Néhány éve a városvezetés elhatározta, hogy akkumulátoros autóbuszokkal váltják ki a trolibuszokat, hiszen azok nem kötöttek a felsővezetékhez. Az üzem bezárása látszólag egyik napról a másikra történt, de helyi közlekedésbarátok kis csoportja azért elejtett információk alapján utazott az utolsó járatokkal.
Három éve még bőven voltak a moszkvai utcákon az Urickij Trolibuszgyár (ZiU) termékei, de korszerűbb példányok is szép számmal kerülhettek a fényképezőgép elé. Ennek a korszaknak vége, már csak áramszedőket nélkülöző buszokat találunk az orosz fővárosban.
(fotók: Regula Dániel)
(fotók: Regula Dániel)
Új metrókat vesz Berlin
Berlin | Németország – 2022 őszén érkezik az első 24 kocsinyi J és JK sorozatú metrószerelvény a berlini hálózatra, ahol majd a kötelező vizsgálatokat és teszteket végzik körülbelül egy éven keresztül. Az új kis- és nagyprofilos szerelvények olyan szinten moduláris felépítésűek lesznek, hogy a jelenlegi H, HK és IK szériáknál ismert 6 és 4 kocsis fix egységek megbonthatóak lesznek, így 2 és 8 kocsi között bármilyen hosszt össze lehet majd állítani a járműtelepen. Amennyiben minden opciót lehívnak, összesen 1500 kocsinyi metrót szállít majd a Stadler, emiatt Pankowban külön gyártócsarnokot is építenek a berlini metróknak. Még idén ősszel elkészül egy életnagyságú makett, amiben egy vezetőfülke és az utastér egy darabja is bejárható lesz, hogy a járművezetők és az utasok is megismerhessék, illetve a tapasztalatok alapján tökéletesíthessék a gyártás előtt a vonatokat. Az alkatrészellátásra 32 éves szerződést kötött a Stadler és a BVG, így legalább 3 évtizedig biztosított lesz a professzionális üzemeltetés. Az első szerelvények utasforgalmi üzeme 2023-ban indulhat.
(grafika: Stadler Rail AG)
Elektromosan, nagy méretben is
Berlin | Németország – Forgalomba álltak az első teljesen elektromos csuklós buszok is Berlinben. A BVG nevezéktanában GE20 kóddal azonosított Solaris Urbino 18 IV electric gyakorlatilag végtelen mennyiségű távolságot megtehetnek a 200-as vonalon, mivel a Hertzallee és a Michelangelostraße végállomáson is épült egy Top-Down rendszerű töltőpont, melyeket a Siemens szállított és 6 perc alatt képes feltölteni a buszokat a 12 kilométeres vonal bejárásához szükséges elektromos energiával. A 16 millió eurós E-MetroBus nevű projekt keretében 17 busz érkezik, amik teljesen kiváltják a mostani hagyományos üzemű csuklósokat a vonalról.
Fel a felszínre
Prága | Csehország – A prágai Karlovo náměstí az egyik legfontosabb villamosvasúti csomópontja a városnak. Az itt találkozó villamosviszonylatok között jelentős az átszállóforgalom és a B metróvonal azonos nevű állomásához is sokan igyekeznek. Az aluljáró viszont meglehetősen szűkös és ami szintén fontos: nem akadálymentesített. A prágai városvezetés ezért úgy döntött, hogy legalább a felszínen segít az utasoknak: nem kényszeríti őket az aluljáróba, hanem – csökkentendő a közúti forgalmat is – a felszínen alakított ki biztonságos és akadálymentesen használható gyalogos átkelőhelyeket. A lépéssel a gyalogosközlekedés biztonságosabb lett a környéken, hiszen az eddig az aluljárót mellőző gyalogosok nem össze-vissza szaladgálnak már az autók között.
RegioJet: egyelőre ennyi
Budapest | Magyarország / Brno | Csehország – Hírösszefoglalónk lapzártája után érkezett a hír, ami szerint a magyar kormány szeptember 1-jétől gyakorlatilag lezárja a határokat ismét a koronavírus-járványra hivatkozva. A bevezett intézkedések miatt a RegioJet közölte: augusztus 31-én indul utoljára vonat Budapestre mindaddig, amíg a korlátozásokat fel nem oldják. Budapestről Prágába az utolsó járat szeptember 1-jén 7:45-kor indul majd. A horvátországi járatok egyelőre közlekednek, mint tranzitban közlekedő járatok. További részleteket augusztus 31-én, hétfőre ígértek.
Přinášíme informace k situaci, kdy Maďarsko oznámilo, že od 1.9.2020 zavře na měsíc hranice.
Situaci jsme konzultovali...
Gepostet von RegioJet CZ am Freitag, 28. August 2020
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter