Csúszik a TRAM-EM. Škoda trolik Romániának is. Üzemben az első RhB Geaf. Prémium buszjárat indult. Új festés az Amtraknál. Országhatárokon átnyúló Tram-Train-beszerzés. Szerkezetkész a karlsruhei alagút.
Lengyel-cseh trolibusz Romániának
Plzeň | Csehország – Ploiești és Mediaș [Medgyes] összesen 23 darab 12 méteres alacsonypadlós trolibuszt rendelt a Škoda Electrictől. 20 troli Ploiești, 3 pedig Mediaș hálózatára kerül. A 35 ülőhellyel rendelkező járművek a ma megszokott komfortot (légkondicionálás, Wi-Fi, biztonsági kamerarendszer, térdeplés) biztosítják majd az utasoknak, akik a csehországi végszerelésű járművet Solaris Trollino 12 néven láthatják majd forgalomban.
Škoda 26Tr, de Solaris Trollino 12 néven áll majd forgalomba
(fotó: Škoda Transportation)
(fotó: Škoda Transportation)
Villamosvezető EB – csak jövőre
Oradea [Nagyvárad] | Románia – Mindössze a Facebook- és a weboldal borítóképének cseréjével, de tudatta a szervezőbizottság, hogy az eredetileg májusra tervezett és szeptemberre áthelyezett TRAM-EM újfent csúszik. Az aktuális céldátum 2021. június 5. lett.
Tavaly még boldogan vette át a stafétát Adrian Revnic, az OTL műszaki igazgatója
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Drót nélkül is tolat
Chur | Svájc – Alig néhány hónappal a leszállítás után ünnepélyesen átadta a Stadler és az RhB mérnökcsapata a tolatós szolgálatnak az első új tolatómozdonyt. A hibrid, felsővezetékről és beépített akkumulátorokról is üzemelni képes kéttengelyes villanymozdonyról korábban már részletesen írtunk. Idő közben folyamatosan zajlik a mozdonyvezetők típusoktatása is, ami mostanra lehetővé teszi a jármű rendszeres bevetését Churban. Ezzel az egyik régi, Ge 3/3 "Moyse" típusú dízelmozdony feleslegessé válik és ha még egy ideig tartalékként meg is marad valószínűleg, sok már nincs hátra ennek a típusnak. A mozdonyvezetők eddigi tapasztalatai alapján az új Geaf 2/2 minimális gyermekbetegségektől eltekintve remekül működik mind felsővezetékes, mind pedig akkumulátoros üzemmódban. Utóbbi esetben az üzemidő töltés nélkül nagyjából három óra, ami az állomáson belüli mozgásokhoz bőven elég, hiszen az esetek nagy részében itt is felsővezeték alatt üzemelnek. Az összesen hét mozdony még idén üzembe áll a hálózat több pontján, ezzel kiváltva a régi, hangos és légszennyező dízelmozdonyok egy jó részét.
Prémium szolgáltatással az úton
Ludwigsburg | Németország – Napi két pár buszjárattal indult el augusztus 3-án a Roadjet nevű német cég. A Stuttgart–Nürnberg–Leipzig–Berlin útvonalon elérhető szolgáltatáscsomag a máshol megszokott Wi-Fi segítségével biztosított fedélzeti portál mellett 2+1-es osztású masszázsülésekkel és egy öltöző-mosakodó szobával is kiegészül. Étel- és italkínálat terén hűtött automata áll rendelkezésre.
A Busworld Europe 2019 keretében még hófehér volt a gyártó standján kiállított busz
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A hivatalos képeken viszont sötét alapszínben ragyog az Ayats Horizon
(fotó: Roadjet)
(fotó: Roadjet)
Phase VI színezés az új Charger-eken
Washington, D.C. | USA – A távolsági személyszállítás számára rendelt új dízelmozdonyokat az Amtrak a Siemenstől. Az amerikai nemzeti személyszállító társaság az új ALS-42 sorozatú mozdonyokkal együtt ráadásul debütál az új Phase VI színterv is. A még 2018-ban kötött szerződés szerint érkező 75 darab mozdony 16 hengeres Cummins QSK95-ös motorral rendelkezik, a nitrogénoxid-kibocsátásuk 89; a finompor-szennyezésüket pedig 95%-kal csökkenti a motor a korábbi mozdonyokhoz képest.
(grafika: Amtrak)
Újdonság azonban a járművek festése, itt debütál az Amtrak legújabb színterve, amitől azt várják, hogy a mozdonyok rossz látási viszonyok között is jobban észlelhetők lesznek, köszönhetően az első szélvédő körüli vörös kontúroknak. A gép megőrzi emellett a jelenlegi Amtrak-fényezés fontosabb elemeit is, a kék színt és a szürkével kiegészítve a három szín az amerikai zászló színeit is visszaadja.
Az IVU-val dolgozik az SŽ
Ljubljana | Szlovénia – A Slovenske Železnice (SŽ) a német IVU-t bízta meg az integrált flottamenedzsment alkalmazás telepítésével. A szlovén társaságnál így a német fejlesztő alkalmazásai segítik majd a járművek és a személyzet vezénylésének tervezését, a karbantartások megszervezését és dokumentálását. Az IVU.rail alkalmazás 2020 végén áll szolgálatba és napi 500 vonatot kezel majd a rendszer a mostani menetrendek szerint.
Tram-Train minden mennyiségben
Köln | Németország – Sikeresen egyezett meg 3 év alatt egymással, ezáltal közös beszerzést indított a VBK, AVG, Saarbahn Netz, Schiene Oberösterreich, Salzburg tartomány és a Zweckverband Regional-Stadtbahn Neckar-Alb alkotta megrendelői csoport. Az összesen akár 504 új jármű legyártására és akár 32 évnyi karbantartásra meghirdetett pályázatra egy-, kétirányú, 750 vagy 1000 V= és részlegesen akár 15 kV 16,7 Hz~ áramrendszeren is működőképes példányokat kell majd szállítani. Az első darabokat 2024-ben veszi majd át a Saarbahn, hiszen nekik csak "egyszerű" villamost kell szállítani.
A végleges kialakítás még nem ismert, de már egy modell elkészült
(fotó: VDV)
(fotó: VDV)
Megmérték az alagutat
Karlsruhe | Németország – Kedden délelőtt járt lent első alkalommal jármű a karlsruhe belvárosa alatti alagútban, a próbajáratot pedig sikeresnek ítélték. Az Y alakú alagútban minden irányt lepróbáltak, hogy biztosan elférnek-e majd a villamosok és Stadtbahnok. Az alagút segítségével még sűrűbb követést tudnak majd biztosítani, miközben a felszínen csökken a járatsűrűség.