Öt és fél hónapnyi kényszerszünet után újra utasforgalmi próbaüzembe került a MÁV-csoport elővárosi csodafegyvere, a Stadler KISS emeletes motorvonat.
A MÁV-START által vásárolt összesen 40 darab hatrészes Stadler KISS motorvonatról írtunk már itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, és itt. Viszont a hivatalosan jelenleg is tartó koronavírus-pandémia okán a Stadler minden külföldön dolgozó munkavállalóját hazarendelte, így a MÁV-START számára még át nem adott motorvonatok szakszerű műszaki felügyelet hiányában visszakerültek Dunakeszire az időközben az orosz TMH tulajdonába került Dunakeszi Járműjavítóba.
A korlátozások enyhülésével visszatérhettek a svájci és belarusz mérnökök és technikusok Magyarországra, bár a tesztprotokollt szinte nulláról kezdhették újra. Az egységenként 600 ülőhellyel rendelkező járművek továbbra is meglehetősen impozánsak, az elővárosi forgalomban pedig remélhetőleg vigyáznak majd rájuk az utasok.
Fecskék minden mennyiségben: Budapest-Nyugati biztos pont, ha valaki ezeket a kevésbé korszerű kocsikat keresi.
A háttérben a 815 007 egységszámú KISS, elöl pedig a kocsirendezéshez használt Bobó
Néhány perc késéssel érkezett Vác felől a sokadik nyitójárat, így a ZSSK 2-es Gorillája által vontatott EC 173 Hungária mozdonyvezetőjével kölcsönös kürtszóval köszöntötték egymást.
Jelenleg is folyik a csarnoképület felújítása, így csak a 10. vágány megmaradt darabjára tudott begördülni
Sokak alaptalan félelme volt, hogy majd valamilyen mellékidős szerelvényfordulót kap a próbaüzemre az új vonat, de az első járaton (S70 / 2427 Vác 06:57–07:40 Budapest-Nyugati) is sokan utaztak vele, holnaptól szombatig pedig már 6:02-kor indul Vácról, utoljára pedig 20:27-kor érkezik oda. A tervezett menetrendet a MÁV-csoport oldalán találhatjuk, de az ELVIRA webes felülete a vonat adatainál írja is a KISS-szel tervezett járatokat.
Minden ajtót kinyitva legalább 2 percig tartott, mire mindenki leszállt
Érzésre és optikailag is sokan szálltak le a vonatról, ami a menetrendi 7:40-es érkezéssel nem is meglepő
Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója egyenesen Vácról érkezett a vonattal.
A sajtótájékoztatón részt vevők (balról jobbra):
Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. vezérigazgatója; dr. Kerékgyártó József, a MÁV-START vezérigazgatója; Tóth péter, az ITM közlekedésért felelős helyettes államtitkára; Juhész Roland, vagyonkezelésért felelős államtitkár; Szalay-Bobrovniczky (született Szentkirályi) Alexandra; kormányszóvivő; Rétvári Bence, országgyűlési képviselő; a mikrofonnál Biber Anett, a MÁV szóvivője.
Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. vezérigazgatója; dr. Kerékgyártó József, a MÁV-START vezérigazgatója; Tóth péter, az ITM közlekedésért felelős helyettes államtitkára; Juhész Roland, vagyonkezelésért felelős államtitkár; Szalay-Bobrovniczky (született Szentkirályi) Alexandra; kormányszóvivő; Rétvári Bence, országgyűlési képviselő; a mikrofonnál Biber Anett, a MÁV szóvivője.
Az előző képen nem látható, de Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója is megszólalt az eseményen
A beltérben a márciusi állapothoz képest nem történt változás, csak az utastájékoztató rendszerben frissítették a menetrendet
A szokásos kommunikációs panelek – 2022-re csak motorvonat lesz a budapesti elővárosban, folyamatos a pályafelújítás, növekszik a megbízhatóság és a menetrendszerűség – végighallgatása helyett inkább a Budapest-bérlet szakaszhatárára, Rákospalota-Újpestre utaztam, hogy a XIX. és a XXI. század találkozását megörökítsem.
Rákospalota-Újpest tavaly kapott egy minimális karbantartást, de az itt áthaladó forgalom tekintetében a keskeny és alacsony peronok továbbra sem túlzottan biztonságosak
Erősen "tanyára űrhajót" érzése van az embernek
Remélhetőleg járműfronton ez a látvány lesz az általános, bár az állomás felújítása is szükséges lenne
Amennyiben a tesztsorozat most nem szakad meg, szeptemberben a második egység is próbaüzembe áll a ceglédi vonal S50-es és Z50-es járatain.
Adorján Péter