Szombaton tartotta a DPP a Renault/Karosa/Irisbus Agora/Citybus/Citelis típus búcsúztatóját, mivel az első generációs alacsonypadlós típusnak már csak a nosztalgiavonalakon és a közlekedési múzeumban szánnak szerepet.
2019 novemberében még csak az Euro II-es minősítésű buszaitól vált meg a prágai közösségi közlekedés legnagyobb szolgáltatója a DPP, ám lehetett tudni, hogy hamarosan a régebbi típusok valamelyike is el fog tűnni az utcákról. Volt egy kis verseny, hogy a magaspadlós Karosák vagy az alacsonypadlós Agorák Karosa Citybusok távoznak-e előbb a cseh főváros utcáiról, de utóbbiak nyertek. Szóló Karosából még akad hírmondó, csuklósból már csak mutatóban a 180-as vonalon, Agora és Citelis viszont már nem marad forgalmi állományban 2020. szeptemberére.
A Karosa Citybus család – amely az Renault Agora cseh piacra készült példányainak neve (már amelyiknek, ugyebár) – volt Prága városában az első nagy tételben elterjedt (legalább részben) alacsonypadlós típus. Már a 90-es évek első felében fogalmazódott meg igény arra vonatkozólag, hogy alacsonypadlós járművekkel kellene frissíteni, az akkor még 700-as Karosákat bőven tartalmazó flottát. Egy meglepően egyedi dizájnnal rendelkezdő prototípus után 1996-tól érkeztek az akkor még alapvetően Renault logós buszok. 2001-től már Irisbus (és Karosa) logóval érkeztek a járművek, az utolsó néhány példány pedig már az Agora-birodalom első modellváltása faceliftje utána, Citelis szériából volt való. Érdekesség, hogy a Citelisek 2006-2007-ben érkeztek a DPP-hez, de 2006-ig még magaspadlós Karosát is vettek. A beszerzésben néhány év szünet után a SOR NB sorozat következett, amelynek legújabb tagjai a napokban is érkeznek a flottába.
A 149-es vonalon keringő 4 busz mindegyike a búcsúzó típusból került ki. A belső burkolatokat már kicsit megviselték az évek.
A 2004-ben gyártott 3468-as azonosítójú busz Hostivař és Řepy telephelyeket is megjárva Klíčov garázsból megy nyugdíjba
Az összes busz szélvédőjére kikerült a felirat: 24 év után búcsúzom Prágától
A búcsúzás fő helyszíne a tömegközlekedési múzeum (Střešovice kocsiszín) előtti tér volt, ahol három kiállított kocsin lehetett utolsó búcsút venni a híres/hírhedt szériától. Persze mozgó bemutatóban sem volt hiány: a múzeum előtt közlekedő 149-es vonal összes kocsija Karosa Citybus 12M volt, míg a szintén arra közlekedő (és magaspadlós Karosákat hétvégén menetrend szerint tartalmazó) 180-as vonal is kapott két Citybus 18M-et. Érdeklődőkből nem volt hiány: a 149-es vonalon szinte alig akadt olyan megállóköz (a Nové Butovice metróállomás és Bavorská végállomás közötti szakaszt leszámítva) ahol ne lett volna legalább egy fotós, aki az utolsó hajrát igyekezett megörökíteni.
Jellegzetes lámpatest, jellegzetes céglogókkal
A múzeum buszának kijelzőjére az eredeti típuslogó felirata került
A közlekedési múzeumnak is helyet adó Vozovna Střešovice elé az éppen szünetelő 23-as vonal villamosait is kiállították
Prágára jellemző a piros műbőrrel borított ülés
Az Agora jellegzetessége, hogy a hátsó részen egy alacsony lépcsőt találunk. Ettől függetlenül belül sík a padló, de nem teljesen akadálymentes a busz.
A 3251-es azonosítójú darabot 2000-ben gyártották és 2014-től 2017-ig tartó muzeális felújítása óta a helyi közlekedési múzeum kiállítási példánya. A 3408-as már 2003-as gyártású, kicsit el is tér a motortér burkolata.
Nem volt hosszú életű a szövetborítású ülések karrierje Prágában, de a múzeumi buszban ilyenek vannak
A 180-as nosztalgiavonalon a csuklós Agora mellett a szintén kiveszőben lévő Karos B961-es is közlekedett. A 6379-es háziszám egy 2003-as gyártású buszon díszeleg.
(fotók: Mellár Marcell)
(fotók: Mellár Marcell)
És hogy mi lesz a jövő? A SOR NB sorozat kimeríthetetlennek tűnik, 1000-nél is több példány rója Prága utcáit. Korábban sok kritika érte őket a kiskerekes felépítés (pedig csak az első tengelyen vannak 19,5 colos kerekek), a sok ajtós elrendezés (megrendelő így kérte: azóta, tudjuk már hogy tudnak Libchavyban kevesebb ajtóval is buszt gyártani), valamint a silány összeszerelési minőség miatt. Ez utóbbi javuló tendenciát mutat, bár a korai példányok sem kívánnak széthullani minden úthibán, az újabb kocsik kifejezetten kulturált gyártási technológiát és minőség-ellenőrzést feltételeznek. A kocsik klímásítása is folyamatban van, egyes vonalakon (mint például a 112-es vagy a 119-es) már csak ilyen SOR-okkal találkozhatunk.
17 órakor a Vozovna Střešovice–Patočkova–Střešovická–Na Petřinách–U Hvězdy–Libocká–Ruzyňská–Stochovská–Drnovská–Karlovarská–Bělohorská–Tomanova–Skokanská–Atletická–Stadion Strahov útvonalon vonultak föl az utolsó napon szolgáló buszok
A Strahov stadion melletti buszállomáson 17:30 és 18:15 között lehetett utoljára megtekkinteni a buszokat, majd a Stadion Strahov–Turistická–Na Hřebenkách–Švédská–Holečkova–Elišky Peškové–Preslova–Matoušova–Jiráskův most–Resslova–Ječná–Sokolská és tovább a honos garázsaik felé közlekedtek.
Mellár Marcell