2020. 08. 14.

Hétvégi gyors – 2020. augusztus 8-14.

Városnéző járat indul. Megújult a fészekrabló. Szigorúbb szabályok jönnek. Határátlépő Gotthard-vonat. Újabb vendégvillamos Grazban.


Városnézés gázos emeletessel


Ostrava | Csehország – Új, hétvégén és a cseh és lengyel ünnepnapokon közlekedő járatot indít ősztől a DPO Dolní Vítkovice és az állatkert között 88-as jelzéssel. Az ehhez szükséges buszok viszont a spanyol karosszáló Unvi tavaszi bezárása miatt késve tudtak csak elkészülni. A Scania CNG-motoros alvázára épített Unvi Urbis 2.5 DD az emeleti részen nyitható, fent 55, lent 13 utas számára biztosítanak ülőhelyet, emellett további 12 állóhely is szerepel a hivatalos papírokban. Az alsó szinten légkondicionálás is elérhető a járművezető és az utasok számára is, Wi-Fi és USB-csatlakozó mindkét szinten biztosított, ahogy a biztonsági kamerák is. A 12,3 méter hosszú buszok egyelőre a Scania paskovi telephelyén vannak, mivel az üzemirányításhoz és a január óta teljesen digitális jegyrendszerhez szükséges eszközöket kell még telepíteni, illetve a közlekedéshez szükséges engedélyeket is be kell szerezni. Daniel Morys, a DPO ügyvezetője szerint a buszok a legkorszerűbb környezetvédelmi normáknak megfelelőek és a legmagasabb színvonalú szolgáltatást nyújtják majd az utasoknak. Természetesen nem csak hétvégén és ünnepnapokon használják majd a 28,6 millió koronáért beszerzett buszokat: hétköznapokon más vonalakon vagy különjáratként találkozhatunk majd a 4 méter magas türkiz buszokkal.

Minden részletében különleges buszokat vett Ostrava
(fotó: DPO)


Megújult a sárgaság


Karlsruhe | Németország – Még 2016-ban szerezte be az Albtal-Verkehrs-Gesellschaft azt a felsővezeték-javító járművet, amit idén felújíttatott a gyártó Windhoff Bahn- Und Anlagentechnik GmbH-val. Az 500 ezer euróba belefért a teljes revízió, az ablakok védőrácsozása, az esetleges graffitik eltávolítását segítő festés és egy új darukar felszerelése. Immár akár 14 méteres kinyúlással is dolgozhatnak a szakemberek az emelőkosárból, illetve bérmunkákat is vállalhatnak, mivel a nagyvasúti közlekedésre is alkalmassá vált a korábban csak városi vasútra engedélyezett jármű.

Városi volt, univerzális lett
(fotó: Michael Krauth / AVG)


Szigorít a Správa železnic


Prága | Csehország – Amint az ismert, az elmúlt időszakban több, súlyos következményekkel járó vasúti baleset történt Csehországban. Az okok között szerepelt az utasítások lazasága és azok nem megfelelő szintű betartása, ezért augusztus 15-től a leginkább az egyvágányú pályaszakaszokon és mellékvonalakon alkalmazott, az egyszerűsített üzemvitelről rendelkező D3-as utasítás megváltozik és minden vonatot kivétel nélkül vissza kell jelenteni és a menetrendi idő előtt tilos lesz indulásra felhatalmazni a keresztezésre alkalmas szolgálati helyen a vonatokat. Mivel a forgalmi dolgozók száma nem növelhető, megengedett lesz a mozdonyvezetőnél található távbeszélő eszközön (rádió, telefon) történő értekezés is. Az utasok szempontjából egyes helyeken néhány perces menetidő-növekedés léphet föl.


Nemzetközi forgalomban a Giruno


Gotthard | Svájc – Augusztus 10-étől a Zürich és Milánó között közlekedő EC 321 és EC 324 vonatokat már az eddigi ETR610-es motorvonat helyett az SBB egyik új Stadler Giruno szerelvényével adják ki. Ezzel egy új korszak kezdődik a Gotthard-tengelyen, hiszen az eddig csak belföldön közlekedő Girunók átveszik a nekik szánt terepet a nemzetközi forgalomban is. Augusztus 16-ától az EC 311 és a Bázel felé közlekedő EC 358 is girunósodik, majd szeptembertől következik az EC 313 és EC 316 is. A tervezett, Milánón túli olaszországi bevetésük csak a 2021-es menetrenddel jön, de az sincsen már messze. A vonatokra a Trenitalia rendszerében tudunk külön a Business, a csendes vagy a családi zónába is foglalni, ami az SBB-nél még sajnos nem működik, itt továbbra is csak az első- és a másodosztály között tesz különbséget a rendszer. Az így felszabaduló ETR610-es sorozatú Pendolinók pedig decembertől a frissen villamosított Zürich-München útirányt erősítik majd.


Müncheni villamos Grazban


Graz | Ausztria – A második legnagyobb osztrák város villamoshálózata egyrészt folyamatosan bővül, másrészt az öregebb típusok kiváltásán is dolgoznak, ami miatt új járműbeszerzések vannak terítéken. A Graz Holding azonban nem bízza a véletlenre a járműtípus kiválasztását, ezért a korábbi tesztek után egy bécsi Flexity-vel, most a konkurens gyártó, a Siemens aktuális terméke került sorra. Egy ilyenért azonban egészen Münchenig kellett menni, a bajor fővárosból kértek kölcsön egy Siemens Aveniót, amivel a napokban futják a tesztköröket Graz villamosvonalain. Ahogy az előző, Flexity-vel tett próbajáratok során sem, így most sem szállítanak utasokat, aki azonban fotózni szeretné az Aveniót Graz-ban annak sietnie kell, már csak augusztus 24-ig lesz Ausztriában a kocsi.


Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes