Folyamatosan csúszott a pályázati kiírás és a megrendelő minisztérium is béna kacsaként szerencsétlenkedett eddig a be nem tartott határidőkkel. Most úgy tűnik, mégis lesz valódi verseny, mivel megjelent a második jelentkező a csallóközi vasútvonal tenderére.
A szlovák közlekedési minisztérium annyira különleges feltételeket állított a Bratislava–Dunajská Streda–Komárno vonal kiírásánál, hogy arra érdemben a februári „szokásos” határidőig csak a RegioJet tudott indulni. Az utóbbi napokban azonban egy másik vasúttársaság is benyújtotta a pályázatát: a cseh államvasút, a České Dráhy. Hat másik céggel is tárgyalt a hivatal az érintett vasútvonal üzemeltetéséről, de végül csak a jelenlegi szolgáltató a RegioJet maradt. Most újra elindulhat a verseny, szeptember elejéig van idejük benyújtani ismét a szükséges dokumentumokat, természetesen immár az ár megjelölésével.
A minisztérium elég szűk határidő közé szorította saját magát: a RegioJet már két éve jelezte, hogy hamarosan lejár a 8 éves szerződés, nekik pedig a járművek bérlete miatt nem lenne mindegy, hogy ki folytatja a vonal kiszolgálását 2020. decemberétől. A hivatalos határidő február lett volna, ám akkor a nyakatekert szabályok miatt senki más nem jelentkezett. Most úgy tűnik, hogy átgondolták a dolgot és nem kívánják cserben hagyni az egyre növekvő forgalmú vonal utazóközönségét. A RegioJet 2012-ben vette át a szolgáltató szerepét a Pozsony–Dunaszerdahely–Révkomárom vonalon. Az utolsó teljes évben amikor még a ZSSK szolgáltatott (2011), éves szinten 800 ezer utas utazott a vonalon, míg 2019-ben a RegioJet vonatain több mint 4 millióan. A legforgalmasabb szakasz természetesen Pozsony és Dunaszerdahely között van, a pozsonyi közlekedési szövetség (IDS BK) jegyeinek elfogadása óta pedig a szlovák főváros és Kvetoslavov [Austern, Úszor] között csúcsidőben már egyáltalán nincs hely a vonatokon. Az egyre szűkülő szabad kapacitást a RegioJet tavaly augusztus óta a DB-től vásárolt emeletes kocsikkal igyekszik enyhíteni.
Sikeres is lehet egy mellékvonal, csak megfelelően kell üzemeltetni. A RegioJet szlovák sikere megkérdőjelezhetetlen.
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Csak csendben jegyezzük meg, hogy ugyanennek a vasútvonalnak a bezárásáról már többször szó volt a 2000-es években, ám úgy tűnik hogy van esély a villamosítatlan, egyvágányos vasútvonalaknak a feltámadásra. Ha a ČD nyer, a magunk részéről várjuk szeretettel a sárga vonatokat a meglepően hasonló paraméterekkel rendelkező 142-es vonalra is.
Mellár Marcell