Pénteken megérkezett az engedély Brüsszelből, így egy újabb lépéssel került közelebb az Alstom és a Bombardier az egyesüléshez. Mi marad és mi tűnik el a mostani termékek közül?
Engedélyezte az Európai Bizottság az évek óta súlyos szervezeti gondokkal küzdő Bombardier Transportation felvásárlását, így a legfontosabb akadály elhárult: az Alstom felvásárolhatja a kanadai-német gyártót. Az európai mértékkel megagyártónak tűnő leendő cég a kínai CRRC mögött a világ második legnagyobb vasúti járműgyártója lehet, de mindkét oldalon el kellett fogadni a maguk piacán jól menőnek számító termékek kifuttatását.
A 2021 első felében várt hivatalos egyesülés után a Bombardier név eltűnik majd, a termékek közül pedig a V300 Zefiro, a Coradia Polyvalent és a Talent 3. Az első sorban a brit piacra fejlesztett V300 Zefiro esetében a partner Hitachi számára ajánlják föl a fejlesztés során felhalmozott tudást és a gyártóhelyeket. Az eddig nem túl sikeres, de az ÖBB-nek már így is rengeteg problémát okozó Talent 3 is eltűnik, mivel a korábbi Hans Beimler Mozdony- és Elektrotechnikai Gyár (LEW Hennigsdorf) irodáin kívül más nem marad, a gyártósorokat is eladják. Kicsit kilóg a sorból és a jelenlegi trendeket nézve kissé érthetetlen is a Coradia Polyvalent megszüntetése, hiszen ez a kizárólag a francia piacra (Algéria és Szenegál is vásárolt belőle) gyártott, de akár négy áramrendszer alatt is működő vagy bimodális verzióban is rendelhető motorvonat gyártásának megszüntetése, illetve a Reichshoffenben található gyártóhely leszerelése. Kényszerűségnek is nevezhetjük, de az Alstom hozzáférést kap a most még Bombardier néven árult járművezérlő és járműoldali biztosítóberendezésekhez is.
Talán nem túl meglepő, de a szakszervezetek főleg Hennigsdorf miatt kezdtek szócsatába, hiszen szerintük egyértelműen elbocsátásokkal fog járni a fúzió. Ezzel teljesen ellentétes információi vannak Jörg Steinbach brandenburgi gazdasági miniszternek, a valóságot pedig majd meglátjuk. Annyi viszont biztosnak látszik, hogy az emeletes kocsik és motorvonatok (Görlitz), valamint a villamosok és Stadtbahnok (Bautzen) gyártóhelye megmenekült, bár utóbbiak esetében a versenyképesség nem javult.
Fontos pont, hogy a görlitzi emeletes kocsik gyártása nem szűnik meg
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Természetesen a Siemens irányából érkeztek olyan jelzések, hogy a tavaly meghiúsult Alstom-Siemens összebútorozás után erősen vitatható az Európai Bizottság mostani lépése. Viszont a Siemens nem kívánt feladni semmilyen pozíciót, míg a Bombardier a biztos csődtől menekül meg ezzel a lépéssel. Három éve a Siemens is kacsintgatott a Bombardier felé, de abból végül nem lett semmi.
Adorján Péter