2020. 08. 08.

RegioJet kisokos

Július 31-étől új szolgáltató jelent meg a magyar vasúti piacon. Egyelőre a RegioJet vonatait csak első körben a nemzetközi forgalomban lehet igénybe venni (augusztus 26-ától azonban már belföldi forgalomban is nyitott a vonat az utasoknak), de így is számos kérdést kapott szerkesztőségünk a járatokkal kapcsolatosan. Sok olyan kérdés is érkezett, ami valóban érdekes lehet, így a legfontosabbakat mostani írásunkban foglaljuk össze.



Július utolsó napja óta közlekednek a RegioJet Prága, Bécs és Budapest közötti nappali vonatai. Az első hetekben járatok csak nemzetközi forgalomban voltak igénybe vehetők, de 2020. augusztus 26-ától belföldi forgalomban utazhatunk a vonatokkal. Az első magyarországi, piaci alapú magánvasúti gyorsvonat kapcsán számos kérdést kapott szerkesztőségünk. Igyekszünk ezeket összefoglalni és választ adni rájuk. Persze nem csak díjszabási jellegű kérdéseket kaptunk, ezeknek is igyekeztünk utána járni.

A RegioJet vonata Kelenföldre érkezik. Most már nem kérdés: mi, utasok választhatunk az árak és a szolgáltatások ismeretének függvényében

Utazástervezés, jegyváltás


Milyen kocsiosztályok vannak a RegioJet vonatain?

A járatok négy kocsiosztállyal közlekednek:
  • a low cost a legolcsóbb, ahol gyakorlatilag a szállításon kívül semmit sem foglaltak a jegyárba
  • a standard eggyel magasabb szint, ahol már a fedélzeti szolgáltatásokhoz és a fedélzeti portálhoz is hozzáférhetünk
  • a relax osztályon a jegyárban már kisebb gasztronómiai kínálat is benne foglaltatik
  • a business pedig négy üléses fülkét jelent, itt többféle ital is elérhető
A részletes leírást a kocsiosztályokat bemutató oldalon is elérhető füzetben ismertetik, melyet a vonaton is megtalálunk, de korábbi bemutatónkat is érdemes fellapozni.

Honnét tudom meg, mikor megy a vonat?

Legegyszerűbben a főoldali menetrendi keresőből, ami a jegyvásárlási rendszer is egyben. Ezen felül van egy menetrendi aloldal is, ahol a keresőből vagy a térképről kiválasztott megállót vagy állomást érintő vonalak táblázatos menetrendjét érhetjük el. Természetesen a formátum az itthon megszokottól eltérő, de jól olvasható. Véleményünk és tapasztalatunk szerint lényegesen egyszerűbb a jegyvásárlási rendszeren belül keresgélni, hiszen azonnal meg is tudjuk venni a jegyeket. A mobiltelefonos alkalmazásban pedig nincs is más megoldás.

Milyen jegyek érvényesek a RegioJet vonatain?

Csak a RegioJet jegyei. Elsősorban a honlapon megváltott jegyekkel kell rendelkezni, de Szlovákiában és Csehországban, valamint a bécsi főpályaudvaron már most is üzemelnek saját pénztáraik, illetve több szerződött viszonteladó is létezik. Várhatóan Magyarországon is lesznek majd ilyen lehetőségek, de magunk továbbra is jó szívvel ajánljuk a webes felületet vagy a mobiltelefonra letölthető alkalmazást.
A MÁV és a GYSEV által kiadott jegyek, arcképes utazási igazolványok nem érvényesek, ahogy a közszolgáltatásban megszokott életkorhoz vagy szociális helyzethez rendelt kedvezmények sem.
Eurail- és InterRail-bérletekkel a RegioJet vonatai ugyan igénybe vehetők, de az üzleti vonatok esetében kell hozzá külön helyfoglalás, amelyet 3-10 euróért lehet megváltani, osztálytól függően. A jegyváltásra csak a személyes ügyfélpontokon van lehetőség. A közszolgáltatás keretében közlekedő Brno–Ostrava–Bohumín gyorsvonatokra kiegészítő jegy nélkül érvényesek a bérletek, de csak a 2. osztályon és nem garantálják az ülőhelyet, illetve helyjegy eleve nem is váltható ezekhez a jegytípusokhoz.

Hogyan tudok jegyet venni?

Jegyeket a weboldalon (regiojet.cz, regiojet.hu) vagy az applikációban (Google Play, Apple Store) tudunk vásárolni akár előzetes regisztráció nélkül is, mindössze egy e-mail-cím és opcionálisan egy nemzetközi formátumú (+36 XX) telefonszám megadásával. A regisztráció előnyei közé tartozik, hogy a jegyeket 1-2 %-kal olcsóbban kapjuk meg.

Mivel és hogyan tudom kifizetni a jegyeket?

Bármilyen CVC-kódos bankkártyával, Google Pay vagy Apple Pay használatával lehet fizetni, a tranzakció hivatalos banki rendszeren keresztül történik, egyáltalán nem kell félni a használatától.

Lehet kombinálni a buszos és vonatos utazást?

Természetesen! Az üzleti vonatokat, a buszokat és a közszolgáltatási vonatokat is összevásárolhatjuk egy a RegioJet hálózatán belüli átszállásos jegyre, így egy esetleges késés esetén nem maradunk magunkra, nyugodtan fordulhatunk az utaskísérőkhöz.

Milyen nyelven tudok kommunikálni a járat személyzetével?

Csehül mindenképpen, de alapszintű angol nyelvtudás birtokában is nyugodtan próbálkozhatunk. Tapasztalataink szerint a magyar nyelv ismerete sem lehetetlen, de kevéssé valószínű.

Az utaskísérő személyzet feje a teamleader (képünkön bal oldalt), de mindegyikük legalább alapszinten ért angolul és sokszor magyarul is a cseh nyelv mellett. Kétség esetén keressük segítségként a magyar szakaszon a CRS bordóvörös pólós vezető jegyvizsgálóját

Hol a kalauz?

A szó megszokott államvasúti értelmében nincs kalauz, illetve jegyvizsgáló, hogy pontosak legyünk. A jegyeket általában felszállásnál ellenőrzik, az útközbeni ellenőrzés csak akkor szükséges, ha nagyobb mennyiségű utas száll fel a vonatra. Alapvetően az a célja a RegioJetnek, hogy menet közben feleslegesen ne zavarják az utasokat. Ennek ellenére a rózsaszín inges/blúzos munkatársakhoz nyugodtan forduljunk, ha bármi kérdésünk van és ők is rendszeresen körbejárnak a vonaton, hogy van-e bármi kívánságunk, kérdésünk?

Az utasok jegyét legtöbbször felszálláskor, nagyobb tömeg esetén azonban felszállás után a fedélzeten ellenőrzik. Ehhez a jegyváltáskor kapott PDF-fájl kinyomtatott vagy digitális bemutatása elég, de ha csak a QR-kódot mutatjuk be az okostelefonra letöltött applikációban, az is elég

Kisgyerekkel utazom. Hat óra nem lesz sok Budapest és Prága között?

Nyilván gyereke válogatja. De a standard osztályú fülkés kocsiban (avagy szervizkocsi, hiszen itt van a fedélzeti büfé és a szolgálati szakasz is) játszófülke is van. Ennek igénybevétele díjmentes, a kicsik pedig különféle játékokat találnak maguknak és persze a többi kiskorú utassal is bandázhatnak, ha éppen úgy tartja úri kedvük.

A kisgyerekes szakasz egy dupla méretű fülke, ahol a folyosó felőli oldalon egy tévében rajzfilmek mennek, a dobozban építőkocka található és a kanapé is különösen puha

Vihetem magammal a kerékpáromat is?

Az üzleti vonatok (RJ 1000-es vonatszámok) és a buszok esetében nem, a közszolgáltatási, Brno–Ostrava–Bohumín között közlekedő R8-as (RJ 1100-as vonatszámok) vonatokon pedig előzetes foglalás mellett. Az Adriai-tenger partjára közlekedő nyári szezonális vonatokon szintén lehetséges a kerékpárszállítás, ezt a foglaláskor kell jelezni.

Büfékocsi


A cseh étkezőkocsik nagyon híresek. Itt is van ilyen a vonatban?

Klasszikus értelemben vett étkezőkocsi nem közlekedik a RegioJet vonataiban, ilyen járművel nem rendelkeznek. A fedélzeti ellátás ennek ellenére biztosított és részben ingyenes, részben pedig fizetős (de megfizethető áron kínált) ételek és italok közül váltogathatunk. A RegioJet filozófiája az, hogy igyekeznek egészséges(ebb) ételeket és italokat kínálnak elérhető áron. Teszik mindezt azért, hogy ne a pályaudvarok büféjében vett szagos-nehéz ételekkel készüljünk az útra és egy kicsit talán terelgetik is az utasokat az egészségesebb fogyasztás felé.

Tésztasaláta tonhallal és zöldséggel, amely aktuálisan 50 Kč vagy 2 €. Az adag megfelelő méretű és ízletes. A fém evőeszköz minden ételhez jár, így kulturáltan fogyaszthatunk.

Ingyen ital és étel? Ez jól hangzik! Mit kaphatok?

A low cost osztályon egy palackos ásványvíz része az utazási csomagnak. Standard osztály esetén gyümölcslé, mentatea vagy amerikai típusú filterkávé kérhető. A relax osztályon ezen túlmenően négyféle Illy kávét, a business osztályon pedig mindezen felül választhatunk vagy narancslevet vagy egy kis üveg Bohemia Brut pezsgőt üdvözlőitalként és egy süteményt a meleg italhoz. Ezek elméletileg korlátlan mennyiségben kérhetők a vonatszemélyzettől, persze azért illik az épkézláb keretek között maradni a fogyasztással.

A képen a cseh belföldi R8-as viszonylat első osztályán járó „ellátmány”: ásványvíz, gyümölcslé és süteményt kapnak díjmentesen az utasok. A nemzetközi járatokon gyümölcslé helyett mentás-mézes tea vagy olasz kávé az ajánlat.

Milyen ételek és italok érhetők el a fedélzeti büfében?

Az ingyenesen „járó” kínálat mellett többféle saláta, hideg harapnivaló, szendvics közül választhatunk, de süteményekből is többfajtát kínálnak meglehetősen baráti árakon. Az üdítők közül a Kofola sem hiányozhat, de többféle tea és gyümölcslé is kapható. A borválaszték egyenesen pazar, a sörök pedig palackozott minőségi termékek. Általában egy-egy termék ára átlagban fél és két és fél euró között mozog. A részletes kínálat az üléseknél lévő füzetben is böngészhető, de a fedélzeti portálon vagy az okostelefonos jegyapplikáción keresztül is rendelhetünk, előre pedig a weblapon is átböngészhetjük ezeket a füzeteket.

Minőségi cseh sörök – aktuálisan Bernard 12° és Chotěboř Premium 12° van a kínálatban – a városban megszokott árakon: egy üveg 20 Kč vagy 0,80 €.

Egyes komfortosztályokon a forró italok a jegy árában benne vannak, de a low cost osztályon nem. Ennek ellenére megéri még a tea is: minőségi kínálat és igen szolid árak jellemzik a RegioJet árait

A fedélzeti büfében milyen pénzzel fizethetek?

Eurót, cseh koronát és forintot fogadnak el a fedélzeti szolgáltatásokért cserében. Emellett bankkártyával is fizethetjük a fedélzeti portálon vagy az appon keresztül feladott rendelésünket. 2020-ban ezt a korszerű megoldást kísérletként csak a low cost és az Astra kocsik esetében biztosították, de azóta már a vonatkísérőknél valamennyi kocsiosztályon lehet kártyával fizetni és elfogadják a forintot is.

Ez egy komoly vasútüzem


A vonatot végig cseh személyzet továbbítja?

A válasz igen és nem. Az utaskísérőket végig a cseh RegioJet biztosítja, ők azok, akik a fedélzeti ellátásért felelősek minden egyes kocsiban. Az ő vezetőjük a teamleader, akit kék-sárga-kék karszalagjáról és/vagy láthatósági mellényéről ismerhetünk fel. A cseh (és szlovák) szakaszon ő a vonat vezető jegyvizsgálója, azaz forgalmi szempontból is vasútüzemi tevékenységekre feljogosított vezetője. Nem mellesleg ő az, aki általában az élőszavas hangosbemondásokat is intézi, bemutatkozik a beköszönő bemondáskor. A mozdonyvezetőt Csehországban és Szlovákiában a RegioJet biztosítja.
Ausztria területén (Břeclav és Hegyeshalom között) a Westbahn biztosítja a mozdonyvezetőt és a forgalmi szempontból illetékes vonatkísérőt. Magyarországon, Hegyeshalom és a Déli pályaudvar között a Continental Railway Solution adja a mozdonyvezetőt és a vezető jegyvizsgálót.

Ismerősek ezek a kocsik. De honnan?

A RegioJet járműveit több forrásból szerezte be. A standard osztály fülkés kocsijai és a business- és relax osztályú járműveket az ÖBB-től vásárolták. A termes standard osztályú kocsikat a román Astra vagongyár építette. A low cost kocsik egy részét az SBB-től vették és a régi svájci üléseket lecserélték egy fokkal talán kényelmesebb változatra. Emellett legújabban megjelentek a DB-től vásárolt, egykor 1. osztályú termes kocsikat, e járművek közlekednek Budapestre is: roppant kényelmesek, de például konnektort ne keressünk e kocsikban.

Az ÖBB-nél a railjet-korszak beköszöntével egyre kisebb szerep jutott a hagyományos kocsiknak, a RegioJet pedig pont jókor kezdett növekedni: gyorsan megvásárolták a feleslegessé vált, de magas színvonalú kocsikat és használják az utasok legnagyobb megelégedésére.

Milyen mozdonyok húzzák a vonatokat?

A RegioJet belföldi forgalomban, a Prága és Ostrava közötti járatokat az olasz FNM-től visszavásárolt Pershinggel továbbítja. A 162-es sorozatú gépeket eredetileg a Škoda az 1990-es években a ČSD-nek, majd a ČD-nek szánta, de pénzügyi okok miatt nem vette át a belföldi megrendelő és így kerültek a fizetőképes olasz „magán” (azaz tartományi) vasúthoz E630.01...09 pályaszámon. Itt feleslegessé váltak az ezredforduló után, a szárnyait bontogató RegioJet-nek viszont jól jött a kilenc gép, amelyet átépítettek 163-asből 162-es sorozatúvá (azaz 120 helyett 140 km/h-val közlekedhetnek), de a pályaszámuk maradt az egykoron kijelölt 162 112...120 közötti. A csak egyenáramú mozdonyok nemzetközi forgalomban Kassáig is elmerészkedhetnek.

A csak egyenáramú vonalakon közlekedő járatokat főleg az olaszoktól visszaimportált „Peršingek” továbbítják

A váltóáramú üzemhez előbb az ELL-től béreltek Vectronokat, majd TRAXX MS2-es gépeket vettek, később rendeltek a Bombardiertől TRAXX MS3-asokat is. A magyarországi üzemhez a Vectronokat használják egyelőre, ezeknek van hatósági engedélye a magyar területen való közlekedésre.

A TRAXX-ok egyelőre főleg a bécsi és pozsonyi vonatokat hordják, magyarországi papírjuk még nincs

A magyarországi üzemhez egyelőre csak az ELL-től lízingelt Vectronok kapták meg az engedélyt

Disclamier
Írásunk hangsúlyozottan nem támogatott írás, hanem az olvasóink által kommentben, a szerkesztőséghez eljuttatott e-mail útján vagy éppen szóban feltett kérdések alapján állítottuk össze ezt a cikket. További kérdéseket is szívesen veszünk és alkalmasint frissítjük vele ezt a leírást. Írásunk alapvetően a 2020-as helyzetet mutatja be, de igyekszünk naprakészen tartani a tudnivalókat ennek ellenére is. Természetesen elsősorban a RegioJet és a CRS utazási feltételei és a helyszínen kínált szolgáltatások a mértékadók.

Adorján Péter, Halász Péter

frissítve: 2021. június 11., 10:30